مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
زندگینامه کورت گودل

زندگینامه کورت گودل نابغه علم ریاضی در جهان

کورت گودل یکی از نوابغ ریاضی جهان به شمار می رود که در زمینه های مختلفی از جمله فلسفه، نسبیت، ریاضیات و... نظریه های مهمی ارائه کرده است.

همراهان مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه کورت گودل یکی از نوابغ علم ریاضی در جهان آشنا شویم. شهرت کورت گودل به واسطه قضیه ای با عنوان ناتمامیت است که در ریاضیات اثبات کرد. او به کمک منطق ریاضی ثابت کرد که عبارت های درستی در ریاضیات وجود دارند که درستی آن ها توسط اصول ریاضی قابل اثبات نیست. این کشف، شکوه و جلال اسطوره ایِ بنای ریاضیات را که به عنوان قدرتمندترین ابزار شناخت هستی در دست اندیشه انسان پذیرفته شده بود و طی زمانی بیش از ۲ هزار سال در تاریخ علم قد عَلَم کرده بود را به ناگهان فرو ریخت و بدین ترتیب، متفکران را بر آن داشت که در پندارهای خود نسبت به بنیادهای حقیقت به طور جدی تجدید نظر کنند. این گونه بود که تاریخ علم بار دیگر شاهد شکست کمیت ها در برابر کیفیت شد و یک مرد، به تنهایی حقیقتی را آشکار کرد که هزاران اندیشمند بزرگ، پیش از او درباره آن می اندیشیدند.

با ما همراه باشید…

 

کورت گودل

Young Kurt Gödel as a student in 1925

کورت گودل دومین فرزند از یک خانواده مهاجر و آلمانی بود. او در ۲۸ آوریل ۱۹۰۶ در شهر برنو به دنیا آمد. خانواده کورت گودل در صنایع نساجی شهر کار می کردند. پدرش فارغ التحصیل مدرسه تجارت بود که در سایه سخت کوشی به سِمَت مدیریت منصوب شده بود و سهام دار بخشی از کارخانه های بزرگ نساجی شهر برنو شد و بنابراین قدرت مالی لازم را داشت تا خانه ای ویلایی در حومه شهر خریداری کرده و هر دو فرزندش را به مدرسه خصوصی آلمانی زبان بفرستد. آن ها هر دو در تحصیلات خود بسیار موفق بودند.

کورت گودل کورت با وجود اینکه شخصیتی درون گرا داشت، کودکی بسیار پرسش گر بود، به طوری که همه او را آقای چرا می نامیدند.

کورت گودل در سال ۱۹۲۴ به دانشگاه وین رفت و ابتدا قصد تحصیل در رشته فیزیک را داشت اما پس از زمان کوتاهی و تحت تاثیر برنامه های سخنرانی فیلیپ فورت وانگلر و هانس هان به ریاضیات روی آورد.

زندگینامه کورت گودل

چیزی نگذشت که استعداد خارق العاده او توجه دیگران را جلب کرد؛ به طوری که تنها دو سال پس از ورود به دانشگاه از او دعوت شد که در جلسات مناظره گروهی که توسط هان و فیلسوفی به نام موریتزشلیک از دو سال قبل پایه گذاری شده بود، شرکت کند. این گروه بعدها به حلقه وین شهرت یافت.

گودل سال تحصیلی ۱۹۳۴-۱۹۳۳ را در مرکز تازه تاسیس مطالعات پیشرفته دانشگاه پرینستون در نیوجرسی آمریکا سپری کرد، جالب است که آلبرت اینشتین نیز در همان سال کار خود را در پرینستون آغاز کرد و با یکدیگر دوستانی صمیمی شدند. گودل که اغلب او را به عنوان بزرگ ترین منطق دان از زمان ارسطو تاکنون مى شناسند، مردى عجیب و در نهایت تراژیک بود. اینشتین خون گرم و خوش خنده اما گودل جدى و سنگین، منزوى و منفى باف بود.

گودل در دوران اقامت خود در آمریکا در زمینه نظریه مجموعه های نامتناهی در ریاضیات، فلسفه و همین طور نسبیت، دست آوردهای بزرگی به بشریت ارایه کرد.

آلن تورینگ ریاضی دان برجسته انگلیسی و پیشگام نظریه هوش مصنوعی با به کارگیری قضیه ناکامل بودن کورت گودل در نظریه محاسبات نشان داد که یک کامپیوتر یا روبات هیچ گاه نخواهد توانست تمام کارهایی را که انسان قادر به انجام آن است، انجام دهد (و این در حالی بود که برخی، انسان را صرفا یک ماشین بسیار پیچیده می دانستند). جالب تر از آن، دریافت اخیر استفن هاوکینگ (مشهورترین فیزیکدان زمان ما) از دست آورد فکری گودل است.

زندگینامه کورت گودل

هاوکینگ در سخنرانی خود با عنوان گودل و پایان فیزیک که چندی پیش در دانشگاه کمبریج ایراد شد، نشان داد که بر مبنای قضیه ناکامل بودن کورت گودل، احتمالا ذات جهان و قوانین بنیادین آن برای همیشه از دسترس اندیشه بشری پنهان خواهد ماند. هاوکینگ بر اساس دست آورد گودل، به ناشناختنی بودن (و نه صرفا ناشناخته بودن) ماهیت بنیادین هستی اشاره می کند. این در حالی است که خود او و تقریبا تمامی فیزیکدان های بزرگ دیگر پیش از آن امید داشتند با به کارگیری الگوهای ریاضی صِرف، به ماهیت بنیادین هستی و قوانین آن دست یابند.

95125556dfab2307433b35786a4e80fe

وی در سال ۱۹۴۹ برای نخستین بار در تاریخ علم، امکان سفر در زمان و بازگشت به گذشته را بر مبنای قوانین پذیرفته شده علمی و با به کارگیری نظریه نسبیت عام اینشتین مطرح کرد.

کورت گودل در سال ۱۹۵۳ به عضویت فرهنگستان ملی علوم آمریکا درآمد.

کورت گودل تا پایان عمر دیگر آمریکا را ترک نکرد. در طول تمامی آن سال ها دوست نزدیکش آلبرت اینشتین بر خود فرض کرده بود تا جایی که می تواند در بهبود وضعیت روانی گودل به او کمک کند. اینشتین هر روز، زمانی را به قدم زدن با گودل می پرداخت. به نظر می رسد که مصاحبت با اینشتین، در بازگرداندن آرامش به روح بی قرار او نقش موثری داشته است.

زندگینامه کورت گودل

درگذشت اینشتین در سال ۱۹۵۵ تا حد زیادی او را با خود تنها گذاشت. وی حتی در مراسم اهدای مدال ملی علوم آمریکا که به او تقدیم شده بود نیز شرکت نکرد.

گودل در ۱۴ژانویه ۱۹۷۸ چشم از این جهان فروبست.

امیدواریم از مطالعه زندگینامه کورت گودل لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x