مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال به زبان ساده

اگر به‌دنبال سرمايه‌گذاري در ارز‌هاي ديجيتال هستيد، دانستن اين موضوع که از کجا آن را بخريد و ذخيره کنيد ضروري خواهد بود. درواقع، سرمايه‌گذاري کريپتو هر روز با افزايش صرافي‌هاي مختلف قابل دسترس‌تر مي‌شود.

ابتدا بد نیست به بیان ساده بدانید که ارز‌های رمزنگاری‌شده همچون بیت کوین، ارز‌های دیجیتالی هستند که توسط دارایی‌های واقعی یا اوراق بهادار مشهود پشتیبانی نمی‌شوند. درحقیقت، این دارایی‌ها در پلتفرم‌های مجازی همچون صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز بین طرفین موافق معامله می‌شوند و تراکنش‌های آن در دفاتر کل دیجیتالی قابل ردیابی خواهد بود. بااین‌حال، سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از خرید مستقیم رمزارز‌ها گرفته تا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های رمزنگاری و پروژه‌های متعدد که این روز‌ها نیز بحث صندوق ETF بیت کوین هم قطعا به گوشتان خورده است. اگر شما هم از علاقه‌مندان به این حوزه هستید یا تصمیم دارید به‌صورت جدی به آن وارد شوید، تا انتهای این متن ما را همراهی کنید تا همه‌چیز را درمورد سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی‌ها برای‌تان توضیح دهیم.

ارزهای دیجیتال

نقطه شروع سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال

قبل از هر چیز این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت‌های ارز‌های دیجیتال با نوسانات بسیاری روبه‌رو خواهد بود. گاهی با یک خبر ممکن است روند رشد قیمتی تغییر کرده و برخلاف پیش‌بینی‌های شما پیش برود. این حرکات باعث نوسانات غیرقابل پیش‌بینی قیمت شده و می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های شما را در عرض چند دقیقه یا چند ساعت از بین ببرد. برعکس، شاید بتوانید سرمایه‌گذاری خود را دو یا سه برابر کنید؛ اما هیچ تضمینی در این باره وجود ندارد.

به‌طورکلی، راه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال وجود دارد. درحقیقت، تنها موضوعی که شما باید به آن دقت بسیاری داشته باشید، ریسک‌های موجود در این مسیر است؛ بنابراین، اگر علاقه‌مند هستید و می‌توانید ریسک‌های آن را بپذیرید، انتخاب‌های بسیاری در پیش‌روی خود خواهید داشت؛ اما چگونه؟ در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

ملزومات موردنیاز برای سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال

اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال هستید، دانستن این موضوع که از کجا آن را بخرید و ذخیره کنید ضروری خواهد بود. درواقع، سرمایه‌گذاری کریپتو هر روز با افزایش صرافی‌های مختلف قابل دسترس‌تر می‌شود.

در عرض چند دقیقه می‌توانید یک حساب کاربری راه‌اندازی کرده و رمزارز موردنظرتان را خریداری کنید؛ اما درست مانند سرمایه‌گذاری در هر دارایی دیگری، باید قبل از اقدام به این کار، به‌صورت کامل تحقیقات خود را انجام دهید. بااین‌حال، اگر می‌خواهید بدانید که چگونه روی ارز‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، مراحل زیر را دنبال کنید.

ارز دیجیتال موردنظرتان برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید

همان‌طور که ریسک‌های بالقوه و سلامت مالی یک شرکت را قبل از خرید سهام آن ارزیابی می‌کنید، باید ویژگی‌های متفاوت و منحصربه‌فرد هر ارز دیجیتالی را که برای سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرید درک کرده و به‌دقت بررسی کنید. بدون‌شک، بررسی پروژه‌های رمزنگاری‌شده می‌تواند دشوارتر باشد، مخصوصا که طرح‌های پانزی و کلاهبرداری در حوزه کریپتو بسیار دیده می‌شود؛ ارز‌هایی که یک روزی کلی تبلیغات و سروصدا داشتند و اکنون هیچ خبری از آن‌ها نیست. به‌منظور اجتناب از این موضوع، بهتر است تجزیه و تحلیل ریسک سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال را با دقت بالایی انجام داده و در این مورد ابتدا آموزش‌های لازم را ببینید.

یک صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کنید

به‌طورکلی، ارز دیجیتال باید از طریق یک صرافی یا پلتفرم سرمایه‌گذاری امن داخلی یا خارجی همچون Coinbase، Gemini، Kraken و… خریداری شود. درحقیقت، هنگام انتخاب یک صرافی باید به عواملی مانند امنیت، کارمزد‌ها، حجم معاملات، حداقل نیاز‌های سرمایه‌گذاری و انواع ارز‌های دیجیتال موجود برای خرید در یک صرافی خاص دقت داشته باشید.

ارزهای دیجیتال

گزینه‌های ذخیره‌سازی و کیف پول دیجیتال را در نظر بگیرید

پس از بررسی رمزارز موردنظرتان و خرید آن از صرافی، نوبت به انتخاب محلی امن برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال می‌رسد. اولین راه این است که آن‌ها را در همان صرافی که در آن معامله می‌کنید نگه دارید. فقط مطمئن شوید پلتفرمی را که انتخاب کرده‌اید مسئولیت نگهداری و حفظ دارایی‌های شما را بر عهده دارد. چنین پلتفرم‌هایی تحت نظارت بوده، محافظت قوی در برابر هکر‌ها و تهدیدات آنلاین دارند و دارای بیمه مالی هستند.

روش دوم که درواقع می‌توان گفت مطمئن‌ترین راه نیز خواهد بود، استفاده از یک کیف‌پول رمزنگاری‌شده است. شما می‌توانید یک کیف پول دیجیتالی گرم یا سرد را انتخاب کنید. کیف‌پول گرم یا نرم‌افزاری از طریق اینترنت به‌صورت رایگان در دسترس بوده و به‌طورکلی کار با آن‌ها آسان‌تر است. کیف پول سرد یا سخت‌افزاری یک دستگاه ذخیره‌سازی فیزیکی مانند درایو USB بوده که کلید‌های ارز دیجیتال شما را کاملا آفلاین و امن‌تر نگه می‌دارد. قیمت این مدل کیف پول کمی گران است؛ اما برای نگه‌داری طولانی‌مدت رمزارز‌ها گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

ارزهای دیجیتال

روش‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

وقتی به سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال فکر می‌کنید، شاید تنها خرید و نگه‌داری یک یا چند رمزارز به ذهن‌تان برسد؛ اما راه‌های متفاوتی برای سرمایه‌گذاری در این بازار وجود دارد که در ادامه بیان می‌کنیم.

خرید مستقیم ارز دیجیتال

در این روش شما می‌توانید به‌صورت مستقیم یک یا چند ارز دیجیتال را خریداری کرده و در کیف‌پول خود نگه‌داری کنید. از معتبرترین ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم تا رمزارز‌هایی که به‌تازگی منتشر شده‌اند، گزینه‌هایی است که در پیش‌روی شما قرار دارد.

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های حوزه رمزارز‌ها

در روشی دیگر می‌توانید در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که تمرکز جزئی یا کلی روی ارز‌های دیجیتال دارند. این مجموعه‌ها معمولا در حوزه استخراج، ساخت سخت‌افزار ماین یا پشتیبانی از رمزارز‌ها فعالیت می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های متمرکز بر ارز‌های دیجیتال

گزینه دیگر که اخیرا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه پیش‌روی شما قرار گرفته است، صندوق‌های قابل معامله (ETF) هستند. در ژانویه ۲۰۲۴، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، اولین ETF بیت کوین اسپات را تصویب کرد. این صندوق‌ها بیت کوین را نگه می‌دارند و براساس قیمت BTC به سرمایه‌گذاران سهام ارائه می‌کنند.

تبدیل‌شدن به یک ماینر یا نود اعتبارسنجی رمزنگاری

شاید مستقیم‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال استخراج آن یا فعالیت به‌عنوان یک اعتبارسنجی در شبکه بلاک چین باشد. به‌طورکلی، ماینر‌ها با استخراج رمزارز‌ها و نود‌ها با تایید تراکنش‌ها می‌توانند پاداش‌هایی را در کریپتو کسب کرده و آن را به‌عنوان سرمایه‌گذاری نگه دارند یا با ارز دیگری مبادله کنند.

نکات مهم در سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال

به‌طورکلی، همه سرمایه‌گذاری‌ها دارای ریسک هستند؛ اما برخی از کارشناسان اقتصادی، ارز‌های دیجیتال را یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری پرخطرتر می‌دانند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارز‌های رمزنگاری‌شده را دارید، این نکات می‌تواند به شما در انتخاب‌های بهتر کمک کند.

تحقیق و بررسی کاملی انجام دهید

قبل از سرمایه‌گذاری، درمورد خرید و فروش ارز‌های دیجیتال اطلاعات کسب کنید. درواقع صرافی‌ها و رمزارز‌های بسیاری برای انتخاب وجود دارد که ورود به هرکدام بدون آموزش و تحقیقات کامل، ریسک بالایی خواهد داشت؛ ازهمین‌رو، تحقیقات خود را انجام دهید، تجزیه و تحلیل کارشناسان برتر را بخوانید و قبل از هر حرکتی ترجیحا با سرمایه‌گذاران باتجربه‌تر مشورت کنید. ازطرفی، بهتر است برای شروع، به‌صورت محافظه‌کارانه سرمایه‌گذاری کنید.

ارزهای دیجیتال

مدیریت سرمایه

به‌طورکلی تنوع در سرمایه‌گذاری و مدیریت آن، کلید یک سرمایه‌گذاری اصولی و عالی خواهد بود. این موضوع زمانی که شما قصد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال را دارید بیشتر صدق می‌کند. به‌قول معروف، هرگز نباید تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار دهید. به‌عنوان مثال، نباید تمامی پول خود را بیت کوین بخرید. درحقیقت، هزاران گزینه وجود دارد و بهتر است سرمایه‌گذاری خود را در چند ارز تقسیم کنید.

ریسک

همان‌طور که اشاره کردیم، بازار ارز‌های دیجیتال بسیار پرنوسان است؛ بنابراین، باید برای فراز و نشیب‌های بسیار آماده باشید. گاهی شاهد مسیر شگفت‌انگیز صعودی رمزارز‌های هستید و گاهی نیز ممکن است با یک اتفاق، بازار کریپتو رنگ قرمز به خود ببیند و قیمت‌ها نزولی شود؛ ازاین‌رو، اگر تحمل ریسک و توانایی مدیریت آن را ندارید، یعنی نمی‌دانید تا چه حدی ریسک کنید، شاید بازار ارز دیجیتال انتخاب عاقلانه‌ای برای شما نباشد.

ژورنال معاملاتی

بهتر است برای شناسایی نقاط ضعف خود و بهبود آن‌ها، از تمام فعالیت‌هایتان در بازارهای مالی، به‌خصوص کریپتو، گزارش کاملی را تهیه کنید. درحقیقت، با ثبت جزئیات تریدهایتان در قالب ژورنال معاملاتی، به‌راحتی می توانید بر روی روش معاملاتی خود نظارت کرده و تصمیمات بهتری برای رشد و پیشرفت در آینده بگیرید.

هرگز احساسی تصمیم به خرید و فروش رمزارز‌ها نگیرید

وقتی سرمایه‌گذاری می‌کنید، بسیار مهم است که یک چشم‌انداز مشخصی برای خود داشته باشید. آیا قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارید یا کوتاه‌مدت؟ این موضوع، به‌ویژه درمورد ارز‌های دیجیتال که می‌توانند به‌سرعت از نظر ارزش با نوسانات بسیاری روبه‌رو شوند، صادق است؛ چراکه هنگام سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرنوسان، به‌راحتی می‌توانید با یک اشتباه، به احساسات خود اجازه دهید که تصمیم‌های شما را هدایت کنند. گاهی ممکن است ترس ازدست‌دادن یا فومو بر ذهن شما غلبه کند و دست به خرید رمزارز‌ها وقتی که قیمت در حال افزایش است یا فروختن با کاهش قیمت‌ها بزنید. به‌طورکلی، این تصمیمات احساسی معمولا برای سرمایه‌گذاری شما خوب نیستند.

سوالات متداول

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال مناسب چه کسانی است؟

به‌طورکلی، سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال برای همه مناسب نیست. گاهی نوسانات قیمت رمزارز‌ها به‌گونه‌ای است که این روش سرمایه‌گذاری را برای افراد محافظه‌کار مناسب نمی‌کند. اگر به‌عنوان سرمایه‌گذار تحمل ریسک را دارید، حوزه کریپتو برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود. بااین‌حال، هرگز نباید بدون آموزش و آگاهی کامل وارد این بازار پرتلاطم شوید.

حداقل سرمایه برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چقدر است؟

شما می‌توانید با مبالغ کم و هزینه حداقلی هم روی بیت کوین یا ارز دیجیتال دیگری سرمایه‌گذاری کنید؛ البته برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که بیش از ۱٪ تا ۵٪ از ارزش خالص دارایی‌های خود را در کریپتوکارنسی‌ها سرمایه‌گذاری نکنید. درواقع مهم این است که هرگز بیش از آنچه که تحمل از دست دادنش را دارید وارد این بازار نکنید.

منبع: https://bitpin.ir/academy/capital-management-cryptocurrency/

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x