مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

زیرگونه‌ های ببر (قسمت اول) / از ببر بنگال تا ببر جکسونی

۹ زیرگونه از ببر وجود دارد که ۳ تای آن‌ها نابود شده‌است، که گذشته‌ی آن‌ها به بنگلادش، سیبری، ایران، افغانستان، هند، چین و آسیای جنوب شرقی باز می‌گردد.

زیرگونه‌ های ببر (قسمت اول) / از ببر بنگال تا ببر جکسونی

۹ زیرگونه از ببر وجود دارد که ۳ تای آن‌ها نابود شده‌ است و گذشته‌ی آن‌ها به بنگلادش، سیبری، ایران، افغانستان، هند، چین و آسیای جنوب شرقی باز می‌گردد. همچنین ببرهای مربوط به سه جزیره‌ی اندونزی نیز به شدت در خطر هستند.

زیرگونه‌ های ببر

زیرگونه‌ های ببر باقی‌مانده به ترتیب جمعیت در فضای آزاد عبارتند از:

ببر بنگال

به ببر بنگال ببر هندی هم گفته می‌شود. ببر بنگال در هند، نپال، بوتان و بنگلادش زندگی می‌کند و فراوان‌ترین زیرگونه با جمعیتی کمتر از ۲۵۰۰ ببر بزرگسال است.

در سال ۲۰۱۱ جمعیت برآورد شده برای ببرها
۱۵۲۰-۱۹۰۹ قلاده در هند،
۴۴۰ قلاده در بنگلادش،
۱۵۵ قلاده در نپال
و تعداد ۷۵ قلاده ببر در بوتان است.

 

زیرگونه‌ های ببر (قسمت اول) / از ببر بنگال تا ببر جکسونی

 

زندگی و مشخصات ظاهری ببر بنگال

ببر بنگال در چمنزارهای آبرفتی، جنگل‌های گرمسیری، جنگل درختان کوتاه، جنگل‌های برگ‌ریز خشک و مرطوب و جنگل‌های ساحلی کرنا زندگی می‌کند.

طول بدن ببر بنگال نر با در نظر گرفتن دم آن ۳۱۰-۲۷۰ سانتی‌متر است در حالی که جنس ماده‌ی آن‌ها از ۲۶۵-۲۴۰ سانتی‌متر طول دارند. همچنین وزن جنس نر ۲۶۰-۱۸۰ کیلوگرم و وزن جنس ماده ۱۸۵-۱۰۰ کیلوگرم متغیر است. در شمال هند و نپال، ببرها معمولا بزرگترند برای مثال وزن جنس نر میانگین ۲۳۵ کیلوگرم و ماده ۱۴۱ کیلوگرم است.

شکار غیرقانونی ببر

در سال ۱۹۷۲ پروژه‌ای در جهت نگهداری از ببرها و نگهداشتن منطقه‌هایی با اهمیت زیستی به عنوان میراث ملی آغاز شد اما تقاضای بالا برای قاچاق استخوان‌ها و برخی اندام‌های ببر وحشی که در طب سنتی چینی استفاده می‌شد، دلیلی برای بیشتر شدن فشار شکار غیرقانونی ببر در شبه ‌قاره‌ی هند شد.

 

شکار غیرقانونی ببر / انواع ببرها

 

انجمن حفاظت از حیوانات وحشی هند اعلام کرده‌ است که ۸۹۳ مورد شکار غیرقانونی ببر در بازه‌ی سال‌های ۲۰۰۹-۱۹۹۴ در هند انجام شده‌ است که تنها گوشه‌ای از شکار غیرقانونی واقعی و تجارت غیرقانونی است که در هند صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: دنیای ببرها قسمت اول (آشنایی با ببرها)

تجارت غیرقانوی ببرها

زیرگونه‌ های ببر

ببر هند و چین

به ببر هند و چین ببر کربت (Corbett) هم می‌گویند و در کامبوج، جنوب چین، لائوس، میانمار، تایلند و ویتنام وجود داشته و بیشتر در مناطق کوهستانی و تپه‌ای زندگی می‌کنند.

ببر هند و چین (ببر کربت) نسبت به ببر بنگال کوچکتر و تیره‌تر است.

 

ببر هند و چین

زندگی و مشخصات ظاهری ببر هند و چین

وزن نرهای ببر هند و چین ۲۰۰-۱۵۰ کیلوگرم و ماده‌های این نوع ببرها ۱۳۰-۱۰۰ کیلوگرم است. محل زندگی آن‌ها بیشتر در جنگل‌های کوهستانی یا نواحی تپه‌ای است.

بر پایه‌ی برآوردهای دولتی در مجموع حدود ۳۵۰ مورد از این زیرگونه در منطقه زندگی می‌کنند که به شدت در خطر شکار غیرقانونی قرار دارند یا به دلیل شکار بیش از اندازه‌ی زنجیره‌ی خوراک آن‌ها مانند گوزن و خوک‌های وحشی، به شدت در خطر کمبود غذا هستند.

همچنین مشکلاتی مانند درون‌زایی و از دست رفتن زیستگاه از دیگر مشکلات ببرهای هند و چین است.

نزدیک به سه چهارم ببرهایی که در ویتنام کشته می‌شوند صرف ساخت داروهای چینی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: فیزیولوژی ببرها (قسمت اول)

زیرگونه‌ های ببر

ببر مالایی (ببر جکسونی)


ببر مالایی یا ببر جکسونی که تا سال ۲۰۰۴ هنوز یک زیرگونه‌ی جداگانه برای خود در نظر گرفته نمی‌شد، فقط در جنوب شبه جزیره‌ی مالایا یافت می‌شوند.

 

ببر مالایی یا ببر جکسونی

 

این دسته‌بندی تازه، پس از پژوهش‌هایی از آزمایشگاه پژوهش‌های گوناگونی ژنتیکی، بخشی از انستیتو ملی سرطان ایالات متحده امریکا اعلام شد و بر پایه‌ی اعلام رسمی، شمار این جانور ۵۰۰ مورد است که به شدت در خطر شکار غیرقانونی است.

 

شکار غیرقانونی ببرها / انواع ببرها / زیرگونه های ببر

 

بیشتر بخوانید: فیزیولوژی و مشخصات ظاهری ببرها (قسمت دوم)

ببر مالایی (ببر جکسونی) دومین زیرگونه از نظر کوچکی اندام است که میانگین وزن نر آن ۱۲۰ کیلوگرم و میانگین وزن ماده آن ۱۰۰ کیلوگرم است.

ببر مالایی یک نماد ملی در مالزی است و تصویر آن را بر روی لباس نظامی یا آرم برخی موسسه‌ها می‌توان دید.

 

 

ببر مالایی (ببر جکسونی)

 

امیدواریم از این مطلب که به قسمت چهارم دنیای ببرها و زیرگونه‌ های ببر (قسمت اول) / از ببر بنگال تا ببر جکسونی اختصاص داشت، لذت برده باشید و برای مطالعه مطالب بعد با ما همراه باشید.

همچنین شما همراهان عزیز می توانید برای مطالعه مطالب دنیای شیرها و دنیای خرگوش ها به بخش دنیای حیوانات مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x