مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 2 خرداد / 1403
Search
Close this search box.
روز ملی کرمانشاه 1403

روز ملی کرمانشاه ۱۴۰۳ به همراه مطالب خواندنی

نام گذاری پنجم مرداد به نام روز ملی کرمانشاه برگرفته از یاد و خاطره دلاورمردی‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام در عملیات مرصاد است. در این مطلب تاریخ دقیق روز ملی کرمانشاه 1403 را به همراه مطالب خواندنی، جذاب و هر آنچه که باید درباره این روز ملی بدانید برای شما آورده ایم.

روز ملی کرمانشاه ۱۴۰۳ به همراه مطالب خواندنی

همراهان همیشگی، محترم و بزرگوار مجله اینترنتی تحلیلک، نام گذاری پنجم مرداد به نام روز ملی کرمانشاه برگرفته از یاد و خاطره دلاورمردی‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام در عملیات مرصاد است. در این مطلب تاریخ دقیق روز ملی کرمانشاه ۱۴۰۳ را به همراه مطالب خواندنی، جذاب و هر آنچه که باید درباره این روز ملی بدانید برای شما آورده ایم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید. با ما همراه باشید…

روز ملی کرمانشاه ۱۴۰۳

روز ملی کرمانشاه 1403
روز ملی کرمانشاه ۱۴۰۳

روز ملی کرمانشاه ۱۴۰۳

روز ملی کرمانشاه ۱۴۰۳ مصادف با جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۹ محرم ۱۴۴۶ و ۲۶ جولای ۲۰۲۴ است.

نام گذاری پنجم مرداد به نام روز ملی کرمانشاه برگرفته از یاد و خاطره دلاورمردی‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام در عملیات مرصاد است زیرا این عملیات به نوعی نقطه پایان جنگ تحمیلی محسوب می شود و بیانگر مقاومت مثال زدنی مردم کرمانشاه در طول دوران دفاع مقدس است.

روز ملی کرمانشاه ۱۴۰۳

روز ملی کرمانشاه 1403
روز ملی کرمانشاه ۱۴۰۳

روز ملی کرمانشاه ۱۴۰۳

پنجم مردادماه روز ملی کرمانشاه و یادآور حماسه مردان و زنان این سرزمین است که گوشه گوشه آن قدمگاه شهدای سرافرازی است که خون مطهرشان را بر سفره سبز کوهستان ها و دشت های سرشار از لاله کرمانشاه ریختند تا عزت، عظمت و سترگی مردم ایران همچنان پایدار و استوار بماند آن چنان که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند: کرمانشاه سینه ستبر ایران در عرصه های علمی و فرهنگی و چهره زیبای ایران اسلامی است.

عملیات مرصاد یکی از بزرگترین افتخارات رزمندگان اسلام در تاریخ معاصر به شمار می‌رود. این عملیات که توسط منافقین طرح‌ریزی شد با مجاهدت و دلاوری‌های نیروهای مسلح و مردمی به شکست انجامید و در تاریخ مقاومت ایران اسلامی به عنوان صفحه درخشانی باقی ماند.

روز ملی کرمانشاه ۱۴۰۳

شهر کرمانشاه بزرگ‌ترین شهر کردنشین و مهم‌ترین شهر در منطقه مرکزی غرب ایران است. کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می‌رود و پیدایش آن به سده چهارم میلادی باز می‌گردد و از آن دوران تا حمله اعراب به ایران به‌عنوان دومین پایتخت ساسانیان مورد توجه حکومت بود.

در دوران سلجوقیان در قرن یازدهم میلادی کرمانشاه به‌عنوان شهر ارشد کردستان انتخاب شد. این شهر در دوران قاجار دوباره شکل شهرنشینی خود را باز یافت. کرمانشاه به‌ دلیل قرار گرفتن در چهارراه دو محور شمال به جنوب و خاور به باختر و نیز همسایگی با کشور عراق و واقع‌شدن بر سر راه شهرهای زیارتی کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شهر کرمانشاه یکی از شاهراه‌های ارتباطی خاور و باختر و کهن‌ترین راه گذر از ایران به میان‌رودان است. کرمانشاه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. کرمانشاه مرکز کشاورزی ایران است و بیشتر درآمد اقتصادی این شهر نیز از این راه ‌است.

کرمانشاه از دید گوناگونی آب و هوایی دارای تنوع زیادی است از لحاظ آب و هوایی دارای چهار فصل در یک زمان است برای نمونه قصر شیرین دارای آب و هوای گرم و سنقر و پاوه دارای آب و هوای سرد و معتدل و کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب دارای آب و هوای معتدل و خشک هستند.

این استان از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان‌های لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب با کشور عراق همجوار است و بیش از ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

زبان‌ها و گویش‌های گوناگون کُردی همچون کلهری، کرمانشاهی، جافی، لکی، کلیایی، کردی گورانی، سورانی، پاوه‌ای، ژاو رودی، لهونی، بالاجوبی، اورامی، گوران و اقلیتی‌هایی از زبان‌های دیگر همچون فارسی کرمانشاهی و ترکی سنقری از گونه‌های گویشی و زبانی در استان کرمانشاه هستند. این استان از دیدگاه مذهبی نیز دارای گوناگونی بسیار زیادی است.

روز ملی کرمانشاه ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x