مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 14 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز جهانی قهوه 1403

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳ به همراه خواص، مضرات و نکات خواندنی

قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی های معتبر و پر مصرف در سطح جهان دارای خواص و فواید بسیاری است که باعث شده در گذر زمان جایگاه خود را در برنامه غذایی بسیاری از مردم جهان حفظ کند. در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی قهوه 1403 را به همراه خواص، مضرات و نکات جذاب و خواندنی برای شما آورده ایم.

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳ به همراه خواص، مضرات و نکات خواندنی

همراهان عزیز و ارجمند مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی قهوه ۱۴۰۳ را به همراه خواص، مضرات و نکات جذاب و خواندنی برای شما آورده ایم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید…

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

روز جهانی قهوه 1403
روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳ مصادف با سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۲۷ ربیع الاول ۱۴۴۶ و ۱ اکتبر ۲۰۲۴ است.

قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی های معتبر و پر مصرف در سطح جهان دارای خواص و فواید بسیاری است که باعث شده در گذر زمان جایگاه خود را در برنامه غذایی بسیاری از مردم جهان حفظ کند.

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

روز جهانی قهوه 1403
روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

قهوه در زمان صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های روزانه ایرانی ها باز کرد. تا قرن نوزدهم که چای به نوشیدنی غالب مردم تبدیل شد، همچنان این ماده سیاه و تلخ بسته به منطقه جغرافیایی و طبقه اجتماعی دوستداران خود را داشت. امروزه نوشیدن انواع قهوه از جمله قهوه فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو و قهوه فوری و شیرقهوه طرفداران زیادی پیدا کرده است. البته قهوه ترک به خاطر محبوبیت میان ایرانیان ارمنی از گذشته در میان مردم رایج بوده و به واسطه فال قهوه جایگاه خاص خود را داشته است. قهوه از قرن نهم در ایران نوشیده می‌شد.

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

کشورهای تولید کننده قهوه

امروزه بزرگترین کشورهای تولید کننده قهوه عبارتند از: پورتوریکو، برزیل، کلمبیا، ویتنام، اندونزی، مکزیک و هند. البته در هفتاد کشور دیگر هم قهوه تولید می‌شود، ولی میزان تولید آن کشورها کمتر است. اکثر مناطق کشت عمده قهوه بر روی کمربند استوایی و مناطق پر باران قرار دارند. دانه‌های قهوه در هر منطقه عطر و بوی مخصوص به خود را دارند و بر این اساس عموماً قهوه تولیدی را به نام کشور یا منطقه تولید کننده می‌شناسند مانند قهوه جاوا، قهوه کلمبیایی، قهوه کنا و…

بزرگترین وارد کنندکان قهوه ایالات متحده آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا هستند. بیشترین میزان مصرف سرانه قهوه در کشورهای فنلاند (۱۱ کیلوگرم)، دانمارک (۹٫۷ کیلوگرم)، نروژ (۹٫۵ کیلوگرم)، سوئد (۸٫۶ کیلوگرم) و استرالیا (۷٫۸ کیلوگرم) مشاهده شده‌است. ایالات متحده آمریکا با اینکه بزرگترین وارد کننده قهوه‌است، اما مصرف سرانه آن تنها ۴٫۱ کیلوگرم است.

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

روز جهانی قهوه 1403
روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

مرغوب‌ترین قهوه که طعم و بویی منحصربه‌فرد دارد از بوته‌ای به نام Arabica به دست می‌آید که قدیمی‌ترین نوع قهوه‌است و در ارتفاع ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا رشد می‌کند. حدود ۷۵ ٪ از کل قهوه‌ای که در جهان کشت می‌شود Arabica است. قدیمی‌ترین نوع قهوه Arabica موکا و جاوه هستند که امروزه نامی شناخته‌شده محسوب می‌شوند.

نوع دیگری از قهوه Robusta نام دارد که در بلندی ۲۵۰۰ پایی رشد می‌کند و بیشتر از Arabica تحمل سرما را دارد. میزان کافئین Robusta دو برابر Arabica است، اگرچه بو و طعم آن در رده پایین‌تری قرار دارد و ارزان‌تر است. Robusta حدود ۲۵ ٪ از کشت قهوه جهان را تشکیل می‌دهد. نوع مرغوب آن هم برای تهیه اسپرسو به کار می‌رود. نوع دیگری از قهوه که در آفریقای غربی می‌روید Liberica نام دارد که درصد بسیار اندکی از دانه‌های قهوه از این نوع هستند.

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

روز جهانی قهوه 1403
روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

خواص قهوه

تاثیرات مثبت قهوه بر سلامتی

  • قدرت آنتی اکسیدانی: دانه‌های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. محققان تایید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد.
  • پیشگیری از پارکینسون
  • کاهش آسیب‌های کبد
  • کاهش ابتلا به سنگ صفرا و کلیه
  • کاهش احتمال ابتلا به نقرس
  • موفقیت شغلی: کافئین یک محرک است. تحقیقات زیادی گویای تاثیرات مثبت کافئین در هوشیاری و توجه است.
  • بیماری آلزایمر: کسانی که در طول زندگی قهوه می‌نوشند دیرتر مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند.

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

مضرات قهوه چیست؟

  • افزایش فشار خون
  • پوکی استخوان
  • خواب نامطلوب: افراط در مصرف کافئین ممکن است تا حد چشمگیری سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. همچنین مقدار بالای کافئین تاثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب دارد.
  • رفلاکس گوارشی: قهوه تا حد بالایی می‌تواند عامل بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد این مشکل شود.
  • کاهش جذب آهن: نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می‌کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند.
  • قهوه با دارو تداخل پیدا می کند و دارو را تغییر می دهد.

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

قهوه پر از مواد مغذی مهم است

بخش اعظم قهوه از کافئین و آنتی اکسیدان ها است اما قسمتی از مواد غذایی موجود در لوبیای قهوه در نوشیدنی ها باقی می مانند و توسط بدن ما جذب می شوند. ویتامین ها و مواد معدنی که در یک فنجان قهوه وجود دارد عبارتند از:

ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین) ۱۱ %

ویتامین ب۵ (پانتوسنیک اسید) ۶ %

منگنز و پتاسیم ۳ %

نیاسین و منیزیم ۲ %

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x