مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بهترین روش صاف کردن دائمی مو

بهترین روش صاف کردن دائمی مو سر

یکی از دغدغه های بسیاری از خانم ها و حتی آقایان صاف بودن موها و صاف کردن مو سرشان است. روش های زیادی برای صاف کردن موی سر وجود دارد. اگر به دنبال بهترین روش صاف کردن دائمی مو خودتان هستید با ما همراه باشید تا به بررسی عوامل مهم در آن بپردازیم.

بهترین روش صاف کردن دائمی مو

یکی از دغدغه های بسیاری از خانم ها و حتی آقایان صاف بودن موها و صاف کردن مو سرشان است. روش های زیادی برای صاف کردن موی سر وجود دارد. اگر به دنبال بهترین روش صاف کردن دائمی مو خودتان هستید با ما همراه باشید تا به بررسی عوامل مهم در آن بپردازیم.

بهترین روش صاف کردن دائمی مو
بهترین روش صاف کردن دائمی مو

بهترین روش صاف کردن دائمی مو

انواع روش های صاف کردن مو

صاف کردن موها با دو روش امکان پذیر است:

۱- روش ملایم و غیردائمی
استفاده از سشوار یا اتوی مو ملایم ترین روش است زیرا حرارت فقط پیوندهای هیدروژنی ضعیف را می شکند. در اثر حرارت زنجیره های کراتینی تغییر ساختار داده و مو به شکل موقتی صاف می شود.

متاسفانه زنجیره کراتینی بلافاصله پس از تماس مجدد با آب (در اثر عواملی چون رطوبت محیط، باران، تعرق و شستشو) به شکل طبیعی خود بر می گردد.

۲- روش های شیمیایی دائمی و نیمه دائمی

صاف کننده های شیمیایی کلاسیک به شکلی غیرقابل بازگشت و با روش های شیمیایی، پیوندهای قوی دی سولفیدی مو را می شکنند.

این روش برای موهای قفقازی (سفیدپوست ها) بیش از حد قوی است اما روی موهای آفریقایی به شکل رایجی استفاده می شود. چرا که به علت فرهای شدید، بدون استفاده از مواد شیمیایی قوی نمی توان این فرهای ناخواسته را از بین برد.

صاف کننده های شیمیایی چگونه کار می کنند؟

موی صاف را می توان به یک نرده بان تشبیه کرد که در مقابل آن موهای فر هستند که به شکل نرده بان های فنری هستند. پیوندهای مو را می توان به پله های این نرده بان تشبیه کرد.

اگر شما این پیوندها را قطع کنید و از بین ببرید، می توانید نرده بان فنری را به نرده بان صاف تبدیل کنید. همین اتفاق در صاف کننده های شیمیایی می افتد.

آمونیوم تیوگلیکولات و سدیم هیدروکسید پیوندهای مو را قطع می کنند. این دقیقاً همان کاریست که در صاف کننده های قدیمی و همچنین در صاف کننده های ژاپنی انجام می شود.

ماندگاری این روش تا زمانی که تارهای مو روی سرتان باقی است، ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: ماسک مو چیست و چه تاثیری برای مو دارد؟

بهترین روش صاف کردن دائمی مو

تفاوت صاف کننده های شیمیایی و کراتینه کردن

چیزی که در کراتینه کردن موها اتفاق می افتد، آن است که تارهای مو با محلول فرمالدهید و کراتین آغشته شده و سپس خشک و سشوار می شوند.
مهم ترین ویژگی جذاب صاف کردن مو با روش کراتینه آن است که با دیگر مواد شیمیایی آرایش مو مثل دکلره کردن، فر کردن و صاف کننده های شیمیایی سازگار است.

در برزیل و آفریقا موها را یک بار با صاف کننده های شیمیایی صاف می کنند و متعاقب آن از روش کراتینه کردن برای بهبود درخشش و نرمی مو استفاده می کنند. البته کراتینه کردن موها خطراتی هم دارد که در ادامه توضیح داده شده است.

بهترین روش صاف کردن دائمی مو سر

بهترین روش صاف کردن دائمی مو
بهترین روش صاف کردن دائمی مو

کراتینه و صافی مو

روش ژاپنی یکی از روش های شیمیایی صاف کردن موها است.

کراتینه کردن موها یکی از تکنیک های صاف کردن مو با روش های شیمیایی است که به روش برزیلی هم معروف است.

با توجه به این که در این تکنیک ها از مواد شیمیایی استفاده می شود و موها کمابیش آسیب می بیند، روش هایی برای مراقبت از موی آسیب دیده و موخوره شده در اثر کراتیه کردن موها توضیح داده می شود.

وقتی صحبت از کراتینه کردن مو به میان می آید، اولین چیزی که به ذهن می رسد آن است که قرار است در این تکنیک، موها با ترکیبات نرم کننده حاوی کراتین به صورت عمقی رطوبت رسانی شوند.

در حالی که حقیقت چیز دیگری است! کراتینه کردن مو یکی از روش های صاف کردن مو است که اتفاقا با استفاده از مواد شیمیایی انجام می شود. مواد شیمیایی به کار رفته در این محصولات مضر بوده و می تواند به مو و حتی پوست سر آسیب بزند.

این روش ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین در کشور برزیل که ابداع کننده آن بوده، معمولا توسط تکنسین های آموزش دیده و حرفه ای سالن های آرایش انجام می شود اما در ایران، متأسفانه در بسیاری از موارد، تکنیک کراتینه کردن مو توسط افراد نا آشنا و بی تجربه انجام می شود.

به همین علت در سال های اخیر گزارشات متعددی از بیمارانی که به علت آسیب دیدن مو و پوست سر در اثر کراتینه کردن موها به پزشکان مراجعه می کنند منتشر شده است.

روش صاف کردن دائمی مو

تعریف کراتینه کردن مو

کراتینه کردن مو روشی است که در آن یک آرایشگر آموزش دیده، سطح مو را با لایه ای از کراتین مایع به همراه محلول حاوی فرمالدهید می پوشاند و سپس مو را با اتو حرارت می دهد تا کراتین روی مو تثبیت شود. بخش های ترک خورده و خلل و فرج مو در این روش با کراتین پر می شود.

کراتین مایع با مقادیر مختلفی فرمالدهید مخلوط شده روی مو قرار گرفته و با حرارت ناشی از اتوهای مو تثبیت می شود.

فرمالدهید مولکول های کراتین را کنار یکدیگر قرار داده و به صورت عرضی و cross-link به یکدیگرپیوند می دهد.

بسته به محلول به کار رفته زمان استراحت می تواند وجود نداشته باشد یا تا ۷۲ ساعت به درازا بینجامد. در این مدت محلول نباید شسته شده و مو نباید خیس شود.

همچنین در این مدت ورزش کردن، زدن موها پشت گوش، بستن آن با سنجاق و کلیپس، دم اسبی کردن موها و استفاده از هدبند ممنوع است. چرا که نتیجه را تحت تأثیر قرار می دهد.

در صورتی که مواد شیمیایی به کار رفته در ترکیبات کراتینه مو به پوست سر تماس پیدا کنند، می توانند منجر به ریزش موها شوند. سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داده که کراتینه کردن موها برای سلامت مشتری و آرایشگر هر دو خطرناک است.

دوام کراتینه کردن مو بستگی به جنس مو و نحوه مراقبت از آن دارد. اگر جنس مو خوب باشد و به خوبی از آن مراقبت شود تا ۵ ماه می تواند دوام داشته باشد. اگر مو ضخیم و آسیب دیده باشد با مراقبت خوب تا ۳ – ۴ ماه دوام دارد.

مراقبت از مو بعد از کراتینه کردن شامل چه مواردی است؟

  • معمولا شامپوهایی توصیه می شود که فاقد سولفات و نمک باشند.
  • از شامپوها و کاندیشنرهای مخصوص کراتینه کردن ترجیحا استفاده شود.

بهترین روش صاف کردن دائمی مو سر

بهترین روش صاف کردن دائمی مو
بهترین روش صاف کردن دائمی مو

فرمالدهید چیست؟

فرمالدئید، فرمالدهید، فرمالدهاید، متانال، گازی با بوی تند و زننده‌ است و کوچک‌ترین آلدهید به شمار می‌آید که بخارات سمی دارد و سرطان زا است.

از فرمالدهید برای از بین بردن باکتری ها به عنوان محلول ضدعفونی کننده استفاده می‌شود. فرمالدهید معمولا به صورت محلول آبی ۳۷ درصد به نام فرمالین عرضه می‌شود.

علاوه بر عدم روش صحیح استفاده، وجود محصولات تقلبی حاوی فرمالدهید را هم به مشکلات اضافه کنید. فرمالدئید یا فرمالدهید یک ماده شیمیایی خطرناک با مسمومیت شدید است و ایجاد سرطان زایی می کند.

با توجه به اینکه اساس کار این روش، تخریب ساختمان مو و شکل دادن به آن با استفاده از مواد شیمیایی و حرارت است، حتی در بهترین حالت ها و توسط حرفه ای ترین تکنسین ها، کم و بیش مو آسیب می بیند. بسیاری از افراد به ترکیبات شیمیایی موجود در این مواد حساس بوده و دچار واکنش های آلرژیک می شوند.

آیا کراتینه کردن بدون فرمالدهید امکان دارد؟

ممکن است به شما بگویند که محصول ما حاوی فرمالدهید نیست و البته شما هم نمی توانید فرمالدهید را در لیست ترکیبات آن ها پیدا کنید. در عوض نام هایی مثل متیلن گلایکول، فرمالین، متانال و متان دیول ممکن است درج شده باشد.

  • متانال که نام شیمیایی و سیستمیک همان فرمالدهید است.
  • فرمالین هم که محلول تجاری ۳۷ درصد فرمالدهید است.
  • متان دیول یا متیلن گلایکول، یکی از مشتقات فرمالدهید (فرمالدهید مونوهیدرات) است که در اثر حرارت سشوار و اتوی مو تبدیل به فرمالدهید می شود.

گلایوکسیلیک اسید به عنوان جایگزین فرمالدهید

گلایوکسیلیک اسید یا یکی از مشتقات آن می تواند به عنوان جایگزین فرمالدهید استفاده شود. این ماده فرمالدهید نیست و فرمالدهید نیز آزاد نمی کند و کمتر از فرمالدهید سمی است. ولی در عوض، به اندازه فرمالدهید اثربخش نیست. برخی معتقدند که کراتینه های حاوی گلایوکسیلیک اسید اصلاً صاف کننده به شمار نمی آیند.

راه حل چیست؟
در درجه اول توصیه می شود که صاف کردن موها با روش های غیرشیمیایی انجام شود. اما اگر از کیفیت محصول خریداری شده اطمینان دارید و آن را از جای معتبری خریداری نموده اید، پس از اطمینان از مهارت تکنسین سالن آرایش، حتما از او بخواهید که قبل از شروع، تست حساسیت را روی قسمتی از پوست بدن شما انجام دهد.

تست تخلخل موها و آزمون اطمینان از سازگاری که برای اطمینان از عدم وجود رنگ های فلزی در موها انجام می شود، از دیگر اقداماتیست که یک کاسمتولوژیست حرفه ای باید قبل از اقدام به صاف نمودن مو با روش های شیمیایی مثل کراتینه کردن و همچنین روش ژاپنی انجام دهد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x