مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
سیزده‌ بدر و 13 فروردین

سیزده‌ بدر و ۱۳ فروردین روز تغییر و تحول جسم و جان در طبیعت

سیزدَه‌ بدَر سیزدهمین روزِ فروردین‌ماه و از جشن‌های نوروزیِ ایران است. در تقویم های رسمیِ ایران، بعد از انقلاب، این روز روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این روز بیشتر بدانید...

سیزده‌ بدر و ۱۳ فروردین روز تغییر و تحول جسم و جان در طبیعت

سیزده‌ بدر سیزدهمین روز فروردین‌ ماه و از جشن‌های نوروزی ایران است. در تقویم های رسمی ایران، بعد از انقلاب، این روز را روز طبیعت نامگذاری کرده اند و از تعطیلات رسمی است. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این روز بیشتر بدانید…

۱۳ فروردین روز طبیعت (سیزده بدر)

سیزدهم فروردین ماه هر سال، روز پایان جشن های نوروزی است. در این روز مردم بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه ها بیرون می آیند و به دشت و صحرا و باغ می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه ها و جویبارها بگذرانند. این روز زیبا را «روز طبیعت» نام گذاری کرده اند؛ روزی که باید در کنار بهره مندی از طبیعت زیبا و آب و هوای نیکو بکوشیم آن را به زباله دانی همگانی تبدیل نسازیم و به همه نشان دهیم که «روز طبیعت» فقط یک شعار نیست؛ بلکه نشانه شعور بالای مردمی است که می خواهند سال های سال از این طبیعت زیبا بهره مند گردند.

در این عصر جدید که همه جا را آلودگی های مختلف پر کرده و ماشین و دود و سر و صدا همه جا هست، مردمان به دنبال لحظه ای برای آرامش و بهانه ای برای دیدن همدیگر و با هم بودن هستند. شاید سیزدهم نوروز تنها یک بهانه است؛ بهانه ای برای آشتی با طبیعت و به یاد زلالی آب، استواری کوه و چشم نوازی درخت افتادن.

از صبح زود خانواده ها را می بینی که به خارج شهر می روند. در آن جا، خانواده ها با شور و نشاط و دسته دسته، در کنار آب و سبزه یا زیر درختان بساط خود را پهن می کنند. بچه ها بازی می کنند، مادران مشغول پخت و پز می شوند و پدرها هم از همه جا صحبت می کنند و در یک کلام، همگی روز خوشی را پشت سر می گذارند.

سیزده‌ بدر و 13 فروردین

واژه سیزده بدر

مشهور است که واژه سیزده‌ بدر به‌ معنای در کردن نحسی سیزده است. اما وقتی به معانی واژه‌ها نگاه کنیم برداشت دیگری از این واژه می‌توان داشت. در به‌ جای دره و دشت می‌تواند جایگزین شود. به‌ عنوان مثال، علامه دهخدا واژهٔ در و دشت را مخفف دره و دشت می‌داند.

چو هر دو سپاه اندرآمد ز جای تو گفتی که دارد در و دشت پای

یکی از معانی واژهٔ به، طرف و سوی است. مانند اینکه می‌گوییم به فروشگاه.

پس با نگاهی کلی می‌توان گفت واژهٔ سیزده‌ بدر به‌ معنای سیزدهم به‌ سوی در و دشت شدن است که همان معنی بیرون‌ رفتن و در دامان طبیعت سر کردن را می‌دهد. البته در مورد درستی معنی این واژه همچنان اختلاف نظر وجود دارد.

روز طبیعت

فرهنگ سازی سیزده بدر

فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکی آموخت و در بزرگسالی به کوچک ترها آموزش داد. «روز طبیعت» فرصت بسیار مناسبی است تا این درس بزرگ را به فرزندان دلبندمان بیاموزیم. آن ها باید بدانند که طبیعت زیبای سرزمینمان ایران، خانه بزرگ تر همه ما به شمار می آید و ضرر آسیب رساندن به درختان و سبزه زارها، ابتدا به خودمان برمی گردد. اگر کودکان یاد بگیرند که درختان ریه های تنفسی زمین هستند و بدون آن ها حیات روی زمین رو به نابودی می رود، هیچ گاه به از بین رفتن طبیعت شگفت انگیز کشورمان راضی نخواهند شد.

کودکان امروز، پدران و مادران فردای این سرزمین هستند و با این فرهنگ سازی درست، می توان عشق به طبیعت را در دل آن ها کاشت.

روز طبیعت

۱۳ فروردین روز طبیعت (سیزده‌ بدر)

دین مبین اسلام با خرافه و اعتقاد به نحسی روز سیزده نوروز مخالف است؛ رفتن به دل طبیعت جلابخش روح است و جان را مصفا می کند.

 

سیزده‌ بدر و 13 فروردین روز طبیعت

 

امیدواریم از این مطلب که به سیزده‌ بدر و ۱۳ فروردین روز تغییر و تحول جسم و جان در طبیعت اختصاص داشت، لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x