مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
خورشت به آلو

طرز تهیه خورشت به آلو مجلسی / غذای خوشمزه پاییزی

خورشت به آلو یکی از انواع خورشت های مجلسی ایرانی است که به خاطر وجود بِه در آن عطر خاص و بسیار مطبوعی دارد. این خورشت به دلیل اینکه بِه تازه فقط در فصل پاییز موجود است، یکی از خورشت های فصلی محسوب می شود.

خورشت به آلو

خورشت به آلو یکی از انواع خورشت های مجلسی ایرانی است که به خاطر وجود بِه در آن عطر خاص و بسیار مطبوعی دارد. این خورشت به دلیل اینکه بِه تازه فقط در فصل پاییز موجود است، یکی از خورشت های فصلی محسوب می شود.

بِه خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورشت می توانید از این خواص بهره مند شوید. از مهم ترین خواص میوه بِه کمک به سلامت دستگاه گوارش، سم زدایی کبد، درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا و کنترل فشار خون است. قبل از شروع باید بگوییم، این نوع خورشت بِه هم به صورت کاملاً شیرین و هم به صورت ملس (ترش و شیرین) درست می شود.

خورشت به آلو
خورشت به آلو

مواد لازم برای تهیه خورشت به آلو (۴ نفر)

 

    • به بزرگ ۲ عدد
    • لپه ۱۰۰ گرم
    • پیاز متوسط ۲ عدد
    • آلو خورشتی ۱۰ عدد
    • شکر ۱ قاشق غذاخوری
    • روغن به اندازه کافی
    • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
    • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
    • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
    • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران به مقدار لازم

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت بامیه و کدو

 

طرز تهیه خورشت به آلو

برای تهیه خورشت به آلو ابتدا در ظرفی مناسب روغن داغ کرده و پیاز را در آن نیمه سرخ می کنیم. سپس گوشت را اضافه کرده و با حرارت زیاد تفت می دهیم.

رب گوجه، ادویه، نمک و فلفل را می ریزیم و خوب هم می زنیم. سپس لپه را شسته و آب آن را گرفته و به مواد اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم. کمی آب روی آن ها می ریزیم تا گوشت و لپه کمی بپزند.

در همین حین باید به را آماده کنیم. برای این منظور به ها را بشویید و به صورت مکعبی درشت خرد کنید. نکته مهم در مورد خرد کردن به ها این است که نباید خیلی ریز خرد شوند. سپس با کمی روغن سرخ می کنیم و به خورشت اضافه می کنیم.

آلوهای خیس خورده را هم به خورشت اضافه می کنیم. سپس زعفران و شکر را ریخته و مجدداً به مدت ۱ ساعت با حرارت ملایم می گذاریم تا خورشت به آلو جا بیفتد.

بیشتر بخوانید: خورشت کرفس یک غذای خوشمزه و خوش عطر

اگر تمایل دارید کمی مزه ترش هم داشته باشد، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آبلیموی تازه هم اضافه کنید و نهایتاً خورشت به آلو را مزه کنید و بعد از اطمینان از طعم ۵ دقیقه زمان بدهید و بعد شعله را خاموش کنید. (می توانید شکر را حذف کنید)

نکات مهم برای پخت خورشت به آلو

اگر آلوها سفت باشند باید یکی دو ساعت از قبل آن را در آب سرد خیس کنید.

خورشت به آلو به صورت متداول با گوشت گوسفندی یا گوساله تهیه می شود. البته اگر شما منع مصرف گوشت قرمز دارید، می توانید این خورشت خوشمزه را با استفاده از گوشت های سفید مانند گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون تهیه کنید.

به را نباید ریز خرد کنید چون بعد پخت در خورشت بافت خود را از دست می دهد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت سیب

خورشت به آلو با مرغ

این خورشت خوش طعم را می توانید با مرغ نیز درست کنید که طعم فوق العاده خوشمزه ای دارد. برای این کار یک سینه و یا ران مرغ را جایگزین گوشت کنید.

امیدواریم آموزش طرز تهیه خورشت به آلو با مرغ و گوشت در خانه برای شما مفید باشد.

برای آموزش های بیشتر غذاهای ایرانی و محلی با گروه آشپزی تحلیلک همراه باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x