مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
شاخص قیمت مصرف کننده

شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI چیست؟

شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI تقریباً مهم‌ترین شاخص در جهت سنجش تورم کشورها در سراسر دنیاست که توجه به مقادیر این شاخص می‌تواند کمک بزرگی در جهت ترسیم افق پیش روی اکثر بازارها در جهت سود بیشتر باشد.

شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI چیست؟

 

تعریف شاخص قیمت مصرف‌ کننده یا CPI

این شاخص وسیله‌ای در جهت سنجش تغییرات متوسط قیمت یک سبد متشکل از کالا و خدمات که توسط مصرف‌کنندگان خریداری شده‌ است.

CPI شامل قیمت‌های اقلام مواد غذایی، پوشاک، مسکن، سوخت، حمل‌ و نقل، بهداشت و دیگر کالاها و خدماتی است که افراد به‌ صورت روزانه خریداری می‌کنند.

تغییرات ماهانه عدد این شاخص نشانگر تغییرات نرخ تورم واقعی در سطح جامعه است. CPI تقریباً مهم‌ترین شاخص در جهت سنجش تورم کشورها در سراسر دنیاست که توجه به مقادیر این شاخص می‌تواند کمک بزرگی در جهت ترسیم افق پیش روی اکثر بازارها در جهت سود بیشتر باشد.

برای درک بهتر نحوه استفاده از این شاخص ابتدا باید راجع‌ به تورم صحبت کنیم.

شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI چیست؟

تورم چیست؟

افزایش عمومی قیمت کالاها و خدمات نسبت‌ به دوره‌ی مشخصی در گذشته را تورم می‌گویند. شناخت رابطه بین تورم و نرخ بهره می‌تواند تا حد بسیار زیادی شدت تاثیر این شاخص را در قسمت‌های مختلف جامعه و بازارهای گوناگون مشخص کند.

برای بهتر متوجه شدن این‌ موضوع مثالی می‌زنیم: اگر شخصی ۱۰۰ تومان را از شما امروز قرض گرفته و قول بازگرداندن آن را در یک‌ سال بعد در همین تاریخ با بهره تعلق‌ گرفته به آن بدهد؛ بنابراین در موعد تعیین‌ شده چه مبلغی را باید به شما برگرداند؟ جواب درست کاملاً بستگی به میزان تورم در این یک‌سال خواهد داشت.

چون شما می‌دانید که با این مبلغ نمی‌توانید همان کالایی را که سال قبل توان خرید آن را داشتید، بخرید.

به‌طور کلی هر چه نرخ تورم دست‌خوش تغییرات شود، در مقابل بازارها نیز نرخ بهره خود را به‌ صورت مترادفی تنظیم خواهند کرد.

معامله‌گران بازار فارکس می‌توانند از تغییرات CPI که به‌ دنبال آن نوسانات بسیاری نیز در بازار فارکس به وجود خواهد آمد در جهت سود گرفتن استفاده کنند. تاثیر تغییرات نرخ تورم و شاخص CPI بر ارز هر کشور را بسته به شرایط اقتصادی موجود می‌توان به این شکل بیان کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ویژگی های بازار فارکس (بازار معاملات ارزی)

اغلب با افزایش بیش‌ از انتظار نرخ شاخص CPI یا به‌ طور کلی تورم مصرف‌کننده ارز آن کشور به‌ شدت سقوط خواهد کرد و این مسئله باعث می‌شود بانک مرکزی یا خزانه‌داری آن کشور برای خنثی کردن تاثیر منفی تورم اقدام به افزایش نرخ بهره کند و در نتیجه باعث جذب سرمایه‌گذاران بیشتری به خریداران ارز و در نهایت نرخ برابری ارز کشور در مقابل دیگر ارزها را از این طریق افزایش دهند.

معمولاً این شاخص و جزئیات آن به‌ دقت توسط خزانه‌داری فدرال در جهت تنظیم نرخ بهره با میزان تورم در آمریکا و به نسبت در کشورهای دیگر دنبال می‌شود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x