مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کاشت پیاز در گلدان

آموزش کاشت پیاز در گلدان و باغچه

گیاه پیاز برای جوانه زنی و رشد به نور زیاد و مستقیم خورشید نیاز دارد پس در تمامی مراحل رشد گلدان خود را در پشت پنجره (جنوبی) قرار دهید.

آموزش کاشت پیاز در گلدان و باغچه

پیاز با نام علمی (Allium cepa) گیاهی بسیار پرخاصیت است و جزو خانواده نرگسیان است. این گیاه پیشینه طولانی دارد و مصارف زیادی در طبخ غذاها دارد. کاشت این گیاه آسان است. با تحلیلک هراه باشید تا مراحل کاشت پیاز در گلدان را بررسی کنیم.

روش کاشت پیاز در گلدان
روش کاشت پیاز در گلدان

آموزش کاشت پیاز در گلدان و باغچه

زمان کاشت پیاز در گلدان و باغچه

بهترین زمان برای کاشت پیاز در باغچه اوایل بهار است. زیرا پیاز برای رشد در ابتدا به دمای پایین و در اواخر رشد به دمای بالا نیاز دارد.

اما اگر قصد کاشت پیاز در گلدان را دارید هر فصلی برای این کار مناسب است فقط کافیست تمامی نیازهای آن را فراهم کنید.

نور مورد نیاز برای کاشت پیاز در گلدان

گیاه پیاز برای جوانه زنی و رشد به نور زیاد و مستقیم خورشید نیاز دارد پس در تمامی مراحل رشد گلدان خود را در پشت پنجره (بهترین مکان پشت پنجره جنوبی است) قرار دهید.

میزان آبیاری بعد از کاشت پیاز در گلدان

این گیاه برای رشد و باروری نیاز به آبیاری نسبتا زیادی دارد. سعی کنید هر وقت خاک گلدان خشک شد به آن آب دهید و اگر پیاز را در باغچه می کارید هر روز به آن آب دهید.

توجه کنید که پیاز زمین باتلاقی را دوست ندارد پس حتما گلدان را بررسی کنید که زهکشی مناسب داشته باشد.

بیشتر بخوانید: روش کاشت بادمجان در گلدان

خاک مناسب برای رشد پیاز در گلدان و باغچه

اگر قصد کاشت این گیاه در باغچه را دارید سعی کنید از خاک های ماسه دار استفاده کنید ولی پیاز در هر خاکی رشد می کند.

اگر قصد کاشت پیاز در گلدان را دارید سعی کنید خاک‌ های لومی را برای آن تهیه کنید.

برای غنی سازی خاک هم می توانید از کودهای حاوی نیتروژن بالا استفاده کنید. توجه داشته باشید که از کودهایی با آمونیاک بالا به هیچ وجه استفاده نکنید چون بسیار سمی هستند.

دمای مناسب رشد

پیاز را گیاهی خنک می دانند و بهترین دما برای رشد آن بین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است ولی دمای ۱۳ درجه را هم تحمل می کند، توجه داشته باشید که اگر دما بالاتر رود رشد گیاه شما بسیار کاهش پیدا می کند.

کاشت پیاز در گلدان
روش کاشت پیاز در گلدان

روش کاشت پیاز در گلدان

روش های مختلفی برای کاشت پیاز در گلدان و همچنین ریشه دار کردن جوانه های آن وجود دارد که در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم.

روش اول استفاده از پیازچه

  • در اولین مرحله گلدان خود را از خاک مناسب پر کنید.
  • برای تهیه خاک می‌توانید از خاک سنگی، رس و همچنین شنی استفاده کنید.
  • پیشنهاد ما این است که از پیازچه ریشه دار استفاده کنید، زیرا هم آسان تر است و هم مقاوم تر.
  • با استفاده از یک چاقو قسمت انتهای پیاز را به نحوی برش دهید که ریشه هایش باقی بماند. سپس در فواصل ۱۵ سانتی متری و با عمق ۳ سانتی ریشه پیازچه ها را کاملا در خاک قرار دهید.
  • در هفته یک بار گلدان را آبیاری کنید به صورتی که سطح خاک کاملا مرطوب باشد.
  • پس از اینکه پیاز جوانه زد آن را در جای مناسب قرار دهید تا از نور خورشید استفاده کند.

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت فلفل در گلدان

روش کاشت بذر پیاز در گلدان

در این روش از بذر پیاز استفاده خواهیم کرد. در اولین مرحله پس از تهیه بذر مناسب، سینی نشا را از خاک مناسب پر کنید البته دقت داشته باشید که مقداری از سر حفره ها را خالی بگذارید. در هر گودال یک بذر پیاز را در لایه سطحی خاک قرار دهید، سپس یک لایه خاک با ضخامت چند میلی متر بر روی آن بریزید. اگر پیاز را در گلدان می کارید سعی کنید پیازها را با فاصله ۲ الی ۳ سانتی متری از هم بکارید.

آبیاری گیاه در این مرحله به دقت زیادی نیاز دارد، زیرا اگر مقدار آب دهی زیاد باشد ممکن است دانه ها از خاک بیرون بزنند. برای آبیاری از یک آب پاش استفاده کنید و از خشک شدن سطح خاک جلوگیری نمایید. در صورتی که سینی نشا را در مکان مناسب که نور خورشید به گیاه بتابد قرار دهید، گیاه شما پس از ۳ الی ۴ روز جوانه خواهد زد. گلدان سفالی برای کاشت پیاز بسیار مناسب است، باید توجه داشته باشید که گلدان انتخاب شده از عرض و قطر مناسبی برخوردار باشد تا بتوان در آن تعداد بیشتری پیاز کاشت.

گلدان را از خاک پر کنید و پس از استخراج جوانه ها در سینی آنها را در فواصل ۷ الی ۱۰ سانتی متری از هم قرار دهید. توجه داشته باشید که جوانه ها باید در عمق ۶ الی ۱۲ سانتی متری خاک کاشته شوند. گلدان خود را در مکانی قرار دهید که نور کافی به آن برسد همچنین سطح خاک را همواره مرطوب نگه دارید.

روش کاشت پیاز در باغچه

برای کاشت پیاز در خاک ابتدا خاک را شخم بزنید و سپس صاف کنید حالا روی خاک گودال های با فاصله ۴ الی ۵ سانتی متر ایجاد کنید و عمق آنها را ۱ سانتی متر در نظر بگیرید سپس بذرها را در گودال هایی که درست کردید بریزید و سپس با استفاده از خاک روی آنها را بپوشانید برای پوشش و رشد خوب می توانید از کودهای حیوانی پوسیده یا ورمی کمپوست هم استفاده کنید و سپس با استفاده از آب پاش بذرها را آبیاری کنید.

روش کاشت پیاز در باغچه
روش کاشت پیاز در باغچه

پس از رشد و جوانه زدن میزان آبیاری را به روزی یک بار کاهش دهید اگر از روش غرقابی استفاده می کنید هر زمان که خاک خشک شد مجدد گیاه را آبیاری کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت گوجه فرنگی در گلدان

زمان برداشت پیاز

زمانی که مشاهده کردید قسمتی از غده پیاز از خاک بیرون زد می توانید اقدام به برداشت آن کنید هر چقدر این غده بزرگتر باشد پیازی که برداشت می کنید بزرگ خواهد بود.

کشاورزان در فصل پاییز که ساقه های پیاز زرد شده و پوست های خارجی آن از بین رفت اقدام به برداشت این گیاه می کنند.

اگر برداشت را انجام ندهید قسمت میانی پیاز دوباره در فصل بهار شروع به برگ دهی و این بار گل هایی ظاهر می شود که به عنوان بذر پیاز استفاده می شود.

کاشت پیاز در گلدان
کاشت پیاز در گلدان

منبع: گل من و تو

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x