مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 12 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز رحلت امام خمینی 1403

روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

ب تاریخ دقیق روز رحلت امام خمینی 1403 را برای شما آورده ایم. روز رحلت امام خمینی مصادف با 14 خرداد است که در تقویم شمسی نیز قید شده است. در سال 1403 این روز در دوشنبه قرار دارد.

روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳ را برای شما آورده ایم. امیدواریم از مطالعه این مطلب بهره کافی ببرید. با ما همراه باشید…

روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

روز رحلت امام خمینی 1403
روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

روز رحلت امام خمینی مصادف با ۱۴ خرداد است که در تقویم شمسی نیز قید شده است. در سال ۱۴۰۳ این روز در دوشنبه قرار دارد.

روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳ چند شنبه است؟

رحلت امام خمینی ۱۴۰۳ مصادف با دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۲۵ ذی القعده ۱۴۴۵ و ۳ ژوئن ۲۰۲۴ است.

روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

سید روح‌الله مصطفوی ملقب به امام خمینی فرزند سید مصطفی موسوی از طلاب حوزه علمیه نجف و از معاصران میرزای شیرازی و خانم هاجر – دختر مرحوم آقا میرزا احمد مجتهد خوانساری الاصل است که در ۱مهر ۱۲۸۱ شمسی در خمین از توابع اراک در ایران متولد شده است.

سیر بیماری امام خمینی از روز اول خرداد سال ۱۳۶۸ هجری شمسی به طور جدی آغاز شد و تیم پزشکان تصمیم به جراحی دستگاه گوارش ایشان گرفتند. پس از عمل جراحی بیماری درمان نشد و سرانجام امام خمینی در ساعت ۲۰/۲۲ روز شنبه سیزدهم خرداد ماه سال ۱۳۶۸ به ملکوت اعلا پیوست.

در نخستین ساعت بامداد شانزده خرداد، میلیون ها تن به امامت آیت‏ الله‏ العظمی گلپایگانی با چشمانی اشکبار بر پیکر امام نماز گزاردند. مراسم تشییع امام خمینی از مصلی تا مرقد امام خمینی در جنب بهشت زهرا ـ مزار شهیدان انقلاب اسلامی ـ  که به حرم امام خمینی مشهور است، برگزار شد و پیکر مطهر امام خمینی به خاک سپرده شد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه امام خمینی

روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

 

روز رحلت امام خمینی 1403
روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

سن امام خمینی (س) در زمان رحلت ۸۱ سال بود.

روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

واکنش‌ها به رحلت امام خمینی

پس از رحلت امام خمینی شخصیت‌های بین‌المللی طی پیام هایی به مردم ایران تسلیت گفتند. از آن جمله مسئولان سازمان ملل متحد و خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل متحد در دفتر نمایندگی ایران در نیویورک حضور یافتند و مراتب تأسف و تسلیت خود را بیان کردند.

در آلمان نیز رسانه‌ها به خبر رحلت امام خمینی واکنش نشان دادند. از همه جالب تر اما واکنش مجله اشپیگل بود که نوشت: «فقط امام خمینی بود که به اعتراف حتی دشمنانش در تمام عمر یک زندگی همراه با تواضع و محقر و دور از هرگونه تمایلات و تجملات دنیوی داشت و کوچکترین لکه سیاهی در زندگانی‌اش دیده نمی‌شود.»

اریش هونکر رئیس شورای دولتی جمهوری دموکراتیک آلمان هم پیام تسلیتی به آیت‌الله خامنه‌ای ارسال کرد.

در اتحاد جماهیر شوروی سابق هم واکنش‌ها قابل توجه بود. رادیو مسکو درباره رحلت امام خمینی نوشت: «انسانی چشم از جهان فرو بست که مردم ایران را برای پیکار علیه حکومت سلطنتی برانگیخت و به سلطنت دو هزار و پانصد ساله ایران خاتمه داد.»

میخائیل گورباچف هم در پیامی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت امام خمینی اظهار کرد: «اتحاد جماهیر شوروی بر تعمیق مناسبات و حسن همجواری دو کشور حساب می‌کند.»

روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

روز رحلت امام خمینی 1403
روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

رحلت امام خمینی در چه سالی بود؟

تاریخ رحلت امام خمینی  ۱۳ خرداد سال ۱۳۶۸ بود. خبر رحلت ایشان صبح روز ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ به اطلاع عموم مردم ایران رسید. هر سال به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی، مراسمی در مرقد ایشان با حضور جمعیت وسیعی از عاشقان ایشان برگزار می‌گردد.

امام خمینی چند سال عمر داشتند؟

امام خمینی در زمان رحلت ۸۱ سال داشتند.

علت اصلی فوت امام خمینی چه بود؟

اگر چه امام خمینی به بیماری قلبی مبتلا بودند امام وضعیت ایشان تحت کنترل بود. بنابر اظهارات تیم پزشکی، آنچه در نهایت منجر به وخامت حال امام خمینی شد، سرطان معده بود.

روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

روز رحلت امام خمینی 1403
روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

«هیچ قلم و بیانی قادر نیست ابعاد حادثه را و امواج احساسات غیرقابل کنترل مردم را در آن روزها توصیف کند. روز چهاردهم خرداد ۱۳۶۸، مجلس خبرگان رهبری، تشکیل گردید و پس از قرائت وصیتنامه امام خمینی  توسط حضرت آیت ‏الله خامنه‏ ای که دو ساعت و نیم طول کشید، بحث و تبادل نظر برای تعیین جانشین امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی آغاز شد و پس از چندین ساعت، سرانجام حضرت آیت ‏الله‏ خامنه ‏ای (رئیس جمهور وقت)  به اتفاق آرا برای این رسالت خطیر برگزیده شد.

وداع مردم با امام خمینی در روز و شب پانزدهم خرداد ۱۳۶۸، با حضور میلیون ها نفر از مردم تهران و سوگوارانی که از شهرها و روستاها آمده بودند، در محل مصلای امام خمینی برگزار شد. هیچ اثری از تشریفات بی‏ روح مرسوم در مراسم رسمی نبود. همه چیز بسیجی و مردمی و عاشقانه بود. سرتاسر اتوبان و راه های منتهی به مصلی مملو از جمعیت سیاه پوش بود. پرچمهای عزا بر در و دیوار شهر آویخته و آوای قرآن از تمام مساجد و مراکز و ادارات و منازل به‏ گوش می‏ رسید.

در نخستین ساعت بامدادِ شانزده خرداد، میلیونها تن به امامت آیت‏ الله‏ العظمی گلپایگانی (ره)  با چشمانی اشکبار بر پیکر امام نماز گزاردند. مراسم تشییع امام خمینی از مصلی تا مرقد امام خمینی در جنب بهشت زهرا ـ مزار شهیدان انقلاب اسلامی ـ  که به حرم امام خمینی مشهور است، با احساسات غیر قابل کنترل مردم برگزار شد و پیکر مطهر امام خمینی به خاک سپرده شد.» (پرتال امام خمینی)

روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

روز رحلت امام خمینی 1403
روز رحلت امام خمینی ۱۴۰۳

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x