مجله اینترنتی تحلیلک

یکشنبه/ 30 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز مردم شناسی 1402

روز مردم شناسی ۱۴۰۲ به همراه مطالب خواندنی

همراهان عزیز و همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز مردم شناسی 1402 را به همراه مطالب خواندنی درباره این روز را برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید...

روز مردم شناسی ۱۴۰۲ به همراه مطالب خواندنی

همراهان عزیز و همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز مردم شناسی ۱۴۰۲ را به همراه مطالب خواندنی درباره این روز را برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز مردم شناسی ۱۴۰۲

روز مردم شناسی 1402
روز مردم شناسی ۱۴۰۲

روز مردم شناسی ۱۴۰۲

روز مردم شناسی ۱۴۰۲ مصادف با دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۹ صفر ۱۴۴۵ و ۴ سپتامبر ۲۰۲۳ است.

شورای فرهنگ عمومی کشور روز ۱۳ شهریور را به عنوان روز مردم شناسی تعیین کرد و از سال ۱۳۹۳ این روز در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

روز مردم شناسی ۱۴۰۲

روز مردم شناسی فرصتی است تا در مورد چالش ها و چشم اندازهای انسان شناسی بیشتر تأمل کنیم.

دانش انسان شناسی ایران رنج های بسیار و آسیب های بسیاری کشیده است. بزرگان و پیشکسوت های بسیاری کوشیده اند تا این پیکره را با چنگ و دندان و با تمام وجود برای ما نسل جوان نگه دارند. این عزیزان، همت عظیمی به خرج داده اند و ما مدیون آنها هستیم. با همه این تلاش های ارزشمند، باید پرسید چرا دانش انسان شناسی با وجود سابقه ای زیاد در ایران و ضرورت اساسی آن برای کشور، تا کنون آنچنان که باید به اهداف خود نرسیده است.

چرا در کشوری که تنوع فرهنگی و مسائل فرهنگی در موقعیت های توسعه ای به شدت نیاز به بررسی و تحلیل دارند، دانش این موضوعات یعنی انسان شناسی جایی نیافته است. وضعیت انسان شناسی در ایران مطلوب نیست: گویی که انسان شناسی کم رنگ است؛ گویی که چندان جدی گرفته نمی شود؛ گویی که فهم و درک چندان درستی از آن وجود ندارد؛ گویی که «انسان شناس بودن» خیلی مهم نیست؛ گویی که روحی جمعی در «صنف انسان شناسان» وجود ندارد؛ گویی که ما انسان شناسان از هم دوریم و همدیگر را درک نمی کنیم؛ و گویی که باید فکری برای انسان شناسی کرد.

روز مردم شناسی ۱۴۰۲

روز مردم شناسی 1402
روز مردم شناسی ۱۴۰۲

روز مردم شناسی ۱۴۰۲

چندسالی است که به بهانه بزرگداشت «ابوریحان محمدبن احمد بیرونی» دانشمند و همه‌چیزدان ایرانی که بیشتر به واسطه تلاش و تحقیقاتش در مطالعه و نگارش باورهای مردم کشورهای گوناگون دنیا به‌خصوص هند، به عنوان یک «مردم‌شناس» شناخته می‌شود، ۱۳ شهریورماه در تقویم ملی کشورمان، روز «مردم‌شناسی» نام گرفته است.

مردم‌شناسی یک رشته مهم از شاخه علوم‌ انسانی است که همان‌طور که از نامش پیداست، با ذره‌بین گرفتن روی زندگی آدم‌ها، به مطالعه فرهنگ، باورها، خلق و خو و آداب و رسوم آن‌ها می‌پردازد.

شناخت انسان‌ها و به تبع آن شناخت رفتارها، نیازها و سلیقه‎های آن ها در جای‌جای دنیا یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌هایی است که بدون اغراق خیلی‌ها به آن علاقه‎مندند. تاریخچه رسمی انسان‎شناسی در دنیا به دهه‎های پنجاه و شصت قرن نوزدهم میلادی برمی‎گردد، اما تاریخچه حقیقی شکل گرفتن دانش انسان‌شناسی نمی ‏تواند محصور به این زمان باشد و به قرن چهار و پنج هجری، زمانی که «ابوریحان بیرونی» تصمیم گرفت تجربیات سفرهایش به نقاط مختلف دنیا را به رشته تحریر درآورد برمی‌گردد؛ اما نه از جنس خاطرات معمولی و شخصی سفر، بلکه یادداشت‌هایی بر مبنای مشاهدات دقیقش از سبک‌ زندگی مردم هر منطقه که در کنار بهره‌مندی از روش‏ های علمی برای تحلیل این اطلاعات، او را به پدر علم «مردم‌شناسی» تبدیل کرد.

درباره پیشینه و کاربرد «مردم‌‌ شناسی»

مردم شناسی، تجربه کردن تجربه‎های انسان از گذشته تاکنون، از دور تا نزدیک است. مردم شناس، در کمین زندگی است تا کوچک ترین تحرک آن را زیر نظر داشته باشد و از طریق ثبت آن، به فرصتی برای شناخت ابعاد تازه‌ زندگی آدم‌ها دست یابد.

روز مردم شناسی ۱۴۰۲

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x