مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

عکاسان مشهور تاریخ (قسمت اول)

قبل از آن که بخواهیم عکاسان تاریخ را معرفی کنیم، باید بدانید مطالعه و شناختن تاریخچه عکاسی، ژانرها و عکاس ها می تواند شما را به عکاس صاحب سبک تبدیل کند. با ما همراه باشید تا بتوانید عکاس بهتری باشید!

قبل از آن که بخواهیم عکاسان تاریخ را معرفی کنیم، باید بدانید مطالعه و شناختن تاریخچه عکاسی، ژانرها و عکاس ها می تواند شما را به عکاس صاحب سبک تبدیل کند پس با ما همراه باشید تا بتوانید عکاس بهتری باشید!

در این مطلب شما را با گلچینی از عکاسان تاریخ که در خارج زندگی می کردند، آشنا می کنیم.

عکاسان مشهور تاریخ

 

ژوزف نیسه‌فور نیپس (Nicéphore Niépce)

او در سال ۱۸۲۵ اولین عکس در جهان را گرفت.

 

Nicephore Niepce 1795 1

آلفرد استیگلیتس (Alfred Stieglitz)

آلفرد استیگلیتس از جمله عکاسان مشهور تاریخ است که نقش بزرگی در عکاسی به عنوان یک هنر در قرن ۱۹۰۰ داشت.

Alfred Stieglitz

مارگارت بورک وایت (Margaret Bourke-White)

مارگارت بورک وایت خانمی است که عکاس خبری و عکاس مجله LIFE بوده است. او از آخرین لحظات عمر گاندی قبل از ترور عکس گرفته است.

Margaret Bourke White 1955

 

هنری کارتیه برسون (Henri Cartier-Bresson)

هنری کارتیه برسون، عکاسی فرانسوی است که توسط بسیاری از مورخان به عنوان پدر عکاسی شناخته شده است.

او استاد عکاسی خیابانی یا غیر رسمی بود و اصطلاح لحظه قطعی یا لحظه تعیین کننده را در عکاسی ارایه کرده، استانداردی که بسیاری از روزنامه نگاران هنوز به دنبال آن هستند

 

Henri Cartier Bresson 1

 

رابرت کاپا (Robert Capa)

رابرت کاپا عکاس جنگی است که ۵ جنگ مختلف، از جنگ داخلی اسپانیا گرفته تا جنگ جهانی دوم را پوشش داده است.

او یکی از اعضای بنیانگذار Magnum Photos معتبرترین آژانس عکاسی دنیا است.

 

RobertCapabyGerdaTaro

انسل آدمز (Ansel Adams)

انسل آدمز، عکاس طبیعت و منظره است که وقتی عکس‌های او را می‌بینید، نمی‌دانید که ساختگی است یا خیر. جستجوی نام انسل آدمز در آمازون بیش از ۵۶۰۰ نتیجه دارد! او همچنین سیستم منطقه ای (Zone System) را به همراه فرد آرچر ایجاد کرد که یک سیستم پیچیده برای ایجاد نوردهی درست با استفاده از فیلم‌ها و کاغذهای سیاه و سفید است.

 

Ansel Adams and camera

 

ادوارد مایبریج (Eadweard Muybridge)

ادوارد مایبریج یکی از پیشگامان در مطالعات عکاسی و تصاویر متحرک (motion) است که اغلب به خاطر ساخت اولین پروژکتور فیلم شناخته می‌شود. او همچنین بر حیوانات و حرکت نیز مطالعه داشته و از طریق تصاویرش کشف کرد که راه رفتن اسب به گونه‌ای است که می‌تواند تا ارتفاع ۱۲۰ متری از زمین بپرد.

eadweard muybridge 9419513 1 402

 

فیلیپ هالسمن (Philippe Halsman)

فیلیپ هالسمن اولین عکس روی جلد مجله لایف را در سال ۱۹۴۲ ثبت کرد و در طی سی سال بیش از صد عکس در زمینه پرتره گرفت. وی پرتره‌هایی با دیدگاه روان‌شناسی می‌گرفت تا ابعاد جدیدی از وجود اشخاص را نشان دهد و در این مسیر از چهره‌های بنامی چون آلبرت انیشتین، وینستون چرچیل، مرلین مونرو، هانری ماتیس و… عکاسی کرد. هالسمن در زمینه عکاسی کتاب‌های متعددی را به چاپ رساند و در مدرسه عکاسان مشهور در کنتاکی در سمت استاد به تدریس پرداخت.

Philippe Halsman

 

ویلیام یوجین اسمیت (W. Eugene Smith)

ویلیام یوجین اسمیت عکاس خبرنگار معروف آمریکایی است. او به دلیل بی توجهی و مصالحه نکردن با استانداردهای حرفه ای عکاسی و به نمایش کشیدن عکس های واضحی از خشونت ها در جنگ جهانی دوم شهرت فراوانی یافت.

w eugene smith

دوروتیا لانگ (Dorothea Lange)

دوروتیا لانگ از عکاسان تأثیرگذار آمریکایی و از اولین عکاسان زن در حوزه مستند اجتماعی است. هنرمندی که عکس هایش از دوره رکود بزرگ آمریکا در دهه ۱۹۳۰ بسیار معروف است. لنگ از پیشگامان عکاسی خبری و مستند محسوب می شود و همواره دوربین برایش ابزار سیاسی بود.

a83f9f42dfc86a353d7f6b21b21f5c9b

 

ادوارد وستون (Edward Weston)

ادوارد وستون یکی از عکاس‌های بزرگ آمریکا در اوایل قرن ۲۰ بود که به خاطر ترکیب‌بندی‌ها و فوکوس دقیق خودش شناخته می‌شد. او از فرم‌های طبیعی، منظره و بدن عکاسی می‌کرد و کارهای او روی یک نسل کامل از عکاس‌های آمریکایی تاثیر گذاشت.

weston large format.jpg.optimal

 

جورج هارل (George Hurrell)

جورج هارل یک عکاس آمریکایی بود که بیشتر به خاطر پرتره گرفتن از ستارگان سینمای هالیوود مانند جوآن کرافورد و مارلین دیتریش شهرت داشت. سبک نورپردازی و ترکیب هارل باعث افزایش جذابیت کار او در دهه ۱۹۳۰ شد.

08eb6cc3e5d61a69f43c1e16911a7b7a

 

لوئیس داگر (Louis Daguerre)

لوئیس داگر، یک هنرمند و عکاس فرانسوی بود که به دلیل اختراع فرآیند داگرئوتیپ در عکاسی و به عنوان یکی از پدران عکاسی شناخته شد.

lithograph Louis Jacques Mande Daguerre

لوئیس هاین (Lewis Hine)

لوئیس ویکز هاین جامعه شناس و عکاس آمریکایی بود. هاین از دوربین خود به عنوان ابزاری برای اصلاحات اجتماعی استفاده کرد. عکس های او در تغییر قوانین کار کودکان در ایالات متحده نقش مهمی داشت.

 

lewis wickes hine 9339610 1 402

 

رابرت فرانک (Robert Frank)

رابرت فرانک یک عکاس و مستندساز سوئیسی بود که یک ملی گرای آمریکایی شد. برجسته ترین اثر وی در سال ۱۹۵۸ کتابی بود با عنوان آمریکایی ها که باعث شد فرانک به دلیل دید تازه و ظریف بیرونی اش در مورد جامعه آمریکا، با یک توکویل مدرن مقایسه شود.

default

 

آرنولد نیومن (Arnold Newman)

آرنولد نیومن یک عکاس آمریکایی بود که به خاطر پرتره های محیطی خود از هنرمندان و سیاستمداران مورد توجه قرار گرفت. وی همچنین به خاطر تصاویر انتزاعی از طبیعت که با دقت ترکیب شده شهرت داشت.

 

3cd8dd48be584e78ebe9d8f3ef26bd2c

ایروینگ پن (Irving Penn)

ایروینگ پن یک عکاس آمریکایی بود که به خاطر عکاسی از مد، پرتره و زندگی مشهور بود. کار حرفه ای پن شامل کار در مجله Vogue و کارهای تبلیغاتی مستقل برای مشتریانی از جمله Issey Miyake و Clinique بود.

 

irving penn metropolitan museum of art exposition centennial self portrait

ریچارد آودون (Richard Avedon)

ریچارد آودون عکاس مد و پرتره آمریکایی بود. او در Harper’s Bazaar و Vogue کار کرد و در زمینه گرفتن حرکت در تصاویر ثابت از مد، تئاتر و رقص تخصص داشت.

 

RichardAvedon

گری وینوگراند (Garry Winogrand)

گری وینوگراند یک عکاس خیابانی آمریکایی بود که به خاطر تصویربرداری از زندگی در ایالات متحده و مسائل اجتماعی آن در اواسط قرن ۲۰ شناخته شد. جان سزارکوفسکی متصدی، مورخ و منتقد عکاسی، وینوگراند را عکاس اصلی نسل خود خواند.

 

unnamed 3

 

رابرت ماپل‌تورپ (Robert Mapplethorpe)

رابرت مایکل ماپل تورپ یک عکاس آمریکایی بود که بیشتر به خاطر عکس های سیاه و سفیدش شهرت داشت. کارهای او شامل مجموعه ای از سوژه ها، از جمله پرتره های افراد مشهور، برهنه های زن و مرد، پرتره از خود و تصاویر بی حرکت بود.

 

Robert Mapplethorpe1

بیشتر بخوانید

تاریخچه هنر عکاسی در ایران و جهان

 

مجله اینترنتی تحلیلک