مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
زندگینامه الکساندر گراهام بل

زندگینامه الکساندر گراهام بل مخترع تلفن

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم به زندگینامه الکساندر گراهام بل بپردازیم. پدر گراهام بل متخصص فیزیولوژی صدا، اصلاح گفتار و آموزش به ناشنوایان بود...

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم به زندگینامه الکساندر گراهام بل بپردازیم. پدر گراهام بل متخصص فیزیولوژی صدا، اصلاح گفتار و آموزش به ناشنوایان بود. از همین رو علاقه و توجه او به مبحث بازیافت اصوات و صداها کاملاً طبیعی به نظر می رسید. گراهام بل در سال ۱۸۴۷ در اسکاتلند متولد شد. او به کارهای مختلفی علاقه داشت، ولی توجه و علاقه اصلی او کمک به ناشنوایان بود. همسرش بانویی ناشنوا بود. بل دو پسر و دو دختر داشت اما پسرانش در همان دوران نوزادی از دنیا رفتند.

 

زندگینامه الکساندر گراهام بل

زندگینامه الکساندر گراهام بل

گراهام بل در ۲۴ سالگی دچار بیماری سل شد ولی خوشبختانه جان سالم به در برد، اما دو برادر خود را به خاطر این بیماری از دست داد. و او خود از بیماری جان سالم به در برد.

در همان سال گراهام بل نامه‌ای از خانم سارا فولر مدیر آموزشگاه ناشنوایان بوستون دریافت کرد که از او خواسته شده بود به شغل معلمی در آن آموزشگاه بپردازد، به همین منظور گراهام بل راهی ایالات متحده شد و از آن پس هر روز به کلاس درس می رفت و روش هایی که از پدر خود برای آموزش ناشنوایان یاد گرفته بود را به کار می بست.

الکساندر گراهام بل در پایان روز آزمایش ارتعاش را با دیاپازن های خود از سر می گرفت، او دیاپازن های خود را در اتاق خوابش گذاشته بود و بر روی آن ها کار می کرد و معتقد بود که مساله ارتعاش مجهولات زیادی دارد. او در این زمینه به مطالعه یکی از کتاب های مشهور هلموتز، فیزیکدان نامی آلمانی، به نام تئوری وظایف اعضاء مبنی بر مطالعه احساسات شنوایی پرداخت و در همین زمان یعنی در دهه هفتاد او در کارگاه برق چارلز ویلیامز که مرجع بسیاری از مخترعان بود با توماس واتسون آشنا شد.

در سال ۱۸۷۵ گراهام بل به برخی کشفیات مختلف دست یافت که سرانجام به اختراع تلفن منتهی شد. الکساندر گراهام بل اظهار نامه مربوط به درخواست ثبت حق انحصاری اختراع خود را در فوریه سال ۱۸۷۶ تسلیم کرد و امتیاز مربوط به آن چند هفته بعد به وی داده شد. نکته جالب اینکه، شخص دیگری به نام الیشاگری در همان روز و تنها یکی دو ساعت دیرتر اظهارنامه ثبت اختراع وسیله کاملاً مشابهی را تسلیم مقامات مربوطه نمود.

زندگینامه الکساندر گراهام بل

کمی پس از دریافت امتیاز مزبور، گراهام بل دستگاه تلفن اختراعی خودش را در سالن نمایشگاه سنتنیال فیلادلفیا به معرض نمایش گذاشت. اختراع بل با استقبال گرمی مواجه شد و جایزه ای نیز به او اعطا گردید.

حق بهره برداری انحصاری از این اختراع در قبال مبلغ یکصدهزار دلار به کمپانی “وسترن یونیون تلگراف” پیشنهاد شد ولی کمپانی مزبور از خرید آن امتناع کرد. بنابر این بل و دستیارانش در ژوئیه ۱۸۷۷ خود به تأسیس شرکتی همت گماشتند که آن شرکت در حقیقت سلف همین کمپانی “آمریکن تلفن و تلگراف” امروزی بود. تلفن از همان آغاز با توفیق تجاری بسیار بزرگی روبه‌رو شد.

با وجود اینکه بل در نتیجه اختراع تلفن فردی ثروتمند شده بود ولی هم چنان به فعالیت های تحقیقاتی خود ادامه داد و چند وسیله سودمند دیگر نیز اختراع کرد.

g4vklajtpyjy

درسال ۱۹۱۵ یک خط تلفن سراسری درخاک آمریکا برقرار شد. آن روز رئیس جمهور آمریکا از کاخ سفید در واشنگتن با فرماندار کالیفرنیا ارتباط برقرار کرده بود و صدای او را می شنید.
در این جشن فقط رئیس جمهور و فرماندار شرکت نداشتند بلکه درهمین هنگام گراهام بل در نیویورک پشت میزی نشسته بود و با واتسون که در کالیفرنیا بود درباره روزهای اولیه اختراع صبحت می کرد.
الکساندر گراهام بل در اوت سال ۱۹۲۲ (میلادی) در باغ شخصی خود در کانادا درگذشت.

a g bell

امیدواریم از مطالعه زندگینامه الکساندر گراهام بل لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x