مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
10 علائم اوتیسم در بزرگسالان

علائم اوتیسم در بزرگسالان / بررسی ۱۰ مورد

اختلال اوتیسم نوعی بیماری روانشناختی است که اغلب در کودکی و قبل از 3 سالگی تشخیص داده می شود. بیماری اوتیسم فقط مختص کودکان نیست و بزرگسالان نیز در معرض این اختلال قرار دارند. اغلب بزرگسالان مبتلا به اوتیسم قادر به کار و تحصیل هستند و فقط در برخی مهارت های اجتماعی دچار نقص هستند. با این حال همواره باید به این علائم توجه نمود تا در زمان مناسب بتوان از پیشروی آن جلوگیری کرد و آن ها را کنترل نمود.

«علائم اوتیسم در بزرگسالان»

بیماری اوتیسم یا بیماری درخودماندگی طیف وسیعی از اختلالات مغزی و روانپزشکی با منشا عصب شناختی و علائم اختلالات رفتاری بوده که مهم ترین ملاک تشخیصی آن نقص در رشد زبان و ناتوانی در برقرای ارتباط با دیگران است.

در سال‌ های اخیر آگاهی از طیف اختلال اوتیسم بسیار افزایش یافته است و باید توجه داشت که بیماری اوتیسم مختص به کودکان نیست و بزرگسالان هم در معرض این اختلال قرار دارند. بزرگسالان مبتلا به اوتیسم قادر به کار و تحصیل هستند، اما در برخی مهارت‌ های اجتماعی نقص دارند.

تشخیص اوتیسم در بزرگسالان کمی چالش‌برانگیز است، اما اگر نشانه‌های این اختلال را بشناسید، کار تشخیص، ساده‌تر خواهد شد. تشخیص بهتر و آگاهی عمومی از این بیماری حتی در سنین بالاتر می‌تواند به بهتر شدن علائم این افراد کمک کند.

با ما باشید؛ علائم اوتیسم در بزرگسالان

بیشتر بخوانید: علائم بیماری اوتیسم در کودکان

10 علائم اوتیسم در بزرگسالان
«۱۰ علائم اوتیسم در بزرگسالان»

علائم اوتیسم در بزرگسالان

۱) مشکلات ارتباطی و داشتن دوستان اندک

شکل گیری روابط اجتماعی در بزرگسالان مبتلا به اوتیسم برای آنها امری دشوار و چالش برانگیز است. رفتارهای منحصر به فرد و محدودیت های این افراد می تواند توانایی دوست یابی این افراد را شدیداً تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین محدودیت‌ های زبانی در سخن‌ گفتن، دشواری در گوش‌ دادن به دیگران و رفتارهای خاص و غیرعادی باعث محدودیت‌ هایی در ایجاد دوستی و حتی شکل گیری ارتباطات عاشقانه با دیگران می‌ شود.

بیشتر بخوانید: بیماری اوتیسم یا Autism Disorder چیست؟

۲) مشکلات در ارتباطات غیر کلامی

یکی از چالش برانگیز ترین علائم اوتیسم در بزرگسالان مشکل داشتن در ارتباطات غیر کلامی است.

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در خواندن حالات چهره دیگران دچار مشکل اند. آن ها توانایی درک ارتباطات چشمی را ندارند. بزرگسالان مبتلا به اوتیسم به درستی نمی توانند دیگران را تعبیر و تفسیر کنند و همیشه این احساس گنگ بودن در ارتباطات و تعاملات خود را دارند.

۳) مشکل داشتن در روابط عاطفی

مشکل داشتن در روابط عاطفی یکی از علائم اوتیسم در بزرگسالان است. بیشتر بزرگسالان مبتلا به اوتیسم نمی توانند عواطف و احساسات دیگران را درک کنند و در این زمینه دچار مشکلات فراوانی هستند.

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم ممکن است به سختی با دیگران گرم می گیرند و نمی توانند روابط عاطفی با آن ها ایجاد کنند. فقدان همدلی برای فرد بزرگسال مبتلا به اوتیسم می تواند منجر به مشکلات فراوانی در زندگی فردی شود و تا حدودی زندگی فرد را فلج کند.

به علاوه بزرگسالان مبتلا به اوتیسم ممکن است در درک دیدگاه شوخ طبعی افراد مشکل داشته باشند و یا اصلاً نتوانند شوخی و جک را درک کنند.

بیشتر بخوانید: درمان اوتیسم / آیا به راستی اوتیسم درمان دارد؟

۴) مشکل داشتن در پردازش حسی

یکی از علائم اوتیسم در بزرگسالان ناتوانی در پاسخ گویی به محرک ها است که به آن اختلال پردازش حسی یا نقص در یکپارچگی حسی می گویند.

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در تعامل با محیط و دیگران و دریافت اطلاعات جدید، درک بو و صدا، ورودی‌ های مختلف ادراکی و دیداری در نتیجه اجتماعی‌ شدن مشکل دارند.

۵) مشکل داشتن در ارتباطات کلامی

بیشتر افراد مبتلا به اوتیسم در رشد زبان و گفتار خود دچار مشکل هستند. اکثر بزرگسالان مبتلا به اوتیسم به طور کامل کلام ندارند. آن ها برای شروع مکالمه و همینطور نشان دادن نیازهای خود به دیگران و پردازش تفکرات و گفتار خود و دیگران دچار مشکل هستند.

۶) مشکل داشتن در خواب و تجربه اضطراب فراوان

داشتن مشکلات خواب یکی از علائم اوتیسم در بزرگسالان است.

علاوه بر مشکلات خواب اضطراب یکی از مشکلات شایع در میان بزرگسالان مبتلا به اوتیسم است. اضطراب در بزرگسالان مبتلا به اوتیسم ممکن است خود را در اشکال مختلف مانند مشکلات توجه و تمرکز، کنترل خود، اشتغال ذهنی به یک موضوع و یا افسردگی نشان دهد.

۷) اشتغال ذهنی به موضوعات مشخص و علایق تکراری

یکی از علائم اوتیسم در بزرگسالان داشتن علایق محدود و ابراز بی‌ علاقگی نسبت به موضوعات مختلف است.

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم اغلب در زمینه هایی مانند هوانوردی، مهندسی، ریشه‌ شناسی لغات یا تاریخ اطلاعات فراوانی دارند. آن ها معمولا نسبت به یک موضوع خاص تمرکز و علاقه‌ی ویژه‌ای به خرج می‌دهند و از سایر مسائل غافل می‌مانند و هیچ توجهی به چیزهای دیگر ندارند.

بیشتر بخوانید: انواع رفتار درمانی اوتیسم

۸) رفتارهای کلیشه ای و تکراری

انجام رفتارهای تکراری یکی از علائم اوتیسم در بزرگسالان است که اغلب به چشم می خورد. بزرگسالان مبتلا به اوتیسم تمایل زیادی به تکرار واژه‌ ها، عبارات یا رفتارهای تکراری دارند و از این کار احساس آرامش پیدا می کنند.

این ویژگی آن ها مانع از حضور آنها در اجتماع و مکان‌ هایی می‌ شود که نیاز به برقراری تعامل و ارتباط با سایرین وجود دارد.

۹) نیاز به داشتن یک زندگی معمولی و تاکید بر عادات

یکی از علائم اوتیسم در بزرگسالان تاکید بر عادات روزمره و کناره گیری از مسائل جدید است. موارد زیر اغلب در بزرگسالان مبتلا به اوتیسم به چشم می خورد.

    • هرگز سفر نمی کنند
    • غذاهای جدید را امتحان نمی کنند و به رستوران های جدید نمی روند.
    • بر طبق یک جدول روزانه عمل می کنند.
    • در صورت بر هم خوردن روال زندگی روتینشان احساس ناراحتی شدیدی می کنند.
    • با تغییر برنامه در زندگی خود مشکل دارند.
    • تنها از مسیرهای آشنای ذهن خودشان از مکانی به مکان دیگر می روند.
    • فرد جدیدی به محدوده اجتماعی خود اضافه نمی کنند و از ارتباطات جدید دوری می کنند.

۱۰) برتری در زمینه‌ ای خاص و نبوغ

یکی از جالب ترین علائم اوتیسم در بزرگسالان برتری و آگاهی در زمینه های خاص و در حد نبوغ است. این توانمندی می‌تواند در زمینه‌ های مختلفی مانند: ریاضی، تاریخ یا موسیقی و … باشد. حافظه‌ی این افراد هم در بعضی موارد بسیار قوی است و به آنها اجازه می‌دهد تا حجم عظیمی از اطلاعات را در ذهن خود نگهداری کنند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x