مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه لو کوربوزیه از پیشگامان سبک معماری نوین

لو کوربوزیه از جمله افراد بسیار مهمی است که جامعه معماری دنیا به خوبی با وی آشنا هستند. وی یکی از پیشگامان سبک معماری مدرنی بود که هم اکنون در زندگی خود شاهد آن هستیم.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه لو کوربوزیه یکی از پیشگامان سبک معماری نوین آشنا شویم. شارل ادوارد ژانره که بعدها نام مستعار لو کوربوزیه را برای خود برگزید، در ۶ اکتبر سال ۱۸۸۷ در کشور سوییس به دنیا آمد.

لو کوربوزیه در دوران نوجوانی علاقه بسیار زیادی به هنرهای بصری داشت و در این دوران نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه که معلم یکی از مدارس محلی بود و در پاریس به تحصیل پرداخته بود، به خواندن مباحث هنری مشغول شد.

لو کوربوزیه فقط ۱۸ سال داشت که تصمیم گرفت یک سفر به دور اروپا برود و تا با گردش در آن ها، با آثار هنری مختلف در کشورهای متفاوت آشنایی پیدا کند. در این دوران بود که نزد شخصی به نام آگوست پره در شهر پاریس مشغول به کار کردن شد. پس از آن نزد پیتر برنز مراجعه کرد و در شهر برلین به تحصیل و کار کردن پرداخت.

 

زندگینامه لو کوربوزیه

le corbusier ronchamp p 1200x750 1

لو کوربوزیه نخستین طراحی خود را در خانه  شخصی خویش اجرا کرد. او برای معماری ساخته های خویش بام هایی مسطح خلق می کرد و بر روی بام به ایجاد فضای سبز می پرداخت. ستون های ساختمان را طوری پی ریزی می کرد که از روی زمین بلند شوند و پنجره هایی طولانی را در سر تا سر خانه ایجاد می کرد. پلان و نمای ساخته های او نیز آزاد بودند و استفاده از کنسول در معماری های لو کوربوزیه رایج بود.

لو کوربوزیه تمام تلاش خود را می کرد تا در ساخته ها و طراحی های خویش نهایت استفاده را از سقف و ستون و کف و راه پله به کار گیرد. وی همچنین از ستون ها برای سازه های خویش استفاده می کرد، چرا که اعتقاد داشت با استفاده از این ستون ها می توان پلانی آزاد از بنا را فراهم کرد. ثابت بودن طرح دومینو باعث می شد تا بتوان ساخت آن را به سادگی تکرار کرد.

جالب است بدانید که یکی دیگر از هنرهای این معمار و شهرساز سوییسی، نویسندگی بود. به طوری که برخی از کتاب های وی از جمله مهم ترین آثار در زمینه کاری معماری هستند و هم اکنون نیز در دانشگاه های معتبر جهان تدریس می شوند.

 

مهم ترین کتاب های لو کوربوزیه

lecorbusier 3226538 crop 57b76df23df78c8763b8b223

۱ – به سوی معماری

۲ – تجزیه و تحلیل لو کوربوزیه

۳ – زیبایی شناسی معماری

۴ – منشور آتن

۵ – به سوی یک معماری نوین (بینش مدرن در معماری)

۶ – شهر آینده (بینش مدرن در شهرسازی)

او پیش از هرکس دیگری بلند مرتبه سازی را تنها راه حل موجود برای کنترل جمعیت کره زمین معرفی کرد. لو کوربوزیه می گفت شهرهای آینده پر از آسمان خراش های غول پیکر است و در این مجموعه ها حدود ۱۰۰ هزار نفر به تحصیل یا زندگی و کار می پردازند. وی می گفت در این آسمان خراش ها، فروشگاه، اداره ها، مدارس و هر چیزی که فکرش را بکنید ساخته می شود. پیش بینی که تا حد بسیار زیادی نیز به واقعیت تبدیل گشت.

لو کوربوزیه سرانجام در تاریخ ۲۷ اوت ۱۹۶۵ در سن ۷۷ سالگی از دنیا رفت. پیکر او را در روکوبرن کپ مارتین واقع در کشور فرانسه به خاک سپردند.

مهم ترین آثار لو کوربوزیه

Villa Savoye le corbusier

ویلای شواب

ویلای ژانره

کاخ شوروی – ۱۹۳۱

مقر سازمان ملل متحد – ۱۹۵۲

عبادت گاه رونشام

کلیسای سنت پیر

نمایشگاه فیلیپس بلژیک

مرکز هنر کارپینر

موزه ملی هنر غرب ژاپن

امیدواریم از مطالعه زندگینامه لو کوربوزیه لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x