مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
شکلات

مضرات و فواید شکلات و بررسی تاثیر شکلات تلخ بر لاغری

طبیعت کاکائو و شکلات گرم است و استرس را کاهش می دهد؛ این در حالی است که مصرف بیش از حد آن، خود عامل افزایش استرس و اضطراب خواهد بود.

طبیعت کاکائو و شکلات گرم است و استرس را کاهش می دهد؛ این در حالی است که مصرف بیش از حد آن، خود عامل افزایش استرس و اضطراب خواهد بود.

کاکائو سرشار از انواع ویتامین ها، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، فسفر، چربی، فیبر غذایی، آنتی اکسیدان و … است.

فواید شکلات و کاکائو

از فواید شکلات از منظر طب سنتی می توان به: کاهنده فشار خون، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، مفید برای مبتلایان به آسم، تقویت کننده دندان، مقوی حافظه، کمک به کاهش سرفه، شادی آور و افزاینده هوشیاری، بهبود دهنده عملکرد قلب و … اشاره کرد.

شکلات

عوارض مصرف شکلات

توصیه می شود افراد گرم مزاج، کسانی که معده و هضم ضعیف دارند، مبتلایان به دیابت، کودکان بیش فعال، افراد مبتلا به سر دردهای میگرنی و اختلالات خواب و … از مصرف زیاد از حد این خوراکی خوشمزه پرهیز کنند.

همچنین مصرف خارج از اعتدال و طولانی مدت آن در مواردی سبب بروز عوارض کبدی و قلبی شده و می تواند حالتی شبیه اعتیاد در افراد بخصوص بانوان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: رب انار و آشنایی با خواص بی نظیر آن

شکلات

تاثیر شکلات تلخ بر لاغری

شکلات تلخ برخلاف تصور همگان یک خوراکی بدون‌ کالری نیست!

شکلات تلخ دارای خواص آنتی اکسیدانی برای محافظت از قلب و اندام های داخلی، جلوگیری از سرطان، اثرات ضد استرس اکسیداتیو، بهبود سلامت پوست و … است.

اما میوه ها و سبزیجات گزینه بهتری از نظر غنی بودن از آنتی اکسیدان ها هستند. (رد توجیه بعضی ها برای خوردن زیاد این خوراکی!!)

شکلات تلخ میزان کاکائوی بالاتری نسبت به سایر شکلات های معمولی دارد. درست است که این نوع قند کمتری دارد؛ اما کافئین و چربی بالاتری نسبت به نوع معمولی دارد که کالری اضافه را به بدن وارد می کند. (البته مشخصاً کافئین کالری ندارد)

شکلاتصد گرم از این خوردنی پرطرفدار ۵۳۰ کیلوکالری انرژی دارد؛ تقریباً معادل نیم کیلو برنج پخته شده!!

کسانی که رژیم دارند باید مراقب باشند این خوراکی خیلی هم رژیمی نیست. در کنار عوارض دیگر که ممکن است ایجاد کند مانند تپش قلب، سندروم روده تحریک پذیر، پوکی استخوان، فشار‌خون ‌بالا، گلوکوم، اختلالات خونریزی دهنده و … زیاده روی در مصرف آن باعث چاقی نیز می شود.

هدف محدود کردن لذت های کوچک و گرفتن آن از افراد نیست؛ منظور این است که حتی شکلات تلخ هم در مقدار معقول و منطقی مصرف شود.

بیشتر بخوانید: انگور خرس یا علف خرس چیست؟

با تشکر از دکتر علیرضا یارقلی

دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x