مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کاشت شاهی / کاشت شاهی در گلدان / کاشت شاهی در باغچه

روش کاشت شاهی در گلدان و باغچه

برای کاشت شاهی در گلدان هر زمانی که اراده کنید می توانید این کار را انجام دهید. اما برای کاشت شاهی در باغچه اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید بهترین زمان بهار تا اوایل تابستان است و در مناطق گرمسیری می توان پاییز و زمستان هم اقدام به کشت کرد.

روش کاشت شاهی در گلدان و باغچه 

شاهی جزو سبزی هایی است که مقاوم بوده و به راحتی می توان آن را در خانه کشت کرد.

کاشت شاهی به عنوان سبزه سفره هفت سین نیز طرفداران زیادی دارد. شاهی با نام تره تیزک نیز در برخی مناطق شناخته می شود. با تحلیلک همراه باشید تا نکات کاشت شاهی در گلدان و باغچه را با هم بررسی کنیم.

کاشت شاهی / کاشت شاهی در گلدان / کاشت شاهی در باغچه
کاشت شاهی در گلدان

سبزی شاهی

شاهی (Garden cress) با نام علمی Lepidium sativum شناخته می شود.

زمان کاشت شاهی در گلدان

برای کاشت شاهی در گلدان هر زمانی که اراده کنید می توانید این کار را انجام دهید. اما برای کاشت شاهی در باغچه اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید بهترین زمان بهار تا اوایل تابستان است و در مناطق گرمسیری میتوان پاییز و زمستان هم اقدام به کشت کرد.

بیشتر بخوانید: گیاهان خوراکی مناسب آپارتمان

بهترین خاک برای کاشت شاهی

یکی از عوامل مهم در کاشت این گیاه خاک مناسب و مرغوب است در گلدان می تونید از ترکیب خاک برگ + خاک باغچه + کمی ماسه استفاده کنید حتی از کوکوپیت+ پیت ماس + پرلیت هم میشه استفاده کرد ولی اگر در باغچه اقدام به کشت می کنید حتما سعی کنید از کود حیوانی پوسیده هم استفاده کنید.

نور مورد نیاز کاشت شاهی

نور مستقیم آقتاب رو به خوبی تحمل میکنه ولی در این شرایط کمی باید آبیاری رو زیادتر انجام بدید و در گلدان سعی کنید پشت پنجره قرار بدید نور زیاد باعث کاهش ابتلا به بیماری قارچی برگ ها خواهد شد.

کاشت شاهی / کاشت شاهی در گلدان / کاشت شاهی در باغچه
روش کاشت شاهی در گلدان

مراحل کاشت شاهی در گلدان

تهیه بذر و آماده سازی آن
اولین قدم این است که مقداری بذر مرغوب و با کیفیت تهیه نمایید. اگر می‌خواهید گیاه تان سریع تر رشد کند، پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا بذرهای خود را در مقداری آب به مدت ۲ الی ۵ ساعت بگذارید تا خیس بخورد، سپس آنها را از آب خارج کرده و در بین یک تکه دستمال یا روزنامه بگذارید تا از رطوبتش کاسته شود. با انجام این کار بذرهای شما به خوبی متورم و آماده کاشت می‌شوند.

گلدان مناسب
برای کاشت شاهی به گلدانی با عمق ۱۰ سانتی متر نیاز دارید. لازم به ذکر است که گلدان شما باید دارای سوراخ های زهکشی باشد تا آب اضافه از آن خارج شود. پیشنهاد می‌کنیم که مقداری سنگ در کف گلدان بریزید تا به این امر کمک کند.

اگر گلدان ندارید از هر وسیله ای می توانید برای کاشت استفاده کنید حتی از شانه تخم مرغ و یا جعبه های میوه، پس زیاد خودتان را درگیر گلدان نکنید.

نحوه کاشت شاهی در گلدان

ابتدا خاک را مقداری مرطوب کنید. بر روی خاک گلدان به آرامی بذرها را بپاشید. حالا مقدار بسیار کمی (حدودا نیم سانتی متر) خاک روی بذرها قرار دهید و مجددا خاک را مقداری آبیاری نمایید. بهتر است به جای خاک ترکیبی از ورمی کمپوست و خاک استفاده کنید و یا ترکیب خاک با کود حیوانی پوسیده این کار باعث بالا رفتن درصد موفقیت و رشد بهتر گیاه شما خواهد شد.

بیشتر بخوانید: روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی در مسافرت

آبیاری و نگهداری
گیاه شما برای رشد به آب و نور خورشید نیاز دارد. سطح خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. پس از اولین آبیاری برای حفظ رطوبت گیاه تا ۲۴ ساعت بر روی گلدان یک نایلون بکشید و حتما هر روز به مدت ۱ الی ۲ ساعت نایلون را بردارید تا هوا در روی گلدان جریان پیدا کند و مانع بیماری های قارچی شود.

گیاه شما پس از ۱ الی ۲ روز جوانه خواهد زد. گلدان را در جای گرم و در معرض نور خورشید قرار دهید. البته لازم به ذکر است که در ۵ روز اول تنها محیط گرم کافی است و پس از گذشت ۵ روز باید گلدان را به جایی که خورشید به آن بتابد، منتقل کنید.

کاشت شاهی / کاشت شاهی در گلدان / کاشت شاهی در باغچه
کاشت شاهی در باغچه

نحوه کاشت شاهی در باغچه

برای کاشت شاهی در باغچه ابتدا زمینی که قصد کاشت دارید را با بیل شخم بزنید و سپس با استفاده از ابزار کشاورزی سطح خاک را صاف کنید. سپس بذر تهیه شده را به مقدار یک گرم برای یک متر مربع روی سطح خاک پخش کنید، سپس با استفاده از کود دامی یا ورمی کمپوست روی آن را بپوشانید و سپس با استفاده از آب پاش ان را آبیاری کنید. عمل آبیاری را هر روز صبح و عصر انجام دهید تا گیاه جوانه بزند و رشد کند.

البته می توانید برای رشد سریع، بذرها را یک روز قبل تر از کاشت بخیسانید و سپس بکارید.

بیشتر بخوانید: گیاهان مناسب دکوراسیون برای طراحی داخلی آپارتمان و منزل

برداشت شاهی

سعی کنید که شاهی را هر چند روز یکبار سر زنی کنید تا هم رشد بهتری داشته باشد و هم بتوانید از غیر قابل مصرف شدن جلوگیری کنید، با این کار هر ۳ الی ۴ روز یکبار مقدار زیادی شاهی برای مصرف دارید.

کاشت شاهی / کاشت شاهی در گلدان / کاشت شاهی در باغچه
کاشت شاهی

چه مشکلاتی در کاشت شاهی رخ می دهد؟

یکی از رایج ترین مشکلات زرد شدن برگ ها است که علت آن آبیاری زیاد است. این اتفاق بیشر در گلدان رخ می دهد پس هر زمان که خاک گلدان خشک شد به شاهی آب دهید.

همچنین اگر آبیاری کم باشد و هوای محل نگهداری گرم و خشک باشد باعث زرد شدن برگ ها می شود.

اگر آبیاری و دما خوب بود حتما زهکشی گلدان را بررسی کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

رشد نکردن بذرها: مناسب نبودن دمای محل کاشت، آبیاری خیلی کم و یا نارس بودن بذرهای خریداری شده میتواند یکی از عوامل رشد نکردن بذرها باشد.

آفات: این گیاه دو آفت بزرگ دارد یکی شته و دیگری سفیدک پودری روی برگ ها است که حتما باید با استفاده از سم های سیتماتیک آنها را سم پاشی کرد.

بیشتر بخوانید: انواع گل های رونده باغچه ای و نکات نگهداری از آنها

منبع: گل من و تو

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x