مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه شهید علیرضا موحد دانش فرمانده تیپ ۱۰ سیدالشهدا

شهید علیرضا موحد دانش در 27 شهریور 1337 در تهران به دنیا آمد. علیرضا با 3 سال اختلاف از محمدرضا نخستین فرزند خانواده است. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه اسلامی نوبخت گذرانده و در رشته برق از هنرستان فارغ التحصیل شد.

همراهان ارجمند مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه شهید علیرضا موحد دانش آشنا شویم.

زندگینامه شهید علیرضا موحد دانش

زندگینامه شهید علیرضا موحد دانش

شهید علیرضا موحد دانش در ۲۷ شهریور ۱۳۳۷ در تهران به دنیا آمد. علیرضا با ۳ سال اختلاف از محمدرضا نخستین فرزند خانواده است. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه اسلامی نوبخت گذرانده و در رشته برق از هنرستان فارغ التحصیل شد.

در سال ۱۳۵۵ برای سربازی به شاهرود اعزام شد و پس از فرمان امام‌خمینی مبنی بر فرار سربازان از پادگان‌ها، وی نیز از پادگان گریخت و به جمع انقلابیون پیوست. پس از پیروزی انقلاب، در کمیته انقلاب اسلامی شمیران به فعالیت مشغول شد.

علیرضا در فروردین ماه ۱۳۵۸ به عضویت سپاه پاسداران در آمد و ابتدا مأموریت حراست از بیت امام‌خمینی را بر عهده گرفت. با آغاز غائله کردستان به کردستان رفت و در چند عملیات پاکسازی علیه ضد انقلابیون شرکت کرد. پس از آن به جبهه اعزام شد و به عنوان جانشین محسن وزوایی در عملیات بازی دراز حضور یافت و در همین عملیات یک دستش قطع شد.

شهید علیرضا موحد دانش پس از عملیات مطلع الفجر به مکه مشرف شد. مدتی بعد به تیپ ۲۷ محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله) اعزام شد تا به عنوان معاون گردان حبیب بن مظاهر مأموریتش را انجام دهد.

وی پس از خاتمه عملیات فتح المبین، فرماندهی گردان حبیب بن مظاهر را بر عهده گرفت و نقش فعالی در مراحل سه ‌گانه بیت‌ المقدس و آزادی خرمشهر ایفا کرد. در خرداد سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد و پس از پایان عملیات بیت‌ المقدس، به همراه قوای محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله) به لبنان اعزام شد.

بعد از بازگشت از لبنان، فرماندهی تیپ ۱۰ سید الشهدا (علیه السلام) را بر عهده گرفته، در عملیات والفجر ۱ با این تیپ وارد عملیات شد و در همان عملیات نیز مجدداً مجروح شد. فرمانده شجاع سپاه اسلام شهید علیرضا موحد دانش سرانجام در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۶۲ در عملیات والفجر ۲ در منطقه حاج عمران، در حالی که فرماندهی تیپ ۱۰ سید الشهدا (علیه السلام) را بر عهده داشت به فیض شهادت رسید.

شهید علیرضا موحد دانش

فراز هایی از وصیت نامه شهید علیرضا موحد دانش

برادران عزیز، برادرى داشتم که در راه خدا فدا شد قبلاً در وصیت نامه ‌ام با او صحبت و درد و دل می ‌کردم اکنون به شما توصیه می کنم که برادران عزیزم نکند در رختخواب ذلت بمیرید، که حسین (علیه السلام) در میدان نبرد شهید شد مبادا در غفلت بمیرید که على (علیه السلام) در محراب عبادت شهید شد و مبادا در بى تفاوتى بمیرید که على‌اکبر حسین در راه حسین (علیه السلام) و با هدف شهید شد.

 

امیدواریم از مطالعه زندگینامه شهید علیرضا موحد دانش لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x