مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
خواص آویشن

فواید آویشن و مضرات این گیاه دارویی پر خاصیت

آویشن گیاهی با نام علمی (Thymes) و متعلق به خانواده نعناعیان است. منشأ این گیاه حوزه دریای مدیترانه است. آویشن گیاهی مقاوم و چندساله است که گل‌هایی به رنگ صورتی و بنفش دارد و زنبورهای عسل را به خود جذب می کند. آویشن برگ هایی کوچک با کرک های ریز دارد.

آویشن گیاه دارویی پر خاصیت / بررسی فواید و مضرات آویشن

 

معرفی آویشن

آویشن گیاهی با نام علمی (Thymes) و متعلق به خانواده نعناعیان است. منشأ این گیاه حوزه دریای مدیترانه است. آویشن گیاهی مقاوم و چندساله است که گل‌هایی به رنگ صورتی و بنفش دارد و زنبورهای عسل را به خود جذب می کند. آویشن برگ هایی کوچک با کرک های ریز دارد.

دارای میوه هایی بسیار کوچک و به رنگ قهوهای تیره است که درون آن ۴ دانه وجود دارد. این گیاه بویی بسیار مطبوع و طعمی تند و تیز دارد و از قدیم هم به عنوان دارو و هم برای معطر کردن غذا، خوشبو کردن بدن، دهان، پاها و… استفاده می شده است. مصریان نیز برای مومیایی کردن اجساد خود از آن استفاده می کردند.

عطر این گیاه موجب شده است که از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی در تهیه کرم، لوسیون، دهان‌شویه، خمیردندان، عطر و… استفاده  کنند.

بیشتر بخوانید: چند نوع دمنوش گیاهی مناسب سلامت ریه و مشکلات تنفسی

نحوه‌ استفاده از آویشن

این گیاه در تمامی طول سال به ‌آسانی در دسترس است. آویشن تازه عطر دل انگیزتری نسبت به نوع خشک آن دارد اما دسترسی به آن کمی سخت تر است. آویشن تازه را می‌توانید یک تا دو هفته در یخچال نگه دارید. آویشن خشک باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود و در بهترین حالت تا ۶ ماه ماندگاری دارد.

در بسیاری از غذاها، نوع خشک‌ شده‌ی این گیاه را می‌توان جایگزین نوع تازه‌ی آن کرد. یک قاشق چای‌خوری از برگ خشک‌ شده‌ آویشن معادل یک قاشق غذاخوری آویشن تازه‌ی خرد شده است.

این گیاه را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف کرد. رایج‌ترین آن، استفاده از آن به عنوان سبزی تازه یا خشک‌ شده در غذاهای مختلف است. برای مقاصد دارویی می‌توانید آویشن را به شکل چای، شربت، مکمل یا عصاره‌ی روغنی استفاده کنید.

زمانی که آویشن را در آشپزخانه‌ی خود داشته باشید به راحتی می توانید در زندگی روزانه از آن استفاده کنید و چه به صورت تازه و چه به شکل خشک‌ شده، این گیاه سالم و خوشمزه‌ را به خوراکی‌هایی مثل مرغ، ماهی، گوشت قرمز، سبزیجات (به خصوص لوبیا، بادمجان، هویج و کدو سبز)، پنیر (به خصوص پنیر بز)، پاستا، انواع سوپ‌ها، سس‌ها، دسرها و ترشیجات اضافه کنید. گزینه‌های پیشنهادی برای شما واقعا بی‌پایان است. اگر طعم آویشن را دوست داشته باشید، می‌توانید آن را به هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید.

آویشن گیاهی دارویی پر خاصیت / بررسی خواص و مضرات آویشن
فواید و مضرات آویشن

فواید و مضرات آویشن

فواید آویشن

فواید آویشن بسیار بیشتر از موارد زیر است اما در اینجا برخی از آن ها را به صورت مختصر شرح می دهیم.

بیشتر بخوانید: انگور میوه خوشمزه با خواص زیاد / خواص شیره و روغن هسته انگور

فواید ضدقارچی آویشن

مهمترین ماده‌ی فعال در آویشن تیمول است. این ترکیب آلی اثرات بسیار زیادی بر روی بدن می گذارد. برای مثال این ترکیب می‌تواند جلوی عفونت های قارچی و ویروسی را گرفته و در نتیجه فشار را از روی سیستم ایمنی بدن بردارد.

 

خاصیت آنتی اکسیدانی آویشن

آویشن دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی بوده و برای سلامت بدن بسیار مفید است. آنتی اکسیدان‌های فنولی موجود در آویشن همچون لوتئین، زیگزانتین و تیمونین باعث خنثی سازی و حذف رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند آسیب عمده‌ای به سلول‌های سالم بدن برساند. این آنتی اکسیدان‌ها همچنین می توانند از استرس اکسیداتیو در تمامی اندام‌های بدن جلوگیری کند.

 

گردش خون بهتر با مصرف آویشن

آهن و سایر مواد معدنی در آویشن از غلظت بالایی برخودارند و به همین دلیل آویشن یک ماده‌ی عالی برای تحریک جریان خون است. افزایش گردش جریان خون در بدن و اکسیژن رسانی به اندام‌ها، بسیار ضروری بوده و می‌تواند برای سلامت بدن بسیار مفید باشد.

 

تاثیر آویشن در سلامت قلب

پتاسیم و منگنز موجود در آویشن بسیار مهم است. پتاسیم یک گشاد کننده عروق است. این ماده با شل کردن عروق خون و کاهش فشار خون می‌تواند فشار موجود بر روی سیستم قلبی عروقی را کاهش دهد.

جلوگیری از تصلب شرایین و اجتناب از سکته مغزی، حملات قلبی و بیماری عروق کرونر قلب می‌تواند عمر فرد را افزایش دهد.

 

فواید آویشن برای تقویت بینایی

غلظت کاروتنوئید و ویتامین A موجود در آویشن یک عامل آنتی اکسیدانی موثر برای سلامت چشم است. کاروتنوئید می‌تواند رادیکال‌های آزاد در سیستم چشم را خنثی سازد و گسترش دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کند نماید.

بیشتر بخوانید: مضرات و خواص شوید / گیاه معجزه آسا، پرخاصیت و شگفت انگیز

فواید آویشن برای سیستم ایمنی بدن

غلظت بالای ویتامین C در آویشن سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. ویتامین C روند تولید گلبول‌های سفید را تحریک میکند. گلبول‌های سفید اولین خط دفاعی در بدن هستند. ویتامین C نقش مهمی در تولید کلاژن بازی می‌کند. کلاژن برای تولید و ترمیم سلول‌ها، ماهیچه‌ها، بافت ها و رگ‌های خونی ضروری است.

 

تاثیر آویشن بر استرس

B۶ یکی از ویتامین‌هایی است که در آویشن یافت می‌شود. ویتامین B۶ تاثیر بسیار خوبی بر روی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز دارد و بنابراین می‌تواند استرس را تا حد زیادی کاهش دهد. مصرف منظم آویشن در رژیم غذایی می‌تواند حال شما را خوب کند و افکار استرس زا را از ذهن دور نماید.

 

رفع مشکلات تنفسی با مصرف آویشن

یکی از کاربردهای معروف و شناخته شده‌ی آویشن در پزشکی، برای سلامت و بهبود مشکلات تنفسی است. اگر شما از برونشیت، آسم، احتقان بینی، سرماخوردگی، آنفلونزا، سینوس مسدود و یا آلرژی فصلی رنج می‌برید، می‌توانید از آویشن استفاده کنید.

آویشن خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند خلط را از بین ببرد. همین امر موجب می‌شود تنفس راحت‌تر شود. دم کردن برگ‌های آویشن بهترین و قدرتمندترین روش برای بهبود دستگاه تنفسی است.

عوارض و خواص آویشن - آویشن
فواید و مضرات آویشن

 

عوارض جانبی، موارد احتیاطی و منع مصرف آویشن

با توجه به طبع آویشن که گرم و خشک است، افراد صفراوی باید با احتیاط  مصرف کنند.

زیاده‌روی در مصرف این گیاه در طولانی مدت برای قلب، غده و تیروئید زیان آور است. آلرژی و التهابات پوستی از دیگر عوارض مصرف زیاد این گیاه است.

زنان باردار با نظر پزشک آویشن را مصرف کنند، زیرا خاصیت قاعده آور داشته و احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. همچنین خوردن آوریشن در هنگام تب توصیه نمی شود.

افرادی که دارای معده‌ی ضعیف و حساس هستند، مصرف زیاد آویشن می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی گوارشی آن ها گردد.

توصیه ما به شما عزیزان این است که برای مصرف هر نوع داروی گیاهی علی الخصوص به صورت مداوم حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

مجله اینترنتی تحلیلک
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x