مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
روز جهانی پیتزا 1402

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲ به همراه دانستنی های جذاب و خواندنی

همراهان عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی پیتزا 1402 را به همراه دانستنی های جذاب و خواندنی برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید...

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲ به همراه دانستنی های جذاب و خواندنی

همراهان عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲ را به همراه دانستنی های جذاب و خواندنی برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

روز جهانی پیتزا 1402
روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲ مصادف با جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲، ۲۸ رجب ۱۴۴۵ و ۹ فوریه ۲۰۲۴ است.

روز جهانی پیتزا قرن دهم در ایتالیا نام گذاری شد. یعنی دقیقاً اولین باری که غذایی به نام پیتزا اختراع شد. غذایی که با انواع سوسیس ها و پنیر سرو می شود.

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

روز جهانی پیتزا 1402
روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

این غذا به شدت مورد علاقه همگان، مخصوصاً کودکان است. قطعاً در هر جایی از دنیا که قدم بگذارید، غذای پیتزا را در گوشه و کنار آن جا مشاهده می کنید. همچنین پیتزا فروشی های زنجیره ای در کل دنیا وجود دارد که انواع مختلفی از پیتزاها را به فروش می رسانند و این غذا هیچ گاه طرفداران خودش را از دست نمی دهد.

انواع پیتزا در منو بین المللی:

  • پیتزای ناپلی
  • پیتزای شیکاگو
  • پیتزای به سبک نیویورک
  • پیتزای سیسیل
  • پیتزای یونانی
  • پیتزای کالیفرنیا
  • پیتزای دیترویت
  • پیتزای سنت لوئیس 

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

روز جهانی پیتزا 1402
روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

اولین پیتزا

شاید فکر کنید که پیتزا اولین بار در ایتالیا درست شد اما اصالت پیتزا به دوره باستان بر می گردد. اولین مردمانی که پیتزا درست کردند، مردم یونان و مصر باستان بودند. آن ها نان های مسطح مخصوص پیتزا را همراه با روغن زیتون و ادویه های مختلف به عنوان وعده غذایی برای اعضای خانواده درست می کردند اما پیتزای مدرن متعلق به ایتالیا است که سس گوجه هم در اواخر قرن هجدهم به این غذا اضافه شد. پیتزایی که سس گوجه، پنیر و مخلفات دارد، مربوط به خود ایتالیاست.

اولین پیتزا در ایران

اولین پیتزای ایرانی توسط سربازان ساسانی طبخ شد. به این صورت که آن ها سپرهای خود را روی آتش قرار می دادند و بعد خمیری روی آن می گذاشتند و مواد مختلفی از جمله خرما و پنیر روی آن ریخته و می خوردند.

در سال ۱۳۱۰شمسی انواع پیتزا در کافه های خیابان دولت تهران سرو می شد اما اولین فست فود ایران به طور رسمی در سال ۱۳۴۰ شمسی توسط رضا رئیسی فارغ التحصیل رشته کشاورزی از دانشگاه پلی تکنیک ایالت کالیفرنیا در سنت لوئیس ابیسپو در ششم بهمن با اسم پیتزا پنتری تاسیس شد.

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

روز جهانی پیتزا 1402
روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

پیتزا مارگاریتا

شاه اومبرتو اول و ملکه مارگاریتا زمان بازدید از نپال در سال۱۸۸۹، اسپوزیتو را برای طبخ پیتزا فراخواندند. به افتخار ملکه Margherita رافائل اسپوزیتو مأمورشد سه پیتزا مختلف تهیه نماید. از بین سه پیتز ملکه مارگاریتا یکی از پیتزاها که به رنگ پرچم ایتالیا بود و در آن قرمز (گوجه فرنگی)، سبز (ریحان) و سفید (موزارلا) وجود داشت، ترجیح داد که بعد از آن به عنوان پیتزا مارگریتا نامگذاری شد.

گران ترین پیتزا

گران قیمت ترین پیتزا در کشور ایتالیا وجود دارد که قیمت آن برابر با ۱۲ هزار دلار است. این پیتزا اصلا شبیه به پیتزای معمولی نیست و توسط آشپزان بسیار ماهر درست می شود. در این پیتزا از خاویار، خرچنگ و پنیر موزرلا استفاده شده است. برخی از سرآشپزها از نمک دریایی استرالیایی هم استفاده می کنند.

محبوب ترین نوع پیتزا

آمارها و نظرسنجی ها تا سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که محبوب ترین پیتزا در بین مردم پیتزای پپرونی است.

بزرگ ترین پیتزای جهان

بزرگترین پیتزای جهان در ایتالیا در ۱۳ دسامبر سال ۲۰۱۲ تهیه شد که تقریباً ۳۹۶۲.۴ متر طول داشت و نام آن به عنوان بزرگترین وعده غذایی در کتاب گینس ثبت شد.

فرستادن پیتزا به فضا

در سال ۲۰۰۱ آژانس فضایی روسیه بیش از یک میلیون دلار پرداخت کرد تا یک پیتزای شش تکه ای را به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کنند.

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

روز جهانی پیتزا 1402
روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

جنگ جهانی دوم و افزایش محبوبیت پیتزا

تا قبل از جنگ جهانی دوم پیتزا فقط در ایتالیا سرو می شد. بعد از این جنگ با ورود افراد مختلف و مهاجران به کشور ایتالیا کم کم این غذا به کشورهای دیگر هم انتقال پیدا کرد و محبوبیت خود را در جای جای دنیا به دست آورد زیرا سربازان بازگشته از جنگ هنوز دلشان پیش غذایی بود که در سنگرها و موقع جنگ می خوردند.

صنعت ۳۷ میلیارد دلاری پیتزا

این عدد رقم بسیار بالایی است و به اقتصاد بسیاری از کشورها کمک کرده است. میلیون ها انسان در دنیا در بیش از ۷۳ هزار مغازه و فروشگاه مرتبط با پیتزا کار می کنند.

اولین شهرهایی که اقدام به فروش پیتزا کردند

نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا و ترنتون اولین شهرهایی بودند که به دلیل وجود مهاجران ایتالیایی شروع به فروختن پیتزا کردند. مهاجران علاقه شدیدی به پیتزا داشتند. در نتیجه آن ها هم اقدام به پخت و فروش این غذا کردند که کم کم در دل مردم خودشان هم طرفداران زیادی پیدا کرد.

اولین پیتزا فروشی ها

در سال ۱۸۳۰ در ناپل اولین پیتزا فروشی با نام Antica Pizzeria Port’Alba افتتاح شد.

سال ۱۹۰۵ اولین پیتزا فروشی آمریکا به نام لومباردیز به دست گنارو لومباردی در تقاطع خیابان های ۵۳ و ۳.۱ نیویورک افتتاح شد. این پیتزا فروشی با اینکه تغییر مکان داده ولی هنوز هم پا بر جاست و از همان فر قدیمی اش استفاده می کند.

در دهه ۱۹۳۰ در ایالات متحده اولین پیتزا هوت به صورت زنجیره ای ظاهر شد.

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

پخت اولین پیتزا

پخت اولین پیتزا به شکل و شمایل امروزی و دارای سس گوجه، پنیر و مخلفات به نام آشپزی از اهالی ناپل به نام «رافائل اسپوزیتو» نوشته شده است. البته تاریخ دانان می گویند مدت ها پیش از این آشپز نان های گرد و تخت، خوراک کارگران کم درآمد ناپل بوده و دست فروشان این شهر غذایی مشابه این پیتزاها می فروخته اند.

موزه پیتزا در فیلادلفیا

این موزه بزرگترین مجموعه مربوط به پیتزا در کل جهان است که نام آن هم در سال ۲۰۱۱ در گینس به عنوان بزرگترین موزه جمع آوری کننده آیتم های مختلف پیتزا ثبت شد.

میزان کالری پیتزا

جالب است بدانید که هر تکه پیتزا حدودا بین ۲۲۰ تا ۳۷۰ کیلو کالری دارد.

روز جهانی پیتزا ۱۴۰۲

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x