مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه آنتوان چخوف نویسنده مشهور روس

آنتوان چخوف نویسنده مشهور روسی است که داستان های زیادی از او به یادگار مانده است. این مطلب به زندگینامه این نویسنده زبردست اختصاص دارد.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه آنتوان چخوف نویسنده مشهور روس آشنا شویم.

جدّ چخوف از سِرف هایی بود که با صرفه جویی و کار زیاد آزادی و حیات خود و خانواده اش را از ارباب خویش بازخرید کرده بود. پدرش مغازه خواربار فروشی داشت. او مردی مذهبی و عصبی بود. او ۵ پسر داشت که آنتوان دومین آن ها بود و روزهای یک‌ شنبه آن ها را مجبور می‌ کرد به کلیسا بروند و در گروه هم سُرایانی که خودش تشکیل داده بود آواز بخوانند. اگر اندکی ابراز نارضایتی می‌ کردند آنها را با چوب تنبیه می‌ کرد. همچنین آنها را در ساعاتی طولانی، حتی در زمستان‌ های سرد، در مغازه‌ اش به کار می‌ گرفت.

 

زندگینامه آنتوان چخوف

زندگینامه آنتوان چخوف

آنتوان چخوف داستان سرای معروف روسی در ۱۷ ژانویه سال ۱۸۶۰ در شهر تاگان روگ در شمال قفقاز در آغوش یک خانواده معتقد به سنن و آداب قدیمی و ملی به دنیا آمد.

آنتوان در ۱۸۶۷ در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه‌ دینی یونانی آغاز کرد، اما دو سال بعد در کلاس اول مدرسه عادی به تحصیل خود ادامه داد.

با آنکه چخوف در سختی و فشار زندگی می کرد، با کار و کوشش فراوان، تحصیلات مقدماتی خود را به پایان رساند و در سن ۱۹ سالگی برای تحصیل در دانشکده پزشکی عازم مسکو شد.

آنتوان چخوف در نیمه سال ۱۸۸۰ نخستین مطلبش را چاپ کرد، برای همین این سال را مبدأ تاریخی آغاز نویسندگی آنتوان چخوف بر می‌ شمارند.

آنتوان چخوف

آنتوان چخوف در سال‌ های ۱۸۸۰ تا ۱۸۸۴ علاوه بر آموختن پزشکی در دانشگاه مسکو با نام‌ های مستعاری مانند: آنتوشا چخونته، آدم کبدگندیده، برادر برادرم، روور، اولیس… به نوشتن بی‌ وقفه داستان و طنز در مجله‌ های فکاهی مشغول بود و از درآمد حاصل از آن زندگی مادر، خواهر و برادرانش را تأمین می‌ کرد.

او در ۱۸۸۴ به عنوان پزشک فارغ‌ التحصیل شد و در شهر واسکرسنسک به طبابت پرداخت. تابستان آن سال برای استراحت به «بابکیو» رفت و در آنجا با «ساروین» مدیر روزنامه معروف پترزبورگ آشنا شد.

نامه‌های چخوف به ساورین معروف است و این مرد ناشر غالب آثار بعدی چخوف است. در سال ۱۸۸۶ اولین نمایشنامه‌ اش را به نام «آواز قو» در یک پرده تنظیم کرد و در سال ۱۸۷۷ مسافرتی به جنوب روسیه داشت که تأثیرات خاص آن سفر در اثر معروفش به نام «استپ» آشکار است. اولین مجموعه داستانش با نام “قصه‌ های ملپامن” در همین سال منتشر شد و اولین نقدها درباره او نوشته شد. در دسامبر همین سال هنگامی که آنتوان چخوف ۲۴ ساله بود اولین خلط‌ های خونی که نشان از بیماری مهلک سل داشت، مشاهده شد.

آثار آنتوان چخوف

آنتوان چخوف در سال ۱۸۸۸ با جمعی از دوستان و از آن جمله «ساروین» به کریمه رفت و در آنجا داستان های معروف «استپ، روشنایی‌ ها، جشن تولد، زنگها» را نوشت و لطیفه ای به نام «خرس» در یک پرده تنظیم کرد.

در سال ۱۸۸۸ جایزه پوشکین به مبلغ ۵۰۰ «روبل» به وسیله آکادمی ‌علوم امپراطوری به او اعطا شد و در سال بعد عضو جمعیت دوست داران (ادبیات روسی) شد و در همین سال بود که نمایش «دیو جنگل» را در چهار پرده تنظیم کرد. لطیفه «خواستگاری» را در یک پرده و داستان معروف «افسانه خسته کننده، از دفتر یادداشت یک پیر مرد» را نوشت.

در ۱۸۹۱ «فراریان ساخالین» «دوئل» و «زنان» را نوشت و سفری به اروپای غربی کرد.

در سال ۱۸۹۲ به ایالت نوگورود رفت تا به قحطی زدگان آن ناحیه کمک کند و سازمانی برای امداد به آنها ایجاد کرد و خودش هم از مسکو به ده «میلخوف» نقل مکان کرد و در دهکده مزبور هم به مبارزه علیه بیماری وبا که تازه شایع شده بود، پرداخت. آثار معروفش در این سال عبارتست از داستان های “اطاق شماره ۶، ملخ، زوجه، در تبعید، همسایگان”

زندگینامه آنتوان چخوف

در سال ۱۸۹۳ داستان «مرد ناشناس» و یادداشت های معروف مسافرت به سیبری را تحت عنوان «جزیره ساخالین» منتشر کرد.

در سال ۱۹۰۰ به عضویت «آکادمی ‌علوم» در پترزبورگ انتخاب شد و نمایشنامه سه خواهر را هم در آن سال تنظیم کرد. در این سال وضع جسمی اش روز به روز بدتر می شد. در سال ۱۹۰۱ با «اولگاکنیپر» ستاره «تئاتر هنری» مسکو ازدواج کرد. او همچنین در همین مدت ۳ شاهکار خود را نوشت: بانوى صاحب سگ (۱۸۹۹)، سه خواهر ( ۱۹۰۰)، و باغ آلبالو (۱۹۰۳)

آنتوان چخوف در سال ۱۹۰۴ دیگر قادر نبود که از تخت به زیر آید و به اتفاق زنش به یک آسایشگاه آلمانی در «بادن وایلر» رفت و در همان آسایشگاه در سن چهل و چهار سالگی در ماه ژوئن سال ۱۹۰۴ زندگی در این دنیا را بدرود گفت.

زندگینامه

تشییع جنازه چخوف یک هفته پس از مرگ او در مسکو برگزار شد. ماکسیم گورکی که در این مراسم حضور داشت بعدها به دقت جریان برگزاری مراسم را توصیف کرد. جمعیت زیادی در مراسم خاکسپاری حضور داشتند و تعداد مشایعت کنندگان به حدی بود که عبور و مرور در خیابان‌ های مسکو مختل شد. علاوه بر نویسندگان و روشنفکران زیادی که در مراسم حضور داشتند حضور مردم عادی نیز چشم‌ گیر بود. سرانجام در گورستان صومعه نووو دویچی در شهر مسکو به خاک سپرده شد.

امیدواریم از مطالعه زندگینامه آنتوان چخوف لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x