مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
«زوکس» تاکسی خودران و کاملاً کاربردی

«زوکس» تاکسی خودران و کاملاً کاربردی

در این مقاله به معرفی تاکسی کاملا خودران زوکس پرداخته شده است. این رباتکسی با حذف کامل راننده می خواهد آینده حمل و نقل را به صورت کلی متحول نماید.

تاکسی های خودران در فیلم و سریال‌های هالیوودی پیش‌تر رونمایی شده بودند. حتی به نظر می‌رسد طراحان ابتدا با نگاهی به این فیلم‌ها ایده‌های خود را روی کاغذ می‌آورند. با نگاهی به تاکسی خودران زوکس اولین چیزی که به ذهن من خطور می‌کند دسته ایکس باکس و یا پلی‌استیشن بود. البته دسته‌هایی که به خاطر بدی ارگونومی حتی ارائه هم نشدند. آخر این‌ همه بد سلیقگی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ نمای جلو و عقب هم که کلاً تعطیل! جلو عقب یکی و تفاوت کمی به چشم می‌خورد. حتی در مورد آیرو دینامیک هم فرض بر حرکت در خلأ بوده است. از فضای بار هم چیزی نگوییم، خدا کند فقط در مورد تصادف و ایمنی برخورد هم‌فکری شده باشد.

بعد از تخریب کلی بهتر است در مورد این محصول زوکس کمی روشنگری شود، شاید سر نخ قضیه مشخص گردد.

«زوکس» تاکسی خودران و کاملاً کاربردی
رباتاکسی زوکس با درهای کشویی

 

ماجرای تولید تاکسی خودران زوکس

شرکت زوکس پس از خریداری شدن توسط شرکت آمازون در اواسط سال جاری، از اولین وسیله نقلیه مستقل کاملاً کاربردی و برقی خود رونمایی کرد. این شرکت که زیرمجموعه مستقل آمازون است، اظهار داشته که این تاکسی بدون راننده برای محیط‌ های متراکم و شهری طراحی‌ شده است. شرکت زوکس در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و بنا داشت از ترکیبی از هوش مصنوعی، رباتیک، طراحی خودرو و انرژی پایدار برای ابداع مجدد حمل‌ و نقل شخصی استفاده کنند. آن‌ها آینده‌ای امن‌تر، تمیزتر و لذت‌بخش‌تر را برای همه متصور بودند.

تا اینجا مشخص شد که فاکتورهای هنر و زیبایی جزو اهداف اصلی نبوده است. واقعا چرا؟

 

مشخصات فنی تاکسی خودران زوکس

رباتکسی جدید مستقل زوکس در ایالات‌متحده آمریکا ساخته‌ شده است. این محصول زوکس دارای طراحی کالسکه است و می‌تواند تا چهار مسافر را که رو در رو نشسته‌اند، در خود جای دهد. (شبیه مترو!) خبری هم از فرمان نیست. زیرا تاکسی کاملاً بدون راننده است. جدا از آن، می‌تواند تا ۷۵ مایل در ساعت (۱۲۱ کیلومتر در ساعت) سرعت داشته باشد. همچنین قابلیت‌های حرکت دو طرفه و فرمان چهار چرخ را ارائه می‌دهد. (درست از آن لحظه‌هایی که نمیدانی می آید یا می رود) با فقط ۳.۶۳ متر طول (شبیه ماتیز !) به اندازه کافی جمع‌ و جور است تا بتواند از فضاهای تنگ عبور نماید. نیروی پیش‌ران این خودرو از یک باتری ۱۳۳ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که به شما اجازه می‌دهد رباتاکسی زوکس با یک‌ بار شارژ ۱۶ ساعت مداوم کار کند. (اما اصلاً بهش نمی آید) از این‌ رو این باتری یکی از بزرگ‌ترین مزایای آن به شمار می‌رود.

«زوکس» تاکسی خودران و کاملاً کاربردی
ساختار نشیمن در رباتکسی زوکس

جدا از این‌ها، ادعا می‌شود که تاکسی مستقل زوکس دارای ۱۰۰ ویژگی ایمنی است (من که باور ندارم) که در یک وسیله نقلیه معمولی با راننده یافت نمی‌شود.

این اسباب‌ بازی برای هر مسافر یک کیسه هوا دارد که معادل یک درجه ایمنی در تصادفات است و به گفته این خودروساز دارای پنج ستاره برای هر چهار صندلی است. این خودرو همچنین با استفاده از ترکیبی از دوربین‌ها، رادار و سیستم کنترل دارای یک میدان دید ۲۷۰ درجه در هر چهارگوشه خودرو است و به‌ طور واقعی تمام نقاط کور را از بین می‌برد. (خب اون می­ بیند، بقیه چی؟)

نمای بالای زوکس و دوربین های گوشه ها های
نمای بالای زوکس و دوربین های گوشه ها های

آچیا اوانس، مدیر ارشد اجرایی شرکت زوکس اظهار داشته است: “آشکار کردن وسیله نقلیه و رانندگی ما یک نقطه عطف مهیج در تاریخ شرکت ما است و گام مهمی در حرکت ما به سمت استقرار سرویس‌های خود مختار سواری است.”

تاکسی بدون راننده زوکس در حال حاضر در مرحله آزمایش خود در لاس‌ وگاس، سانفرانسیسکو و فاستر سیتی است.

«زوکس» تاکسی خودران و کاملاً کاربردی
نمای جلو و یا پشت تاکسی خودران زوکس

سخن پایانی

به نظر می‌رسد این خودرو دارای موتورهای این ول درایو برقی باشد که فضای بیشتری را در اختیار طراحان برای جانمایی باتری‌ها می‌دهد. همچنین ساختار و پلتفرم این وسیله نقلیه می‌تواند شروع سبک جدید طراحی خودرو باشد.

چرخ های رباتکسی زوکس
چرخ های رباتکسی زوکس

مجله اینترنتی تحلیلک