مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مرحله پیش گشایش یا سفارش گیری

مرحله سفارش گیری یا پیش گشایش بورس و نکات مربوطه

منظور از مرحله پیش گشایش در بورس چیست؟...این مرحله یکی از مهم ترین مراحل بازار سرمایه است. در اکثر مواقع شکل گیری صف خرید یا فروش در هر نماد نشان دهنده وضعیت آن سهم در روز معاملاتی جاری است.

مرحله پیش گشایش یا سفارش گیری بورس

منظور از مرحله پیش گشایش یا سفارش گیری در بورس چیست؟

بازار بورس بازار بزرگی است و مفاهیم و اصطلاحات بسیار زیادی دارد که هر کدام از آنها اهمیت ویژه ای دارد. یکی از این اصطلاحات مرحله پیش گشایش است.

هر چه اطلاعات ما در زمینه این مفاهیم در بورس بیشتر شود مطمئنا روی عملکرد ما تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

حالا سوال مطرح شده این است که مرحله سفارش گیری چیست؟ چه فعالیت هایی در این زمان باید انجام داد؟ و…

برای گرفتن جواب این سوال ها با ما همراه باشید.

مرحله سفارش گیری پیش گشایش در بورس چیست؟

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل بازار سرمایه است. در اکثر مواقع شکل گیری صف خرید یا فروش در هر نماد نشان دهنده وضعیت آن سهم در روز معاملاتی جاری است.

در واقع می توان گفت خریداران و یا فروشندگان انتظار خودشان از سهم را با توجه به اخبار رسیده در این مرحله در سیستم ثبت می کنند و در این مرحله کشف قیمت در مورد سهم اتفاق می افتد.

نکته مهم در سفارش گیری این است که در طی ساعت ۸:۴۵ تا ۹ هیچ معامله ای انجام نمی شود و فقط امکان ثبت سفارش، ویرایش و یا حذف آن وجود دارد.

از قانون‌های جدید این است که از ۵ دقیقه پیش از اتمام پیش گشایش امکان حذف و یا ویرایش سفارش وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: پیوت چیست؟ / تعریف پیوت (pivot) مینور و ماژور در تحلیل

پیش گشایش بازار چه مزایایی دارد؟

از مزایای مرحله پیش گشایش این است که در صورتی که این مرحله به درستی و بدون اختلال انجام شود می تواند به عنوان یک عامل موثر بر روی قیمت معاملات تاثیرگذار باشد و همه این ها به صحیح بودن فرایند دوره پیش گشایش و پرهیز از درج قیمت های غیر واقعی از سوی معامله گران بر می گردد.

برخی افراد در مرحله پیش گشایش اقدام به ثبت سفارش خرید با حجم بالا و در سقف قیمتی می کنند و این کار باعث می شود افراد نا آشنا به بورس فریب بخورند و با این گمان که سهم، سهم ارزنده ای است اقدام به تشکیل صف خرید برای سهم مورد نظر کنند.

فرد مورد نظر قبل از اتمام ساعت پیش گشایش سفارش خرید خود را لغو کرده و اقدام به ثبت سفارش فروش می کند و سهام خود را با قیمت بالا به فروش می رساند و باعث فریب دیگران می شود.

بنابراین بهتر است در مرحله پیش گشایش تا زمانی که از قیمت و ارزنده بودن یک سهم باخبر نیستید اقدام به ثبت سفارش خرید و یا فروش نکنید.

به این نکته توجه کنید که در زمان ثبت سفارش تقدم زمانی محاسبه می‌شود. به این معنی که کسانی که سفارش خرید یا فروش را زودتر ثبت کرده‌اند، در هنگام ساعت شروع معامله، سهامشان زودتر معامله می‌شود.

شما هنگام پیش گشایش و پس از عملیات ثبت به راحتی می‌توانید جایگاه سفارشتان را در تریدر خود مشاهده کنید و ببینید چند سهم قبل از شما ثبت شده‌اند و به این وسیله پیش بینی خواهید کرد که آیا سهمی به شما تعلق خواهد گرفت یا نه؟

در این صورت فرصت کافی برای ویرایش یا حذف سفارشتان دارید.

بازگشایی نماد بدون مرحله پیش گشایش در بورس به چه معنی است؟

نمادهایی وجود دارند که در آن ها راس ساعت ۹ صبح امکان انجام معاملات و ثبت سفارش خرید و فروش وجود دارد و به آن ها بازگشایی بدون مرحله پیش گشایش می گویند.

البته لازم به ذکر است که بسیاری از نمادها به دلایل مختلفی همچون تشکیل مجمع جهت افزایش سرمایه و یا افشای اطلاعات گروه الف و افشای اطلاعات گروه ب، به اصطلاح متوقف می شوند که امکان دارد بازگشایی آن ها با مرحله پیش گشایش و یا بدون این مرحله صورت پذیرد.

 

در چه شرایطی سفارشات ثبت شده در این مرحله حذف می شود؟

یکی از دلایل حذف سفارش سهامدارانی که در این مرحله ثبت سفارش نمودند، ثبت قیمت غیر واقعی است.

یعنی سفارش آن دسته از سهامدارانی که در این مرحله سفارشاتی با قیمتی بالاتر از ارزش اسمی سهام ثبت می کنند حذف می گردد.

سفارش افرادی که ثبات عملکرد ندارند و دایم در حال حذف و ویرایش سفارش هستند نیز تایید نخواهد شد.

سفارش سهامدارانی که تصمیم دارند به قیمتی که در مرحله سفارش گیری یا مچینگ باز می شود سفارش خود را ثبت کنند و قیمتی بالاتر یا پایین تر از سرخط را با توجه به وضعیت معامله خود (خرید یا فروش) در نظر می گیرند نیز تایید نخواهد شد.

اگر سفارشات سرمایه گذاران بازار بورس در لحظات پایانی مرحله پیش گشایش ثبت شود و یا سفارش خود را بعد از کشف قیمت و قیمت های سرخط وارد نمایند در پروسه کشف قیمت اخلالی به وجود نخواهد آمد.

 

قیمت نظری گشایش چیست؟

همانطور که اشاره شد در مرحله پیش گشایش پیش از شروع به کار خرید و فروش و معامله سهام در بازار سرمایه افراد سفارشات خود را ثبت می کنند و می توانند سفارشات خود را حذف کنند و یا آن ها را تغییر دهند.

به قیمتی که خریدار و فروشنده در مرحله پیش گشایش با یکدیگر به توافق می رسند قیمت نظری گشایش گفته می شود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x