مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
عدس پلو

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده و کشمش

 عدس پلو در میان پلوهای ایرانی جایگاه خاصی دارد چون هم سرشار از آهن و مقوی است و هم با مخلفات خوشمزه مختلفی سرو می شود. مانند غذاهایی مثل خورش قیمه به عنوان نذری هم در مراسم های مذهبی پخش می شود.

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده و کشمش

عدس پلو

عدس پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که به دو صورت ساده و مجلسی طبخ می شود. این غذای خوشمزه علاوه بر اینکه یک غذای خانگی است؛ مانند غذاهایی مثل خورش قیمه به عنوان نذری هم در مراسم های مذهبی پخش می شود.

عدس پلو در میان پلوهای ایرانی جایگاه خاصی دارد چون هم سرشار از آهن و مقوی است و هم با مخلفات خوشمزه مختلفی سرو می شود.

می توان آن را به شکل های مختلف برای مهمانی ها تزیین کرد. مثلاً می توان عدس پلو را با زعفران و گوشت قلقلی تهیه کرد و یا آن را با کشمش و خلال پسته تزیین کرد.

دستوری که در ادامه می خوانید دستور تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده و  کشمش است. با ما همراه باشید.

عدس پلو
عدس پلو مجلسی

مواد لازم عدس پلو مجلسی برای چهار نفر

 

    • برنج ۳ پیمانه
    • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
    • کشمش پلویی ۱ پیمانه
    • پیاز متوسط ۲ عدد
    • زعفران ۲ قاشق غذاخوری
    • کره ۱ قاشق غذاخوری
    • روغن به میزان لازم
    • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به میزان لازم

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه نثار قزوین غذای مجلسی و خوش طعم

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده و کشمش

برنج را پاک کرده و به مدت ۴-۳ ساعت با ۴-۳ پیمانه آب سرد و ۲ قاشق غذاخوری نمک خیس کنید. نمک مورد استفاده به ازای هر پیمانه برنج، یک قاشق غذاخوری سرصاف است.

عدس را از شب قبل در آب خیس کنید. عدس را با ۲ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و برای مدت زمان ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا عدس بپزد و آب آن تمام شود. هنگامی که در حال پخت عدس هستید در قابلمه را باز بگذارید تا عدس له نشود.

در یک قابلمه بزرگ ۴ پیمانه آب به جوش آورده، آب برنج خیس خورده را خالی کنید و برنج را با یک قاشق نمک در قابلمه آب جوش بریزید.

اجازه دهید برنج به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه روی حرارت بالا بجوشد تا اطراف آن نرم شده و وسط آن کمی سفت باشد. وقتی برنج آماده آبکش کردن شد، آن را آبکش کنید و مقداری آب سرد روی آن بریزید. سپس قابلمه را شسته و دوباره روی حرارت قرار دهید.

۲ قاشق غذاخوری روغن در قابلمه داغ کنید و ته دیگ نان یا سیب زمینی را در کف قابلمه قرار دهید. سپس برنج آبکش شده و عدس پخته را لایه به لایه در آن بریزید.

دور برنج را جمع کنید تا به شکل هرمی درآید، سپس در قابلمه را ببندید.

مخلوط نصف لیوان آب به همراه سه قاشق غذاخوری روغن روی برنج بریزید و حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کند، سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید. حالا یک دم کنی روی در قابلمه قرار دهید تا برنج دم بکشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نخود پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه گوشت و کشمش برای عدس پلو

در مرحله بعد تابه مناسب را انتخاب نموده و پیازهای خرد شده را در آن تفت دهید، گوشت را اضافه نمایید، زردچوبه و فلفل سیاه را هم به گوشت اضافه کنید. مواد را مخلوط کنید سپس دارچین و بعد از آن نمک را همراه با زعفران به گوشت اضافه کنید.

مواد را به خوبی با هم تفت دهید. بعد از انجام این کار مقداری آب اضافه کنید. در تابه را ببندید، حرارت را کمی بیشتر کنید و اجازه دهید به خوبی پخته شود.

برای تهیه کشمش هم ابتدا کره را در تابه ریخته و پیاز خرد شده را اضافه می کنیم، بعد از اینکه پیاز طلایی شد کشمش را اضافه می کنیم و حدود ۱ الی ۲ دقیقه با حرارت کم تفت می دهیم تا کشمش از سفتی در بیاید و سپس زیر آن را خاموش می کنیم.

سپس عدس پلو را در ظرف دلخواه می کشیم و با کشمش و گوشت تزیین می کنیم.

عدس پلو مجلسی

 

نکات مهم برای تهیه عدس پلو مجلسی

اگر از برنج ایرانی استفاده می کنید لازم است برنج را کمی زنده تر بردارید. وقتی برنج را با دست نصف می کنید باید یک نقطه سفید وسط آن دیده شود.

عدس پلو با گوشت چرخ کرده نذری را هم می توانید با همین روش تهیه کنید، کافی است مقدار مواد اولیه را به تناسب تعداد نفرات بیشتر کنید.

بهتر است عدس را از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید.

در حال جوشاندن عدس کمی زیره به آن اضافه کنید. به این ترتیب عدس پلو شما طعمی عالی پیدا می کند.

وقتی عدس را لابه لای برنج می دهید، می توانید با هر لایه کمی دارچین هم به عدس پلو اضافه کنید.

در صورت تمایل می توانید پیاز را خلالی خرد کرده و در روغن تفت دهید و به عنوان یک چاشنی دیگر از آن استفاده کنید. پیاز داغ که به صورت چیپسی سرخ شده باشد طعم بسیار خوبی به عدس پلو می دهد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلیم بادمجان مجلسی

امیدواریم آموزش طرز تهیه عدس پلو مجلسی برای شما مفید باشد.

برای آموزش های بیشتر غذاهای ایرانی و محلی با گروه آشپزی تحلیلک همراه باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x