مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن

عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن

اعتیاد به مواد مخدر می تواند اثرات مخرب و جبران ناپذیری را برای فرد، خانواده و حتی جامعه ایجاد کند. ازجمله اثرات مخرب سوء مصرف مواد مخدر آسیبی است که بر بدن افراد معتاد وارد می شود. این آسیب ها اغلب به قدری شدید هستند که ممکن است حتی بعد از ترک مواد مخدر نیز در فرد باقی بمانند.

«عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن»

اعتیاد به مواد مخدر امروزه به عنوان یک بیماری در نظر گرفته می‌ شود و آشنایی با عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن یکی از راه‌ های پیشگیری از اعتیاد و ترک آن است.

سوء مصرف مواد مخدر اثرات ویران کننده‌ ای بر ذهن، رفتار و روابط فرد بر جای می‌ گذارد، اما اثرات دائمی مواد بر روی فرد می ‌تواند به آرامی سیستم و عملکرد حیاتی را از بین ببرد و آن را به ناتوانی دائمی تبدیل کند.

پس لازم دانستیم با آگاه کردن شما از عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن از پیشروی این بلای خانمان سوز جلوگیری کنیم.

عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن

عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن

مصرف مواد مخدر تاثیرات مخرب جبران ناپذیری را چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روانی بر روی فرد به جای می‌ گذارد. برخی عوارض مصرف مواد مخدر بر بدن برگشت پذیر هستند و برخی دیگر غیر قابل برگشت، طوری که تاثیرات آنها به طور دائمی حتی پس از ترک نیز باقی خواهد ماند.

با اینکه هر کدام از مواد مخدر عوارض جدی و متفاوتی دارند اما برخی عوارض بین تمام آن ها رایج هستند.

در ادامه به توضیح عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن که در بیشتر آن ها رایج هستند می پردازیم.

عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن

تاثیر مواد مخدر بر بدن

تاثیر مواد مخدر بر بدن و تغییرات وزن و سوء تغذیه

برحسب نوع ماده مصرفی فرد می‌ تواند دچار کاهش یا افزایش وزن ناگهانی شود.

برای مثال شیشه که در طبقه مواد محرک قرار دارد، اغلب منجر به لاغری می‌ شود. بسیاری از افراد سودجو در قرص‌ های لاغری که بدون مجوز استفاده می‌شوند مقداری شیشه می ‌ریزند و به این ترتیب افراد را در دام اعتیاد گرفتار می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: علت اعتیاد در نوجوانان / دلیل گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر

عوارض مواد مخدر بر بدن و آسیب دهان و دندان

آسیب دهان و دندان یکی از عوارض جسمانی رایج در انواع مواد است.

بیماری های لثه به صورت خفیف یا شدید در معتادان به مواد مخدر وجود دارد. این افراد معمولا لثه هایی قرمز رنگ دارند که با خونریزی همراه است.

بی مسئولیتی آن ها در قبال سایرین نیز صدق می کند. آن ها اغلب مشکلات لثه و دهان خود را درمان نمی کنند و همین عامل باعث از دست دادن دندان هایشان می شود.

مشکلات دهان و دندان در مواد کشیدنی بیشتر دیده می‌ شود. همچنین برخی مواد جویدنی نظیر ناس نیز عفونت‌ های دهان و لثه شدیدی را در افراد ایجاد می‌ کنند.

تاثیر مواد مخدر بر بدن و مشکلات گوارشی

یکی از عوارض مصرف مواد کاهش آب بدن است. به دنبال این مشکل عموماً یبوست و انواع مشکلات گوارشی ایجاد می‌شود. از جمله دیگر مشکلات گوارشی ناشی از اعتیاد می‌ توان به اسهال، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

تهوع نیز یکی از عوارض شایع بسیاری از انواع مواد مخدر است. آستانه تحمل بدن فرد در مواجهه با مصرف مواد مخدر متفاوت است. حال اگر میزان دوز مصرفی افراد، زیادتر از آستانه تحمل آنها باشد، حالت تهوع در فرد ایجاد می شود. این حالت هنگام اولین مصرف و موقع افزایش دوز مصرفی، به طور فراوان مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

اختلالات پوستی

با مصرف مواد، به مرور ضربان قلب و فشار خون افراد افزایش می ‌یابد، رنگ پوست نیز به سمت رنگ قرمز متمایل می‌‌گردد و رگ های بدن تحت تأثیر قرار گرفته و پوست لکه ‌دار شود. به همین ترتیب غدد عرق و چربی بدن آنها بیش از حد فعال می شوند و زمینه را برای ابتلای فرد معتاد به ناراحتی ها و بیماری های پوستی از جمله آکنه فراهم می کنند.

همچنین برخی از مواد مخدر نظیر هرویین و کراک می‌توانند منجر به حساسیت و خارش‌ های پوستی شدید نیز شوند.

عوارض مواد مخدر بر بدن و عفونت دستگاه تنفسی

بروز عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی از بارزترین اثرات مضر مصرف مواد مخدر است.

اکثر موادی که به صورت کشیدن و دود کردن مصرف می ‌شوند در دراز مدت اختلالات ریه، سرفه‌های مزمن، خونریزی مجاری تنفسی و التهاب قفسه سینه را به همراه خواهند داشت. در نهایت سرطان ریه برای بسیاری از مصرف کنندگان مواد اتفاق می‌افتد.

کاهش قوای جنسی

تأثیر مواد بر میل جنسی و ایجاد اختلالات جنسی یکی از عوارض بسیار رایج میان انواع مواد مخدر است.

برای مثال مواد مخدری نظیر تریاک در کوتاه مدت می‌ تواند مشکلات نعوظ را برطرف کرده و منجر به طولانی‌ تر شدن انزال شود. همین مسئله است که بسیاری از مردان را به سمت مصرف این مواد ترغیب می‌کند. در حالی که این تأثیرات در دراز مدت از بین می ‌روند و فرد به مشکلاتی نظیر بی‌ میلی جنسی دچار می‌ شود.

مواد دیگر نظیر محرک‌ ها تأثیرات متفاوتی بر عملکرد جنسی دارند. این مواد میزان میل جنسی را تا حد غیرطبیعی بالا می ‌برند و منجر به انجام رفتارهای جنسی پرخطر نظیر ارتباط با افراد متعدد و برقراری روابط محافظت نشده می‌ شوند.

بیشتر بخوانید: تاثیر ژنتیک بر اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر

عوارض مواد مخدر بر کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن

مواد مخدر بر قسمت‌ های خاصی از بدن تأثیر می‌ گذارد و در کنار آن باعث آسیب کلی به بدن و کارکردهای آن می‌شود.

افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت‌ ها از جمله مشکلاتی است که در پی کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شوند. علاوه بر این، خماری ناشی از عدم مصرف مواد نیز می‌تواند منجر به اسهال، استفراغ، اختلالات خواب، تغییرات خلقی و رفتاری شود.

مصرف مواد مخدر می تواند باعث بروز بیماری های مختلفی مانند اچ ای وی، هپاتیت، بیماری های کبدی و …. شود.

عوارض مواد مخدر بر بدن و مغز

علاوه بر تأثیر مواد مخدر بر بدن، اعتیاد به مواد مخدر با ایجاد مشکل در دستگاه‌ های ارتباطی، دخالت در مسیر انتقال و دریافت و پردازش طبیعی نورون‌ ها، روی گیرنده‌ های عصبی در مغز فرد نیز تأثیر می‌گذارد.

از جمله تأثیرات مواد بر مغز انسان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- تأثیر مخرب بر گروهی از گیرنده‌های عصبی مرتبط با درد، تنظیم تنفس و سیستم گوارش که منجر به کاهش احساس درد، کاهش فعالیت مرکز تنفس، یبوست و اعتیاد می‌ شود.

۲- اثر مخرب مواد مخدر بر گیرنده‌های عصبی نوع دوم که باعث کاهش احساس درد و افزایش حجم ادرار می‌شود.

۳- افزایش برخی از انتقال‌ دهنده‌های عصبی نظیر دوپامین که منجر به ایجاد توهم و هذیان در افراد می‌گردد.

در واقع مصرف برخی مواد محرک (نظیر آمفتامین و متامفتامین) و مواد توهم‌زا (مثل قرص اکس و گرد فرشته) میزان دوپامین مغز را بالا می‌برد و منجر به پیدایش علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان در افراد می‌شود. اگر مصرف ادامه پیدا کند ممکن است فرد به اختلالات روان‌پریشی نظیر اسکیزوفرنی دچار شود و تا آخر عمر درگیر این بیماری باقی بماند.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x