مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 28 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
فواید شیردهی

فواید شیردهی و تغذیه با شیر مادر برای مادران

یکی از فواید شیردهی برای مادران جمع شدن زودتر رحم پس از زایمان و برگشت زودتر به وزن قبل از بارداری است. در مادرانی که شیرخوارشان را انحصارا با شیر خودشان تغذیه می کنند، عادت ماهیانه دیرتر شروع می شود که مانع از کم خونی مادر می گردد. همچنین با به تعویق افتادن تخمک گذاری مادر احتمال حاملگی های زودرس کاهش می یابد.

فواید تغذیه شیرخوار با شیر مادر برای خود مادران

فواید شیردهی و تغذیه با شیر مادر برای مادران

یکی از فواید شیردهی برای مادران جمع شدن زودتر رحم پس از زایمان و برگشت زودتر به وزن قبل از بارداری است.

در مادرانی که شیرخوارشان را انحصارا با شیر خودشان تغذیه می کنند، عادت ماهیانه دیرتر شروع می شود که مانع از کم خونی مادر می گردد. همچنین با به تعویق افتادن تخمک گذاری مادر احتمال حاملگی های زودرس کاهش می یابد.

تماس پوستی با پوست شیرخوار و مادر بلافاصله پس از تولد و شروع تغذیه با شیر مادر از همان ساعات اول زندگی و ادامه تغذیه با شیر مادر و تماس مکرر کودک با بدن مادر در جریان شیردهی، موجب احساس آرامش و تحکیم پیوند عاطفی بین مادر و شیرخوار می شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت ترکیب شیر مادر با یکدیگر و نگرانی مادران از شیر دهی

احساس به خاطر ترشح هومون اکسی توسین در زمان شیردهی که به هورمون عشق معروف است، حسی سرشار از آرامش، امید  اعتماد به نفس را به مادر هدیه می کند و کمتر افسرده می شود.

فواید شیردهی و تغذیه با شیر مادر برای مادران

مادرانی که شیرخوارشان را با شیر خودشان تغذیه می کنند چون از چربی ذخیره شده دوران بارداری برای تولید شیر استفاده می کنند زودتر وزن اضافی خود را از دست می دهند و اندامشان نیز به همین دلیل سریع تر به حالت طبیعی قبل از بارداری بر می گردد.

از دیگر فواید شیردهی برای مادر این است که احتمال ابتلا به سرطان پستان در مادرانی که شیر می دهند کمتر است و هر چه طول مدت شیردهی بیشتر باشد این احتمال کمتر می شود.

بیشتر بخوانید: شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد / عوامل افزایش شیر مادر

علاوه بر سرطان پستان احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم، شکستگی لگن و پوکی استخوان در سنین بالاتر، دیابت، آرتریت روماتوئید و عود بیماری ام اس، چاقی و یا افزایش چربی های خون در مادرانی که خود به فرزندشان شیر می دهند، بسیار کمتر است.

شیردهی دوران لذت بخشی برای مادر و کودک است، امیدواریم تمام مادران از این نعمت برخوردار باشند و کودکان دلبند خود را با شیر مادر که یک غذای بی نظیر برای کودک است، تغذیه کنند.

 

 

با تشکر از دکتر شادی مدرس

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x