مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
شازده کوچولو - آنتوان دوسنت اگزوپری

معرفی کتاب «شازده کوچولو» نوشته آنتوان‌ دوسنت اگزوپری

شازده کوچولو جز آن دسته از کتاب هایی است که تاثیر عمیقی بر فرهنگ و شیوه تفکر مخاطبش می گذارد. داستان سراسر از جملات به ظاهر ساده اما در واقع فلسفی و پر از نکته های ظریف شکل گرفته است.

معرفی کتاب «شازده کوچولو»

 

درباره نویسنده

آنتوان دو سنت‌اگزوپری نویسنده و خلبان اهل فرانسه بود. سنت‌ اگزوپری برنده جوایز ادبی معتبر فرانسه و همچنین برنده جایزه کتاب ملی آمریکا شد. عمده شهرت وی به واسطه کتاب شازده کوچولو و نوشته‌های تغزلی او با عنوان زمین انسان‌ها و پرواز شبانه است.

آثار او، از جمله کتاب شازده کوچولو به ۳۰۰ زبان و گویش ترجمه شده‌ است.

درباره کتاب «شازده کوچولو»

داستان کتاب شازده کوچولو (نوشته آنتوان دوسنت اگزوپری) از این قسمت آغاز می شود: خلبانی ناچار به فرود اضطراری در صحرای آفریقا می شود. در آنجا پسر بچه ای که شاهزاده ای از سیاره دیگر است را می بیند. کودک برای خلبان ماجراهای سفر خود به سیاره های گوناگون در جستجوی مفهوم حقیقی زندگی را شرح می دهد…

شازده کوچولو جز آن دسته از کتاب هایی است که تاثیر عمیقی بر فرهنگ و شیوه تفکر مخاطبش می گذارد.

داستان سراسر از جملات به ظاهر ساده اما در واقع فلسفی و پر از نکته های ظریف شکل گرفته است. همچنین داستان سرشار از جملات زیبا در مورد عشق و هستی است.

این کتاب در جهان بیش از ۲۰ میلیون نسخه به چاپ رسیده و به فروش رفته است و در فرانسه که یکی از سه کشوری است که نقش مهمی در فرهنگ سازی داشته به عنوان کتاب قرن معرفی شد.

این کتاب کم حجم بیش از آن که داستانی ساده باشد،‌ فلسفه ای بزرگ و شگفت را در پشت خود دارد.

در هیچ اثری به اندازه شازده کوچولو، شخصیت ها و موقعیت ها چنین قدرتمند و شگفت انگیز توصیف نشده اند. شخصیت شازده کوچولو با وجود رو به رو شدن با موضوع های خیالی باورپذیر است.

نویسنده با قلمی توانا حس تلخ کشمکش شدید خلبان با طبیعت خشن پیرامونش را که برای او تجربه ای واقعی است به تصویر کشیده است.

درگیر شدن با موضوع های فراواقعی از این دست، به کودکان این توانایی را می دهد که در زندگی واقعی به خوبی با مسائل و موضوع هایی که با آن ها روبه رو می شوند فکر کنند.

ذهن خواننده با خواندن ماجرای سفرها و رنج های شازده کوچولو، با مفاهیم فلسفی گوناگونی همچون قدرت، فناپذیری و تنهایی درگیر می شود. سنجش رفتار مسئولانه شازده کوچولو با داشته هایش و آزمندی مرد تاجر یا کارفرما، کودک را به تفکر درباره مفاهیم “مالکیت” و “تصرف” وا می دارد.

مخاطب از راه شناخت روابط شازده کوچولو با دیگران می تواند مفاهیمی مانند دوستی را ارزش گذاری و با دید معصومانه او، تفکر و ارزش های از پیش تعیین شده خود را بازنگری کند.

 

برشی از کتاب

در این هنگام بود که روباه پیدا شد.

روباه گفت: سلام.

شازده کوچولو سر برگرداند و کسی را ندید ولی مودبانه جواب سلام داد.

صدا گفت: من اینجا هستم زیر درخت سیب…

شازده کوچولو پرسید: تو که هستی؟ چه خوشگلی!…

روباه گفت: من روباه هستم.

شازده کوچولو به او تکلیف کرد که بیا با من بازی کن. من آنقدر غصه به دل دارم که نگو…

روباه گفت: من نمی توانم با تو بازی کنم. مرا اهلی نکرده اند.

شازده کوچولو آهی کشید و گفت: ببخش! اما پس از کمی تامل باز گفت: اهلی کردن یعنی چه؟

روباه گفت: تو اهل اینجا نیستی پی چه می گردی؟

شازده کوچولو گفت: من پی آدم ها می گردم. اهلی کردن یعنی چه؟

روباه گفت: آدم ها تفنگ دارند و شکار می کنند. این کارشان آزاردهنده است. مرغ هم پرورش می دهند و تنها فایده شان همین است. تو پی مرغ می گردی؟

شازده کوچولو گفت: نه من پی دوست می گردم. نگفتی اهلی کردن یعنی چه؟

روباه گفت: اهلی کردن چیز بسیار فراموش شده ای است. یعنی ایجاد علاقه کردن…

 

امیدواریم از خواندن کتاب «شازده کوچولو» آنتوان دوسنت اگزوپری لذت ببرید و برای خواندن معرفی کتاب های دیگر به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x