مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.

علت و علائم آفت دهان چیست؟

آفت نوعی زخم در دهان است که بیشتر افراد در طول عمر خود دچار آن می شوند. عواملی مانند کمبود برخی از ویتامین ها مانند آهن و ب 12، استرس و فشارهای هیجانی، داشتن سابقه فامیلی و حساسیت داشتن به برخی از مواد غذایی در بروز این بیماری تاثیر دارند.

علت ایجاد آفت دهان

سلامت عمومی بدن یکی از عواملی است که بر روی سلامت دهان تاثیر دارد. کمبود ویتامین ها و اختلالات هورمونی باعث به وجود آمدن بیماری در دهان می شوند همچنین برخی از بیماری ها بین پوست و مخاط دهان مشترک هستند. آفت دهان یکی از بیماری هایی است که با سلامت عمومی در ارتباط است.

آفت نوعی زخم در دهان است که بیشتر افراد در طول عمر خود دچار آن می شوند. آفت ممکن است روی لب ها، زبان، لثه، مخاط گونه ها و کام ایجاد شود. بروز این بیماری به سن شخص بستگی ندارد و افراد در هر سنی ممکن است مبتلا به آفت دهان شوند. معمولا خانم ها کمی بیشتر دچار این بیماری می شوند.

عواملی مانند کمبود برخی از ویتامین ها مانند آهن و ب ۱۲، استرس و فشارهای هیجانی، داشتن سابقه فامیلی و حساسیت داشتن به برخی از مواد غذایی در بروز این بیماری تاثیر دارند.

بیشتر بخوانید: تبخال و برفک دو بیماری مخاط دهان

آفت دهان
آفت دهان

علائم ایجاد آفت دهان

ابتدا در محلی که می خواهد زخم ایجاد می شود، یک ناحیه قرمز و کوچک شکل می گیرد و بیمار احساس سوزش می کند. بین دو ساعت تا دو روز بعد زخم ظاهر می شود.

در وسط زخم یک نقطه سفید وجود دارد که اطراف آن هاله ای قرمز رنگ و ملتهب دیده می شود. بستر زخم به رنگ زرد است که معمولا چند زخم در کنار هم یا در قسمت های مختلف دهان ایجاد می شوند.

اندازه زخم ها معمولا کوچک (۱ سانتی متر) و در برخی موارد بزرگ هستند.

این زخم ها مشکلاتی را برای افراد مبتلا ایجاد می کنند به طوری که گاهی غذا خوردن برای آن ها دشوار می گردد. این زخم ها با هر نوع تحریک مانند مسواک زدن، حرف زدن و… دردناک می شوند.

آفت دهان
آفت دهان

بیشتر بخوانید: بیماری های شایع دهان و دندان / آسیب شناسی دهان و فک و صورت

افراد ممکن است در طول سال چند مرتبه دچار آفت دهان شوند که معمولا پس از دو هفته به طور خود به خود خوب می شوند.

برای کم کردن درد و سوزش آفت در هنگام غذا خوردن، می توانید از ژل های بی حس کننده استفاده کنید. مواد غذایی که دارای ادویه زیاد هستند باعث ایجاد سوزش زیاد در ناحیه زخم می شوند.

در موارد حاد باید به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید و از داروهای بی حس کننده و کورتنی تجویز شده استفاده کنید.

کسانی که زیاد دچار آفت دهانی می شوند باید آزمایش کامل خون بدهند و از نظر کم خونی و کمبود ویتامین ها بررسی شوند.

بیشتر بخوانید: از بین بردن پلاک و جرم دندان

جرم دندان
جرم دندان

مجله اینترنتی تحلیلک 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x