مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 14 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کاشت فلفل دلمه ای / روش کاشت فلفل دلمه ای

کاشت فلفل دلمه ای در منزل و نکات مهم پرورش این گیاه خوشمزه

گیاه خوش طعم فلفل دلمه ای با نام علمی Bell pepper از خانواده سیب زمینیان است. این گیاه بومی آمریکای مرکزی، مکزیک و شمال آمریکای جنوبی است. برای داشتن محصولات ارگانیک و حس فوق العاده استفاده از صیفی جاتی که خودتان کاشته اید با تحلیلک همراه باشید.

کاشت فلفل دلمه ای در گلدان و باغچه

گیاه خوش طعم فلفل دلمه ای با نام علمی Bell pepper از خانواده سیب زمینیان است. این گیاه بومی آمریکای مرکزی، مکزیک و شمال آمریکای جنوبی است.

برای داشتن محصولات ارگانیک و حس فوق العاده استفاده از صیفی جاتی که خودتان کاشته اید با تحلیلک همراه باشید تا آموزش کاشت فلفل دلمه ای در گلدان را با هم بررسی کنیم.

فلفل دلمه ای به رنگ های زرد، قرمز، نارنجی و سبز است.

کاشت فلفل دلمه ای / روش کاشت فلفل دلمه ای در منزل
روش کاشت فلفل دلمه ای در منزل

نور و دمای مورد نیاز برای کاشت فلفل دلمه ای در منزل

این گیاه به نور زیاد برای پرورش و گلدهی و در نهایت باروری نیاز دارد. نور یکی از عوامل بسیار مهم در رشد فلفل است و به راحتی نور مستقیم خورشید را تحمل می کند، پس در حیاط محلی با نور زیاد و مستقیم و همچنین داخل خانه پشت پنجره را برای آن انتخاب کنید. در ضمن بهترین دما برای نگهداری این گیاه بین ۱۸ الی ۲۴ درجه سانتی گراد است.

بیشتر بخوانید: گیاهان خوراکی مناسب آپارتمان

زمان کاشت فلفل دلمه ای در منزل و باغچه

بهترین زمان برای کاشت فلفل دلمه ای در گلدان یا خاک برای نشاء گرفتن، اواخر زمستان است ولی اگر قصد کاشت آن در گلدان را دارید دیگر فصل مهم نیست هر زمان از سال که بتوانید شرایط نگهداری گیاه را فراهم کنید می توانید اقدام به کاشت آن کنید.

آبیاری فلفل دلمه ای

درست است که صیفی جات مقاوم به خشکی هستند ولی اگر آبیاری مناسب نباشد، فلفل تند می شود. پس باید خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. با فراهم کردن آبیاری میزان گلدهی و محصول بیشتر خواهد بود.

خاک

فلفل دلمه ای در هر خاکی رشد خوبی خواهد داشت پس زمانی که در باغچه می کارید فقط کافی است مقداری کود حیوانی پوسیده شده به خاک اضافه کنید تا گیاه شما رشد بهتری داشته باشه ولی در گلدان حتما خاکی با زهکشی بالا انتخاب کنید تا زیر گلدان آب جمع نشود.

کاشت فلفل دلمه ای / روش کاشت فلفل دلمه ای
کاشت فلفل دلمه ای در منزل

کوددهی

می توانید از کودهای کریستالون استفاده کنید ولی بهتر است از ورمی کمپوست و یا کود حیوانی پوسیده برای پرورش وکاشت فلفل دلمه ای استفاده کنید تا محصولی ارگانیک داشته باشید.

پرورش و کاشت فلفل دلمه ای در گلدان

بذرهای مرغوب فلفل دلمه ای را از فروشگاه و مراکز فروش تهیه کنید. توجه کنید که عاری از هرگونه گرد و غبار باشند. سپس آن ها را به مدت ۳ تا ۷ ساعت درون آب خیس کنید.

البته مراقب باشید آب ولرم باشد چون بذرها در آب خیلی گرم یا سرد آسیب می بینند و ممکن است دیرتر جوانه بزنند. بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده بذرها در ته ظرف ته نشین خواهند شد.

بیشتر بخوانید: روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی در مسافرت

گلدان مناسبی را انتخاب کنید و بذرهایی که جوانه زده اند را در عمق یک سانتی متری بکارید و روی گلدان را با لایه های خاک پر کنید. بذرها به آبیاری مداوم احتیاج دارند. می توانید این کار را توسط آبپاش انجام دهید.

گلدان را به مکان گرمی که تابش آفتاب مستقیم نباشد، انتقال دهید. آبیاری را ادامه دهید تا بذرها جوانه بزنند و اجازه ندهید سطح خاک خشک شود. بعد از این که نشاء دارای ۴ برگ شد، آن را از گلدان خارج کرده و درون گلدان دیگری بکارید.

کاشت فلفل دلمه ای / روش کاشت فلفل دلمه ای
کاشت فلفل دلمه ای در گلدان

انتقال نشاء به گلدان و یا باغچه

اگر قصد کاشت فلفل دلمه ای در گلدان را دارید مراحل زیر را انجام دهید:

گلدان جدید را با خاک مناسب و حاصلخیزی پر کنید. خاک های کوکوپیت و پرلیت برای کاشت فلفل مناسب هستند. نکته مهم دیگر این که گلدان باید حتما زهکشی داشته باشد تا آب اضافی بعد از آبیاری خارج شود. می توانید در هر گلدان یک نشاء بکارید یا این که تمام نشاها را در یک گلدان قرار دهید. آبیاری را به طور منظم ادامه دهید و گلدان را در محیط پر نور قرار دهید.

هنگامی که بخواهید گلدان را در تراس یا پشت پنجره نگهداری کنید، باید گرده افشانی انجام شود که این کار توسط گوش پاک کن انجام می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ گل خوشبو برای باغچه

حالا بعد از طی مدت زمانی معین، کلاله ها به گل تبدیل می شوند. فلفل به گرما نیاز دارد. به این منظور می توانید روزانه به مدت ۸ الی ۱۶ ساعت از لامپ های فلورسنت استفاده کنید.

PH خاک نیز یکی از نکاتی است که باید به آن توجه شود. اضافه کردن آهک PH را در بالا و خاک کمپوست، آن را پایین می آورد.

کاشت فلفل دلمه ای در گلدان / روش کاشت فلفل دلمه ای
کاشت فلفل دلمه ای در باغچه

کاشت فلفل دلمه ای در باغچه

برای این کار شما زمین را باید شخم بزنید و سپس کرت هایی را در زمین ایجاد کنید و سپس آن را آبیاری کنید تا خاک کاملا مرطوب شود. سپس نشاهای تهیه شده و یا خریداری شده را با فاصله ۵ الی ۱۰ سانتی متری در خاک قرار دهید و سپس به مدت ۱ هفته به آن آب ندهید تا ریشه خودش را بگیرد سپس با استفاده از کود سه بیست و آهن گیاه را آبیاری کنید تا تقویت ریشه به شکل کامل انجام شود.

آشنایی با روش کاشت فلفل دلمه ای در منزل

کشیدن قلم یا گوش پاک کن بر روی بساک گل های نر و انتقال آن ها به گل ماده، باعث زیاد شدن فلفل ها خواهد شد. پس گرده افشانی نتیجه مطلوبی دارد و آن زیاد شدن محصولات است.

فلفل در عمق ۳۵ یا ۴۰ سانتی متری خاک کاشته می شود و بین هر دو نشاء ۳۰ سانتی متر فاصله گذاشته می شود. از زمانی که بذرهای فلفل درون گلدان کاشته می شوند، ۶۰ تا ۱۲۰ روز طول می کشد تا محصول بارور شود. بعد از این که فلفل ها بارور شدند، برای آن ها تکیه گاه هایی میله ای یا فلزی مشخص کنید تا ساقه ها توانایی تحمل وزن فلفل ها را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: معنی رنگ های گل رز

منبع: گل من و تو

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x