مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه استنلی لورل یکی از معروف ترین بازیگران کمدی جهان

استنلی لورل به همراه اولیور هاردی از موفق‌ترین زوج‌های کمدی سینما محسوب می‌شوند که در طول سه دهه نزدیک به ۱۰۰ فیلم با بازی مشترک در کارنامه خود دارند.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه استنلی لورل یکی از معروف ترین بازیگران دنیای سینما آشنا شویم.

کمتر کسی است که دنیای سینما را دنبال کند و لورل و هاردی را نشناسد. فیلم های لورل و هاردی هنوز هم در بسیاری از کشورها موفقیت زیادی دارد. استنلی لورل به نوعی مغز متفکر گروه نیز بود. او ساعات بسیاری را به نویسندگی سپری می کرد.

استنلی لورل به عنوان بازیگر، نویسنده، سازنده موسیقی فیلم، کارگردان، تهیه کننده، دستیار کارگردان و دیگر عوامل تولید مشغول بود. وی در ۱۸۶ فیلم کوتاه و بلند به بازیگری پرداخت که در ۱۰۶ فیلم همراه هاردی بود.

 

زندگینامه استنلی لورل

زندگینامه استنلی لورل

استنلی لورل در ۱۶ ژوئن ۱۸۹۰ در لنکاشیر انگلیس متولد شد. پدر و مادرش هنرپیشه تئاتر بودند. وی از نوجوانی استعداد چشم‌گیری در بازی تئاتر داشت، به طوری که نخستین نقش تئاتری خود را در ۱۶ سالگی بازی کرد.

لورل در ۱۹۱۰ میلادی به گروه بازیگران فرد کارنو پیوست که در آن زمان، چارلی چاپلین جوان نیز در آن گروه حضور داشت و حتی برای مدتی لورل به عنوان پروژه مطالعاتی چاپلین استفاده می‌شد.

استنلی لورل در ۱۹۶۱ میلادی برای بازی در فیلم‌های موفق کمدی توانست جایزه یک عمر فعالیت هنری را از آکادمی اسکار دریافت کند.

ایفای نقش او در ۱۹۰ فیلم به یادگار مانده است. مردی که همیشه برخوردی مهربان با طرفدارانش داشت، سال‌های پایانی عمرش را در آپارتمان کوچکی در سانتا مانیکا گذراند و سرانجام در ۲۳ فوریه ۱۹۶۵ تنها چند روز بعد از یک سکته قلبی درگذشت.

استنلی لورل

باستر کیتون کمدین بزرگ سینمای صامت درباره لورل گفت:

نه چاپلین و نه من بهترین نبودیم؛ لورل بامزه‌ترین و بهترین بود.

استنلی لورل گویا همواره در نقش کودکی بی گناه در کنار هاردی دیده می‌شود. شیرین کاری‌های او مانند گریه اش در جایی که به مخمصه می‌افتد، گویا در همه حال به گونه‌ای راهنمای اوست.

لورل در ابتدا تصور می‌کرد، چهره نالان او تحقیرآمیز است، اما تهیه کنندگان از او خواستند از این چهره بیشتر در کارهایش استفاده کند، زیرا عموم مردم آن را دوست داشتند.

زندگینامه استنلی لورل

همکاری استنلی لورل با اولیور هاردی

استنلی لورل برای نخستین بار در ۱۹۱۸ میلادی در یک فیلم کوتاه صامت به نام سگ خوشبخت با اولیور هاردی همبازی شد. او نام سینمایی لورل را برای خود انتخاب کرد و ایفای نقش این ۲ کمدین بزرگ در کنار یکدیگر با پرداخت دستمزد ۷۵ دلار در هفته به طور رسمی آغاز شد. لورل در ۱۹۲۴ میلادی با تئاتر خداحافظی کرد و به سینما و فیلم روی آورد.

وی در چند فیلم از جمله سوپ اردک با اولیور هاردی همبازی شد و استقبال بی‌نظیر مردم از آثار کمدی آن ها، موجب شد تا این زوج سینمایی به طور رسمی آغازگر مجموعه فیلم‌های لورل و هاردی شوند.

فیلم‌های کوتاهی مانند نبرد قرن، مردان متاهل هم باید به خانه بروند، تجارت بزرگ و بسیاری فیلم‌های دیگر نتیجه همکاری این ۲ کمدین بزرگ بود. تا جایی که فیلم جعبه موسیقی آن‌ها در ۱۹۳۲ میلادی موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم کوتاه شد.

استنلی لورل

آن‌ها قصد داشتند در ۱۹۵۶ میلادی در یک مجموعه تلویزیونی به نام افسانه لورل و هاردی که بر پایه داستان‌های کودکان بود، بازی کنند. اما اولیور به علت سکته قلبی در ۱۵ سپتامبر ۱۹۵۶ میلادی فلج شد و برای چند ماه در خانه بستری شد و قادر به صحبت یا تکان خوردن نیز نبود و سرانجام در هفتم اوت ۱۹۵۷ درگذشت.

استنلی لورل به علت بیماری، نتوانست در مراسم تدفین همبازی و دوست نزدیکش شرکت کند. بعد از آن تصمیم گرفت که هرگز بدون زوج کمدی‌اش در فیلمی بازی نکند.

دوستان نزدیک استنلی لورل می‌گفتند، مرگ اولیور تاثیر وحشتناکی بر لورل گذاشت، به طوری که او دیگر نتوانست تا آخر عمر خود را دوباره پیدا کند.

دوستی استنلی لورل و اولیور هاردی، یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های تاریخ سینما در سال‌های طلایی دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ میلادی است. لورل و هاردی بیش از ۱۰۰ فیلم از خود به جای گذاشته‌اند.

stan and ollie 2018

فیلم سینمایی استن و الیور به کارگردانی جان اس بیرد اکران بین المللی خود را در سینما‌های جهان از ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹ میلادی آغاز کرد. این فیلم بازسازی مشهورترین زوج کمدین در تاریخ سینما یعنی استنلی لورل و الیور هاردی است که به نوعی در ژانری کمدی زندگینامه این ۲ بازیگر طنز را دنبال می‌کند.

استیو کوگان در این فیلم سینمایی در نقش استن لورل و جان سی ریلی در نقش الیور هاردی بازی کردند. نینا آریاندا، شرلی هندرسون، دنی هاستون و رافوس جونز از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلم استن و اولی 2018

برخی از نقل قول‌های جذاب استنلی لورل که در محافل هنری و فرهنگی بسیار مخاطب داشته:

  • اگر کسی در تشییع جنازه من گریه کند، دیگر هرگز با او حرف نخواهم زد.

 

  • کمدی خُل بازی اون نوع کمدیه که من همیشه بازی می‌کنم و همین رو هم دوست دارم. من کمدی سبک بزن بکوب رو دوست ندارم و به سمتش هم نمی‌رم.

امیدواریم از مطالعه زندگینامه استنلی لورل لذت برده باشید.

استنلی لورل

مجله اینترنتی تحلیلک

2.8 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی
10 ماه قبل

لورل و هاردی در زمان خودشون برترین هنرمندان کمدین بودند که مردم دنیا را با رفتار و گفتار شاد و دقایقی
را میخنداندندروحشان شاد

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x