مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
شرح دعای روز نهم ماه رمضان

شرح دعای روز نهم ماه رمضان

در شرح دعای روز نهم ماه رمضان می‌خوانیم: «خدایا در این ماه بهره‌ای از رحمت وسیعت برایم قرار ده و با دلایل روشنت هدایتم کن و به سوی خشنودی فراگیر خود ببر به محبّتت ای آرزوی مشتاقان»

شرح دعای روز نهم ماه رمضان

در شرح دعای روز نهم ماه رمضان می‌خوانیم: «خدایا در این ماه بهره‌‏ای از رحمت وسیعت برایم قرار ده و با دلایل روشنت هدایتم کن‏ و به سوی خشنودی فراگیر خود ببر به محبّتت ای آرزوی مشتاقان»

شرح دعای روز نهم ماه رمضان
شرح دعای روز نهم ماه رمضان

«اللهُمَّ اجْعَلْ لی‏ فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ‏ الْواسِعَهِ، وَاهْدِنی‏ فیهِ لِبَراهینِکَ السَّاطِعَهِ، وَخُذْ بِناصِیَتی‏ الی‏ مَرْضاتِکَ‏ الْجامِعَهِ، بِمَحَبَّتِکَ یا امَلَ الْمُشْتاقینَ‏»

«خدایا در این ماه بهره‌‏ای از رحمت وسیعت برایم قرار ده و با دلایل روشنت هدایتم کن‏ و به سوی خشنودی فراگیر خود ببر به محبّتت ای آرزوی مشتاقان»

شرح دعای روز نهم ماه رمضان

آیت‌الله مکارم شیرازی در شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان آورده است:

تشریح مقام رحمانیت الهی، باز خوانی آثار توبه در جلب رحمت خداوند، نسبت هدایت با رحمت و جایگاه دعا در گشایش رحمت الهی و پیوند جلب رحمت الهی با سبک زندگی اسلامی از جمله مهم‌ترین نکات دعای روز نهم ماه مبارک رمضان به شمار می‌آید.

شرح دعای روز نهم ماه رمضان؛ گسترۀ «رحمانیت»

لطف و رحمت‏ خداوند به قدری وسیع و گسترده است که حتی کسانی که در دشمنی و مخالفت با خداوند، چیزی فروگذار نکرده‌اند از رحمت عامه خدا بی‌نصیب نمی‌مانند؛ لذا خداوند کتاب را پی‏ درپی برهمگان نازل می‌کند، تا دل‌هایی که اندک آمادگی دارند، تکان بخورند و به راه آیند و این است مقام رحمت عامه و رحمانیت پروردگار که دوست و دشمن را در بر می ‏گیرد.

شرح دعای روز نهم ماه رمضان؛ توبه؛ دریچه‌ای به سوی رحمت الهی

یأس از رحمت خدا بالاترین گناهان است؛ زیرا کسی که از رحمت حق مأیوس شود از هیچ گناهی إبایی ندارد، چون می‌گوید: آب از سر من گذشته و من غرق شده‌ام چه یک قامت چه صد قامت.

حال آن‌که خداوند درهای توبه و استغفار را به روی بندگانش گشوده و آن‌ها را به رحمت خود امیدوار ساخته و در امیدبخش‏ترین آیۀ قرآن می‌فرماید: «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ؛ ای بندگانی که راه اسراف به خود را درپیش گرفته‏اید و مرتکب گناهان شده‌‏اید از رحمت‏ خداوند مأیوس نشوید، چرا که او همه گناهان (توبه کنندگان) را به یقین او آمرزنده مهربان است».

هدایت و رحمت

«هدایت» مقدمه‏‌ای است برای «رحمت‏ پروردگار»، چرا که انسان نخست در پرتو نور قرآن‏ حقیقت را پیدا می‌کند و به آن معتقد می‏‌شود و در عمل‏ خود آن را به کار می‏‌بندد و به دنبال آن مشمول رحمت واسعه و نعمت‌های بی‏ پایان پروردگار می‏‌گردد.

دعا در نزد خداوند جایگاهی بس عظیم دارد. حضرت علی (ع) در این زمینه می‌فرماید: «الدُّعا مِفْتاحُ الرَّحْمَهِ وَ مِصْباحُ الظُّلْمَهِ»؛ دعا کلید رحمت‏ خداوند و چراغ روشنی برای تاریکی‌‏های دنیا و آخرت است.

شرح دعای روز نهم ماه رمضان

رحمت واسعه الهی چگونه با عقاب اخروی گنه‌کاران سازگار است؟

بی شک «رحمت‏ خداوند»، «حکمت» او را از بین نمی‏‌برد، زیرا رحمت او هم چون حس ترحم ما از احساسات و رقت قلب سرچشمه نمی‏‌گیرد، بلکه رحمت او همیشه آمیخته با حکمت است و حکمت ایجاب می‏ کند که گنه‌کاران (جز در موارد خاصی) به مجازات برسند.

حقیقت هدایت به دلایل روشن الهی

منظور از هدایت‏ دلائل روشن و براهین‏ آشکاری است که در آئین اسلام وجود دارد و منظور از دین حق آئینی است که اصولش حق و فروعش نیز حق و بالآخره تاریخ، مدارک، اسناد، نتیجه و برداشت آن نیز حق است؛ لذا هدایت‏ یک انسان، تنها تعلیمات صحیح و آیات تکان دهنده و اعجاز آمیز و دلائل‏ روشن‏ کافی نیست، بلکه آمادگی، استعداد پذیرش و شایستگی برای قبول حق نیز لازم است، همان‌گونه که برای پرورش سبزه و گل تنها بذر آماده کافی نیست، زمین مستعد نیز لازم است.

شرح دعای روز نهم ماه رمضان؛ سبک زندگی اسلامی به مثابۀ جلب رضایت الهی

بی‌تردید باوری که مبدأ حرکت و تلاش برای کسب رضایت‏ الهی‏ باشد باوری است که در زندگی بازتاب داشته باشد که می‌توان به آن حیات طیبه اطلاق نمود.

از این رو باید به طور مداوم نفس خود را مورد عتاب قرار دهیم آیا زندگی تکراری را ادامه می‌دهیم یا برنامه و راه تازه‏‌ای به‏ سوی خدا گشوده‌‏ایم؟ آیا گرهی از مشکل مردم باز کرده‏ام؟ آیا کاری که باعث جلب رضایت‏ الهی‏ باشد از ما سرزده است؟

 

بیشتر بخوانید:

 

امیدواریم مطلب شرح دعای روز نهم ماه رمضان برای شما مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x