مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
فضیلت ماه رمضان

فضیلت ماه رمضان از زبان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات

در این مطلب اندک نکاتی از دریای بیکران کتاب المراقبات که شامل فضیلت ماه رمضان و قرار گرفتن در مسیرهای بخشش خداوند از زبان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی را ذکر کردیم.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، ان شاالله در این مطلب می خواهیم با فضیلت ماه رمضان از زبان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات بیشتر آشنا بشویم.

فضیلت ماه رمضان از زبان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات

درباره فضیلت ماه رمضان و گستردگى رحمت خدا در آن مطالب بسیار زیاد و فواید فراوانى در روایات آمده است، البته براى کسانى که اهل درک و شعور باشند. از قبیل:

۱. خداوند در ماه رمضان موقع افطار هفتاد میلیون نفر را که همگى سزاوار آتش شده اند، از آتش آزاد مى کند و به اندازه تمام افرادى که در ماه رمضان آزاد نموده، در شب آخر آن آزاد مى کند.

۲. در شب اول ماه رمضان خداوند هر کدام از مخلوقات خود را که بخواهد مى بخشد. در شب بعد این عده را دو برابر مى نماید و در شب بعد دو برابر تعداد تمام افراد شب هاى قبل را از آتش آزاد مى کند. (و بهمین ترتیب) تا شب آخر ماه رمضان که در این شب تعداد تمام کسانى را که در این ماه آزاد نموده است دو برابر مى نماید.

امیرالمؤمنین (علیه السلام ) فرمود: برخاستم و عرض کردم یا رسول خدا! برترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمودند: اباالحسن! برترین اعمال در این ماه دورى گزیدن از حرام هاى خداى عزیز و بزرگ است. سپس گریه کرد. عرض کردم چرا گریه مى کنى رسول خدا؟ فرمود: على! بخاطر حلال شمردن تو در این ماه است؛ گویا با تو هستم و تو براى پروردگارت نماز مى خوانى و بدبخت ترین اولین و آخرین، همانند ((پى کننده شتر ثمود)) ضربه اى به جلو سرت مى زند که موى صورتت با آنان رنگین مى شود.

امیرالمؤمنین (علیه السلام ) فرمود: عرض کردم: رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )! آیا در آن حال دینم سالم است؟ فرمود: آرى دینت سالم است. سپس فرمود: على! کسى که تو را بکشد مرا کشته و کسى که با تو دشمنى کند با من دشمنى نموده و کسى که به تو ناسزا بگوید، به من ناسزا گفته، زیرا تو مانند نفس من هستى روح تو از روح من و سرشت تو از سرشت من است؛ خداى عزیز و بزرگ مرا آفرید؛ تو را نیز آفرید و مرا برگزید! و تو را؛ من را براى پیامبرى انتخاب نمود و تو را براى امامت اختیار کرد.

بنابراین کسى که امامت تو را انکار کند، پیامبرى من را انکار کرده. على! تو وصى من، پدر فرزندانم، همسر دخترم و جانشین من در میان امتم در زندگى من و بعد از مرگ من هستى. امر تو امر من و نهى تو نهى من است. به کسى که مرا به پیامبرى برانگیخته و مرا بهترین مردم قرار داد، قسم مى خورم که تو حجت خدا بر خلق او و امین او بر رازش، و جانشین او در میان بندگانش مى باشى.

فضیلت ماه رمضان از زبان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات

همچنین با کلیک بر روی عکس زیر می توانید نامه ها برنامه ها علامه حسن زاده آملی : سخنی چند در آداب سائِر إلی الله را مطالعه کنید.

نامه ها برنامه ها علامه حسن زاده آملی : سخنی چند در آداب سائِر إلی الله

قرار گرفتن در مسیر بخشش های خداوند

در این ماه مبارک رحمت و بخشش الهى گسترده است. و شرع و عقل و عرف همگى مى گویند که باید در مسیر بخشش هاى پروردگار متعال قرار گرفته و از الطاف او در توفیق بنده براى کسب نزدیکى و خوشنودیش، با شوق و شکر و ادب استقبال نمود.

کمترین کارى که براى قرار گرفتن در مسیر بخشش ها مى توان انجام داد، این است که بنده جوابى به منادى این ماه داده که شامل اظهار تشکر و قبول منت، عذر خواستن از کوتاهى و اعتراف به فرمانبردارى باشد.

براى فهم چگونگى جواب دادن به این منادى بهتر است پیش خود مجسم نماییم که فرستاده بزرگ یکى از پادشاهان دنیا از طرف او براى دعوت به مجلس میهمانى سلطان نزد کسى آمده و به او بگوید: پادشاه به او نهایت لطف را دارد، لغزش هاى او را بخشیده و به او هدیه ها و فرمان هاى حکومت بر مناطق و لباس هاى گران قیمت عطا مى کند؛ حتى بالاتر از این، سلطان از او خوشنود بوده و مشتاق دیدار، انس، نزدیک شدن و وفاست و او را یکى از دوستان خود مى گرداند و آنگاه در ذهن خود مجسم کند که او چگونه به این دعوت پاسخ داده و جان خود را در این راه مى دهد.

و عزیزان و نزدیکان و خودش را فداى این دعوت مى کند. سپس بزرگى پروردگار مهربان و سلطان بزرگ را با تمام سلاطین دنیا سنجیده و بدین ترتیب چگونگى پاسخ به این دعوت را دریابد. و آنگاه جواب شایسته اى به آن بدهد. و اگر نمى تواند جواب خوبى آماده کند، همان جوابى را که در جواب منادى رجب گفتیم، با تغییر دادن بعضى از فرازهاى آن، بخواند. و بهتر است آن را در اول ماه بلکه در شب اول و در بعضى از اوقات مخصوص آن بخواند.

و نیز براى قرار گرفتن در مسیر رحمت و بخشش الهى باید با دعاها و مناجات هایى که از معصومین (علیهم السلام) بدست ما رسیده یا غیر آنها، دعا و مناجات نماید و نیز درباره آیاتى که در این مورد نازل شده است، بسیار تعمل نماید؛ ((لا یعبؤ بکم ربى لولا دعائکم؛ اگر دعاى شما نبود، پروردگارم به شما اهمیت نمى داد.)) و ((ادعونى استجب لکم؛ مرا بخوانید تا اجابت کنم شما را))

فضیلت ماه رمضان از زبان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات

همچنین با کلیک بر روی عکس زیر می توانید از صمیم قلب بگو آمدم را مطالعه کنید.

از صمیم قلب بگو آمدم

تعمل در روایات و عمل ائمه (علیهم السلام) در این رابطه، و دعاهاى آنان نیز مفید است. زیرا در مى یابیم که با چه نام هایى باید او را صدا زده و ادب را در مقابل او چگونه رعایت نماییم؛ و ادب بندگى را در هر حال چگونه بجا آوریم؛ چگونه او را بر سر لطف و مهر و محبت آورده و از عفو، کرم و فضل او بهره مند گردیم؛ چگونه به لذت و خوارى خود به درگاه مهر و رحمت او اعتراف نماییم.

و در مى یابیم که کارهایى که در این رابطه انجام داده اند، بالاتر از توان انسان مى باشد. و به جان خودم سوگند که همین دعاها و مناجات ها براى کسى که اهل درک و تفکر باشد کافى بوده و او را از هر دلیل و معجزه اى براى اثبات رسالت و امامت بى نیاز مى نماید.

منبع: کتاب المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

امیدواریم از خواندن این مطلب بهره کافی را برده باشید و ما را از دعای خیر خود محروم نفرمایید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x