مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
کاشت ریحان در گلدان / کاشت ریحان

روش کاشت ریحان در گلدان و باغچه

ریحان جزو سبزی های مورد علاقه ایرانی ها است که در سفره اکثر ایرانیان جای دارد. ریحان از راحت ترین سبزی هایی است که می توانید در گلدان بکارید و همیشه رشد خوبی دارد.

آموزش کاشت مرحله به مرحله ریحان در گلدان

آموزش روش کاشت ریحان در گلدان

کاشت ریحان در گلدان: ریحان جزو سبزی های مورد علاقه ایرانی ها است که در سفره اکثر ایرانیان جای دارد. ریحان از راحت ترین سبزی هایی است که می توانید در گلدان بکارید و همیشه رشد خوبی دارد.

کاشت ریحان در گلدان / کاشت ریحان
کاشت ریحان در خانه

کاشت این گیاه در هر فصلی می تواند به راحتی انجام شود و فقط باید نور و خاک مناسب برای گیاه فراهم کنید تا رشد خوبی داشته باشد.

قبل از کاشت با انواع ریحان آشنا شویم:

رایج ترین نوع ریحان، ریحان شیرین است. گونه های مختلف دیگر ریحان شامل ریحان بنفش (کمتر از ریحان شیرین)، ریحان لیمویی (طعم لیمو) و ریحان تایلندی (طعم شیرین بیان) است.

کاشت ریحان در گلدان / کاشت ریحان
کاشت ریحان در خانه

طریقه کاشت ریحان در گلدان

ریحان به دو روش کاشت بذر و استفاده از قلمه ساقه در گلدان قابل کاشت است. در ادامه به بررسی این دو روش می پردازیم.

نحوه کاشت ریحان از طریق بذر

برای این کار سعی کنید از بذرهای اصلاح شده و تازه استفاده کنید. برای تهیه بذر حتما به فروشگاه های وسایل کشاورزی فروشی معتبر شهر خود رفته و بذر را تهیه کنید، برای کاشت می توانید بذرها را داخل آب بریزید تا کاملا متورم شوند ولی این کار اختیاری است.

یک گلدان مناسب با نیاز خود به سبزی آماده کنید و سپس داخل گلدان را از ترکیب خاک باغچه و خاک برگ پر کنید، سعی کنید از گلدانی استفاده کنید که حداقل ۱۵ سانتی متر ارتفاع داشته باشد، خاکی که انتخاب می کنید حتما زهکشی مناسبی داشته باشه و سوراخ های زیر گلدان هم حتما باز باشند.

بیشتر بخوانید: گیاهان خوراکی مناسب آپارتمان

اگر بذرها را داخل آب ولرم یک روز قبل تر خیسانده باشید باید ابتدا بذرها را از آب خارج کرد و روی روزنامه قرار دهید تا نم آن گرفته شود در غیر این صورت مستقیما بذرها را روی خاک گلدان ریخته و سپس با استفاده از خاک برگ و کمی خاک باغچه روی بذرها را می پوشانیم.

سعی کنید که بیشتر از نیم سانتی متر خاک روی بذرها نریزید.

سپس با استفاده از آب پاش به نحوی که بذرها جابجا نشوند به گلدان آب بدهید این کار را تا زمانی که بذرها از خاک بیرون بیایند انجام دهید. دقت داشته باشید که خاک را مرطوب نگهدارید نه باتلاقی چون باعث پوسیدگی بذرها خواهد شد.

در این زمان گلدان را در گرمترین نقطه منزل قرار دهید تا بذرها جوانه بزنند.

بعد از جوانه زدن بذرها دیگر اجازه ندهید که خاک گلدان خشک شود روزانه با استفاده از یک پارچ آب گلدان را آبیاری کنید.

کاشت ریحان در گلدان / کاشت ریحان
کاشت ریحان در گلدان

ریحان با هر بار چیده شدن مجددا برگ داده و می توانید از آن دوباره استفاده کنید ولی توجه داشته باشید که حداقل ۲ برگ زمان چیدن روی گیاه بماند.

بیشتر بخوانید: گیاهان مناسب دکوراسیون برای طراحی داخلی آپارتمان و منزل

نحوه کاشت ریحان از طریق ساقه

برای این کار شما باید یک ساقه جوان و سالم از گیاه ریحان را جدا کرده و در داخل یک ظرف شیشه ای پر از آب قرار دهید تا ریشه بزند. زمانی که ریشه های گیاه به اندازه ۵ سانتی متر رسید آن را به یک گلدان با خاک سبک منتقل کنید.

شما بعد از چند هفته شاهد رشد و جوانه زنی ریحان خواهید بود و می توانید به راحتی آن در خانه برداشت کنید. توجه داشته باشید که میزان آبیاری هم همانند بالا خواهد بود.

کاشت ریحان در گلدان / کاشت ریحان
کاشت ریحان در گلدان

مراحل کاشت ریحان در باغچه

بهترین زمان برای شروع کاشت ریحان در باغچه اوایل بهار است.

بذر ریحان را باید تا ۶ ماه قبل از فصل سرمای محل زندگی کاشت.

زمین باغچه را با استفاده از بیل شخم زده و محلی مسطح و هموار را آماده کنید. محلی را انتخاب کنید که روزانه ۶ الی ۸ ساعت آفتاب کامل به گیاه بتابد.

بذر را روی زمین پخش کنید و سپس روی آن را با استفاده از کود حیوانی و یا خاک حدودا نیم سانتی متر بپوشانید.

بیشتر بخوانید: انواع گل های رونده باغچه ای و نکات نگهداری از آنها

با استفاده از آب پاش روی خاک محل کاشت را مرطوب کنید. توجه داشته باشید که مراقب شسته شدن بذرها و تجمع آن در یک قسمت از باغچه باشید.

پس از رشد برگ ها سریعا برگ ها را بچنید تا رشد ریحان شما به خوبی انجام بگیرد.

کاشت ریحان در گلدان / کاشت ریحان
کاشت ریحان در باغچه

نیازها و شرایط محل کاشت ریحان

نور مناسب

همه گیاهان مخصوصا سبزی ها برای رشد به نور زیاد احتیاج دارند. گلدان را در محلی پر نور و آفتابگیر قرار دهید.

نیاز آبیاری

این گیاه به آبیاری منظم نیاز دارد. اگر گیاه شما در گلدان هست سعی کنید محل کشت را مرطوب نگهداری کنید و اگر در باغچه کاشته شده با استفاده از کودهای حیوانی (گاوی) محل را مرطوب کنید و روزانه گیاه را آبیاری کنید.

بیشتر بخوانید: روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی در مسافرت

تغذیه

اگر از کود حیوانی برای کاشت در باغچه استفاده کردید دیگر نیازی به کودهای اضافی نیست و سعی کنید از کودهای شیمیایی نیز استفاده نکنید چون هدف ما کاشت محصولات ارگانیک است ولی برای بهتر شدن ریحان های خود می توانید از ورمی کمپوست بعد از ۲ هفته از کاشت استفاده کنید.

خاک مناسب

اکثر سبزی هایی که می خواهید در داخل گلدان بکارید را در خاکی از ترکیب خاک باغچه و خاک برگ یا پرلیت بکارید تا حاصلخیزی آن بالا باشد.

کاشت ریحان در گلدان
روش کاشت ریحان در گلدان

مشکلات و بیماری های احتمالی

سبزی هایی که در گلدان و داخل خانه کاشته می شوند به ندرت آفت می زنند ولی خب برای جلوگیری از آفت زدن سبزی‌ها هر چند وقت یکبار مقدار خیلی کمی آب را با الکل مخلوط کنید و به صورت سمپاشی روی گیاه بپاشید. اگر ریحان های شما مورد حمله شته‌ها هم قرار گرفته باشد با این کار از بین خواهند رفت.

منبع: گل من و تو

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x