مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مصرف بی رویه آنتی بیوتیک

عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و تاثیرات آن

اغلب افراد در صورت ابتلا به هر نوعی از گلودرد، سرفه، عطسه و آبریزش بینی چاره درد خود را در مصرف دارو آن هم از نوع آنتی بیوتیک می دانند.

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک و عوارض احتمالی

اغلب افراد در صورت ابتلا به هر نوعی از گلودرد، سرفه، عطسه و آبریزش بینی چاره درد خود را در مصرف دارو آن هم از نوع آنتی بیوتیک می دانند، دارویی که در بسیاری از موارد حضور یا عدم حضور آن در نسخه پزشک، زمینه قضاوت بیماران را در خصوص حاذق بودن یا نبودن پزشک مربوطه فراهم می آورد.

 

چه زمانی نیاز به آنتی بیوتیک نداریم؟

زمانی که پزشک به شما می گوید کودک شما نیازی به آنتی بیوتیک ندارد، زمانی است که او تشخیص داده سرماخوردگی کودک شما از نوع “ویروسی” است.

واقعیت این است که تنها درمان واقعی سرماخوردگی ویروسی این است که منتظر بمانید تا ویروس مربوطه چرخه زندگی خود را در بدن طی کرده و خود به خود از بین برود. تنها کاری که پزشک می تواند برای شما انجام دهد که علائم ایجاد شده کودک شما مانند بی قراری و آبریزش بینی کاهش پیدا کند؛ دادن مسکن ها و دارو های کمکی دیگر است.

بیشتر بخوانید: دمنوش بارهنگ و بالنگو و تاثیر کمک کننده آن برای مقابله با کرونا

اثرات مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در دراز مدت

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در دراز مدت سبب مقاومت انواع باکتری ها به این داروها و ایجاد انواع مقاوم باکتری های بیماری زا می شود.

این همان اتفاقی است که مقاومت دارویی نسبت به آنتی بیوتیک ها نامیده می شود و امروزه به یکی از مشکلات اساسی درمانی بهداشتی در کل دنیا تبدیل شده است.

اگر با هر سرفه و یا عطسه یا گلو درد غیر باکتریایی آنتی بیوتیک مصرف کنید، در مواقعی که واقعا نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با باکتری های خطرناک دارید، بدن شما پاسخ دهی مناسب را نخواهد داشت.

 

نکته مهم

از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها جداً پرهیز کنید و مقاومت آنتی بیوتیکی را جدی بگیرید.

با توجه به شرایط کنونی جامعه این موضوع را جدی بگیرید و از مصرف هر دارویی چه شیمیایی و چه گیاهی به صورت خودسرانه و بدون مشورت پزشک جدا خودداری کنید.

 

با تشکر از دکتر شادی مدرس

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x