مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 28 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
قیمت نهال شلیل

قیمت نهال شلیل بر چه اساسی تنظیم می‌شود

با توجه به تنوع قیمت نهال شلیل در نهالستان‌های مختلف بهتر است بدانید، قیمت نهال شلیل بر چه اساسی تنظیم می‌شود؟ اولین گزینه تاثیرگذار بر قیمت نهال شلیل مصوبه وزارت جهاد کشاورزی است؛ نهالستان‌هایی که مجوز رسمی از وزارت جهاد کشاورزی داشته و به عنوان نهالستان های مورد تایید جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند؛ قانون و مقررات این وزارتخانه را اعمال کرده بر اساس آن قیمت نهال شلیل را مشخص می‌کنند.

با توجه به تنوع قیمت نهال شلیل در نهالستان‌های مختلف بهتر است بدانید، قیمت نهال شلیل بر چه اساسی تنظیم می‌شود؟ اولین گزینه تاثیرگذار بر قیمت نهال شلیل مصوبه وزارت جهاد کشاورزی است؛ نهالستان‌هایی که مجوز رسمی از وزارت جهاد کشاورزی داشته و به عنوان نهالستان های مورد تایید جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند؛ قانون و مقررات این وزارتخانه را اعمال کرده بر اساس آن قیمت نهال شلیل را مشخص می‌کنند، از دیگر موارد تاثیرگذار می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • روش تکثیر نهال شلیل
  • لیبل‌دار و شناسنامه‌دار بودن نهال شلیل
  • مدت گارانتی نهال
  • اصالت نهال
  • خصوصیات مثبت نهال
  • میزان تقاضای نهال شلیل در بازار

قیمت نهال شلیل

قیمت درخت شلیل

همانطور که اشاره شد، قیمت درخت شلیل تحت تأثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد؛ در ادامه، چندین عامل مهم را بررسی می‌کنیم:

  • ارقام نهال شلیل: نوع نهال شلیل که از نظر مشتقات ژنتیکی و رقمی به کار می‌رود، بر قیمت نهال شلیل تأثیر می‌گذارد؛ نهال‌هایی که مقاومت بیشتری به بیماری و شرایط آب و هوایی دارند، معمولاً گرانتر هستند.
  • نهال دو ساله شلیل گران‌تر هست، چه ریشه‌های نهال دو ساله شریف به راحتی با فضای باز باغ سازگاری پیدا کرده و باغدار در سال اول کاشت، تلفاتی نخواهد داشت.
  • عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا در بازار، قیمت نهال‌های شلیل را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت ممکن است بالا رود.
  • شرایط آب و هوایی: شرایط آب و هوایی محل پرورش و فروش نهال شلیل مهم هست، مثلاً اگر منطقه‌ای با شرایط آب و هوایی معتدل و ایده‌آل برای رشد و تولید شلیل باشد، قیمت نهال‌ها ممکن است کمتر باشد؛ به طور مثال در قسمت شمال غربی کشور و شهر میاندوآب قیمت نهال شلیل بسیار اقتصادی و منصفانه تعیین می‌شود.

هزینه‌های جانبی مانند هزینه حمل و نقل بسته‌بندی را فراموش نکنید؛ برای استعلام قیمت نهال شلیل می‌توانید به سایت  paliznahal.ir مراجعه کرده و کاتالوگ این شرکت را به صورت رایگان دانلود کنید، در ادامه مقاله به معرفی نهال شلیل پرداخته و میزان سوددهی باغ شلیل را به طور کامل به شما توضیح خواهیم داد.

مشخصات درخت شلیل

به عنوان یک کشاورز و باغدار با مشخصات درخت شلیل آشنا شوید، هرچه آگاهی شما از این درخت بیشتر باشد به همان اندازه می‌توانید از باغ شلیل نگهداری و مراقبت کنید، درخت شلیل به طور ژنتیکی یک درخت سرما دوست بوده و می‌تواند تا دمای منفی ۳۰ درجه را در فصل زمستان تحمل کند، از دیگر ویژگی‌های بارز نهال شلیل باید به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نیاز سرمایی درخت شلیل ۶۰۰ تا ۹۰۰ ساعت دمای کمتر از ۷ درجه سانتیگراد است.
  2. این درخت در دو نژاد دیرگل و زود گل تقسیم بندی می‌شود.
  3. نهال شلیل جزو نهال‌های حساس بوده و به کوچک‌ترین تغییرات دمایی و هوایی از خود تنش نشان می‌دهد، مخصوصاً به دوره گلدهی و شکوفه دهی نهال شلیل توجه ویژه داشته باشید، چون شکوفه‌های نهال شلیل در دمای کمتر از صفر درجه دچار یخ زدگی و ریزش شدید می‌شوند.
  4. برگ میوه‌های شلیل نیزه‌ای شکل بوده و اندازه آن ۵ تا ۱۲ سانتی‌متر است.
  5. از آنجایی که تنه و شاخه نهال شلیل شکننده و خشک است بنابراین باید به هنگام برداشت میوه شلیل توجه زیادی به این موضوع داشته باشید.
  6. نهال‌های شلیل عمر بسیار کوتاهی را تجربه می‌کنند نهایت عمر آنها ۱۰ تا ۱۵ سال است.
  7. این درختان به رقم گرده افشار احتیاج ندارند ولی برای اطمینان بیشتر می‌توانید از نهال شفتالو به عنوان گرده افشار استفاده کنید.
  8. ارتفاع درخت شلیل ۴ تا ۶ متر است و به عنوان درختان پایه کوتاه شناخته می‌شود.

قیمت نهال شلیل

طرح توجیهی احداث باغ شلیل

طرح توجیهی احداث باغ شلیل و خرید نهال شلیل باید با دقت و با توجه به عوامل زیر طراحی شود:

  • انتخاب مناسب زمین:

انتخاب زمین مناسب جهت احداث باغ بسیار حیاتی است؛ باید از نظر خاک، مساحت، موقعیت جغرافیایی و دسترسی به منابع آبی سنجیده شود.

  • تحلیل بازار:

تحقیق و بررسی بازار و نیازهای مشتریان در حوزه باغبانی بسیار اهمیت دارد، این شامل تعیین ارقام نهال شلیل و بازار هدف و رقبا است.

  • سرمایه‌گذاری و هزینه‌ها:

باید از نظر مالی بررسی شود که سرمایه لازم برای احداث باغ شلیل و بهره‌برداری از باغ چقدر بوده و هزینه‌هایی مانند قیمت نهال شلیل، خرید زمین، تجهیزات، نهاده‌ها، کارمزد نیروی کار و هزینه‌های نگهداری را در نظر گرفت.

  • نیروی کار و مدیریت:

باید به تعیین نیروی کار ماهر و نیروی انسانی لازم برای بهره‌برداری از باغ پرداخته شود؛ باید برنامه‌ریزی صحیحی برای مدیریت باغ شلیل داشته باشید.

  • برنامه زمانبندی:

بررسی هماهنگی بهینه زمانبندی فعالیت‌های باغبانی از جمله کاشت، آبیاری، هرس و برداشت محصولات اهمیت دارد و می‌تواند به بهبود عملکرد باغ کمک کند.

  • بازدهی و سودآوری:

برآورد آماری و اقتصادی درآمدها و هزینه‌ها مهم است؛ باید به تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، تعیین قیمت محصولات و نمودارهای مالی از جمله درآمد، هزینه و سود پرداخته شود.

  • مدیریت آب:

باید نحوه آبیاری، مدیریت منابع آبی و روش‌های بهینه استفاده از آب را در نظر گرفت، همچنین احتیاج به سیستم‌های آبیاری قابل اعتماد و مطمئن دارد.

  • ریسک مدیریت:

باید به شناخت و ارزیابی ریسک‌های پتانسیلی مرتبط با احداث و بهره‌برداری از باغ، نظیر شرایط آب و هوایی، بیماری‌ها، آفات و تقلبات مالی، توجه کرد.

باردهی درخت شلیل

همانطور که قیمت نهال شلیل به عوامل مختلفی وابسته است باید بگوییم باردهی درخت شلیل تحت تاثیر نکات مختلفی قرار می‌گیرد:

  • اصالت نهال شلیل
  • روش تکثیر نهال شلیل
  • مدیریت باغدار
  • سازگاری نهال شلیل با اکوسیستم منطقه

نهال‌های پیوندی که بر پایه شفتالو در مراکز معتبر و شناخته شده تکثیر شده باشند، قدرت باروری بیشتری داشته و در یک هکتار زمین حداقل ۶۰ تا ۷۰ تن میوه تولید می‌کنند.

درخت شلیل چند ساله میوه می‌دهد

یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که کارشناسان به هنگام فروش نهال شلیل با آن مواجه هستند عبارتند از «  درخت شلیل چند ساله میوه میدهد» در پاسخ باید گفت:

  • نهال‌های شلیل که بر پایه بذری و سنتی تکثیر می‌شوند حداقل ۵ الی ۶ سال زمان احتیاج دارند تا باردهی اولیه خود را آغاز کنند.
  • نهال‌های اصلاح شده و پیوندی بر پایه شفتالو حداکثر دو سال برای باردهی اولیه زمان احتیاج داشته و از سال سوم کاشت در مزرعه باردهی اقتصادی آن آغاز می‌شود.

معتبرترین سایت در زمینه خرید انواع نهال شلیل، میوه و گردو سایت پالیز نهال به ادرس “paliznahal.ir”  می باشد. Paliznahal.ir با در اختیاز داشتن کادر مجرب و حرفه ای و نهالستان های تخصصی جهت خرید انواع نهال به مرجع اصلی خرید نهال، نهالستان  تبدیل شده است.

علاوه بر آن می توانید با مراجعه به paliznahal و شرکت پالیز نهال از قیمت نهال شلیل مانند نهال شلیل ردگلد مطلع شده و خرید خود را نهایی کنید.

قیمت نهال شلیل

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی قیمت نهال شلیل پرداخته و خصوصیات مهم و بارز آن را به شما توضیح دادیم؛ برای احداث باغ شلیل حتماً از کارشناسان یک نهالستان معتبر کمک بخواهید.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x