مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز قلم 1402

روز قلم ۱۴۰۲ به همراه پیام تبریک های جدید و زیبا

همراهان بزرگوار مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز قلم 1402 را به همراه پیام تبریک های جدید و زیبا برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید...

روز قلم ۱۴۰۲ به همراه پیام تبریک های جدید و زیبا

همراهان بزرگوار مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز قلم ۱۴۰۲ را به همراه پیام تبریک های جدید و زیبا برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز قلم ۱۴۰۲

روز قلم 1402
روز قلم ۱۴۰۲

روز قلم ۱۴۰۲ مصادف با چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۶ ذی الحجه ۱۴۴۴ و ۵ جولای ۲۰۲۳ است.

روز چهاردهم تیر ماه به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای فرهنگ عمومی به عنوان (روز قلم) در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

روز قلم ۱۴۰۲

در تقویم پیشینیان به غیر از ماه‌های سال، برای روزهای هر ماه نیز اسامی خاصی در نظر گرفته می‌شد؛ که این نام‌ها تشابه زیادی به نام ماه‌های سال داشت. به همین خاطر در هرماه سال یک‌بار نام آن ماه با نام یکی از روزهای ماه یکی می‌شد. این یکی شدن اسم روز با اسم ماه برای پیشینیان ارزش فراوانی داشت و چنین روزهایی را مقدس شمرده و آن را جشن می‌گرفتند.

برای مثال روز سیزدهم هر ماه را تیر می‌نامیدند و هر وقت که به روز سیزدهم تیرماه می‌رسیدند، این روز را روز تیرگان می‌خواندند و آن را با مراسم‌های آیینی جشن می‌گرفتند. روایت‌های بسیاری دربارۀ این روز وجود دارد. از جمله اینکه گفته می‌شود آرش‌ کمانگیر در همین روز (سیزدهم تیرماه) بود که به قلۀ دماوند رفت، تیر در چلۀ کمان گذاشت و به سمت توران پرتاب کرد. تیری که یک شبانه‌روز در راه بود تا در نهایت بر درخت گردویی نشست و مرز ایران و توران را مشخص کرد.

یا اینکه گفته می‌شود در همین روز بود که هوشنگ، از پادشاهان پیشدادی، کاتبان را به رسمیت شناخت و به مردم دنیا دستور داد تا در روز جشن لباس کاتبان را بپوشند و مقام آنان را عزیز دارند. (آثارالباقیه، ابوریحان بیرونی، فصل نه، عید تیرگان)

روز قلم ۱۴۰۲

روز قلم 1402
روز قلم ۱۴۰۲

روز قلم ۱۴۰۲

عُطارِد، کاتب ستارگان

عُطارِد معروف است به کاتب ستارگان. در اشعار فارسی هم اگر کمی جست‌وجو کنید با مثال‌های فراوانی روبرو می‌شوید که عطارد را کاتب، انشاکننده یا نویسندۀ سیارات دانسته‌اند. از جمله بیت زیر از دیوان حافظ شیرازی:

ای که انشای عطارد صفت شوکت توست
عقل کل چاکر طغراکش دیوان تو باد

یا این بیت از غزلیات شمس:

عطارد را همی‌گفتم به فضل و فن شدی غره
قلم بشکن بیا بشنو پیام نیشکر باری

اینکه چرا عطارد را کاتب ستارگان می‌دانسته‌اند، در ظاهر بر می‌گردد به نام دیگر این سیاره؛ عطارد را در گذشته به نام «تیر» نیز می‌شناخته‌اند و به همین خاطر روز تیرگان، یعنی همان شب سیزدهم تیرماه را روز مخصوص سیارۀ تیر (همان عطارد) می‌نامیدند. احتمالاً این نام‌گذاری بی‌ارتباط با جشن تیرگان و به رسمیت شناختن کاتبان به وسیلۀ هوشنگ هم نبوده است.

البته توجه به قلم در سرزمین ما پیشینه‌ای دیرینه دارد. سده‌ها پیش در ایران باستان، تیرگان (سیزدهم تیرماه) یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایران باستان بوده که آیین‌های مخصوصی داشته و یکی از آن‌ها پاسداشت قلم بوده است. یکی از دلایلی که برای این جشن ذکر شده، این است که در این روز، هوشنگ، پادشاه پیشدادی ایران، نویسندگان و کاتبان را به رسمیت شناخت و آنان را گرامی داشت، مردم جشن گرفتند و آن جشن به یاد ارجمندی قلم بر جای ماند. دلیل دیگری هم که برای این جشن ثبت شده، این است که به نوشته‌ی ابوریحان بیرونی، سیزدهم تیرماه، روز ستاره‌ی تیر یا عطارد است و چون عطارد، کاتب ستارگان است، می‌توان سیزدهم تیرماه را روز نویسنده نامید.

روز قلم ۱۴۰۲

روز قلم 1402
روز قلم ۱۴۰۲

روز قلم ۱۴۰۲

پس از انقلاب نیز نویسندگان و شاعران سرشناسی چون محمدعلی سپانلو سیزدهم تیرماه را به عنوان روز قلم و نویسنده پیشنهاد دادند، تا این‌که چهاردهم تیرماه از جانب انجمن قلم به عنوان روز قلم نام‌گذاری شد.

پیام تبریک روز قلم

قلم به دست گرفتم که حرف حق بنویسم
هر آنچه را نتوان گفت بر ورق بنویسم

قسم به جان قلم خورده‌ام که نای قلم را
به دست گیرم و تا آخرین رمق بنویسم

بر آن سرم که به رغم محیط در همه جایی
هر آنچه حق بپسندد به حقِ حق بنویسم

روز فکرهای خلاق، روز اندیشه‌های نو، روز تو، روز قلم مبارک

****

با قلم به دست گرفتن بیشتر از تفنگ به دست گرفتن به نتیجه می‌رسی

روز قلم مبارک

****

عشق قلم میزند و قلم نقش عشق را
عشق آفریننده و محرک است و قلم ابزاری است برای تحریر آنچه عشق می‌تراود

روز قلم مبارک

*****

قلم زبان خداست
قلم امانت آدم است
قلم ودیعه عشق است
هرکسی را توتمی است و قلم توتم من است و قلم توتم ما

روز قلم مبارک

روز قلم ۱۴۰۲

روز قلم 1402
روز قلم ۱۴۰۲

روز قلم ۱۴۰۲

روز قلم، روز بزرگداشت فرهنگ و هنر است.
روز قلم روزی است که بار دیگر ارزش‌های علمی، فرهنگی و هنری کشورمان را به خاطر آورده و به بهانه روز قلم یادی می‌کنم از شما دوست اهل قلم.

روز قلم فرخنده باد

****
قسم به نخستین خطی که از نگاه قلم، تا افق ناپیدای آفرینش کشیده شد!

روز قلم مبارک

****
نویسندگی یعنی همراه و همیار شدن با کاغذ و قلم است

روز قلم مبارک

*****

روز قلم ۱۴۰۲

روز قلم 1402
روز قلم ۱۴۰۲

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x