مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مزاج بهار

مزاج بهار و آشنایی با مصرف غذاهای مناسب در این فصل

مزاج فصل بهار گرم و تر بوده و از آن جا که تغییر مزاج فصل ها در تغییر مزاج انسان نیز موثر است، شناختن مزاج خود و مزاج فصول و همچنین مزاج آن چه می خوریم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مزاج فصل بهار گرم و تر بوده و از آن جا که تغییر مزاج فصل ها در تغییر مزاج انسان نیز موثر است، شناختن مزاج خود و مزاج فصول و همچنین مزاج آن چه می خوریم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بهار از نظر طبع برترین فصل هاست. چرا که مناسب مزاج خون و روح بوده و خون را به اعتدال به سمت پوست جاری می کند، لذا اخلاط بدن را به هیجان آورده و به جریان می اندازد.

 

ارتباط مزاج با مصرف غذاهای مناسب در فصل بهار

توصیه می شود در این فصل میزان مصرف غذا به خصوص غذاهای غلیظ و سنگین را به حداقل رسانده و مایعات و شربت های طبیعی مانند ماءالشعیر طبی، انواع سکنجبین ها و… را زیاد بنوشید و نسبت به پاکسازی بدن (رفع یبوست مزاج، مصرف آش ها و سوپ های رقیق و آبکی، حجامت و فصد خون تحت نظر پزشک) اقدام کنید تا اخلاط اضافی و رسوب کرده از بدن دفع شده و از امراض این فصل مثل آلرژی و حساسیت، سکته های قلبی و مغزی، مشکلات پوستی مانند جوش و کهیر و … در امان بمانید.

مزاج بهار و آشنایی با مصرف غذاهای مناسب در این فصل
مزاج فصل بهار و مصرف شیرینی

 

فصل بهار و مصرف شیرینی

با توجه به فرا رسیدن نوروز و آغاز فصل بهار، مصرف انواع شیرینی و شکلات نیز در میان اغلب مردم افزایش می یابد که غالبا ارزش غذایی زیادی نداشته و افراط در مصرف آن ها می تواند تهدیدی برای بدن باشد.

توصیه می شود از خوردن زیاد از حد شیرینی های مصنوعی، شکلات و… پرهیز کرده و بیشتر به خوردن میوه های تازه فصل، سبزیجات بهاری، نوشیدنی های خنک و طبیعی و غذاهای سبک مبادرت ورزید و از پر خوری و درهم خوری بپرهیزید.

رعایت نکردن این اصول در آغاز فصل بهار می تواند موجب قلیان اخلاط بدن، بروز آلرژی و حساسیت، افزایش چربی و فشار خون، اختلال در سلامت قلب و عروق، افزایش وزن و … گردد.

 

مزاج و مصرف آجیل شور و شیرین در فصل بهار
مزاج فصل بهار و مصرف آجیل

 

مزاج و مصرف آجیل شور و شیرین در فصل بهار

مغزیجات و انواع آجیل های شور و شیرین از پرطرفدارترین و پرمصرف ترین تنقلات ایام نوروز هستند که سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان، پروتئین و… هستند.

مصرف به اندازه آن ها انرژی زیادی در بدن تولید می کند و هر کدام طبع، خواص و مضرات خاص خود را دارند.

توصیه می شود حتی المقدور از مصرف آجیل های شور و تفت داده به علت غلظت و گرمی زیاد به خصوص در فصل بهار پرهیز کرده و مغزها را به صورت خام و تازه نوش جان کنید.

تفت دادن و نمکی کردن آجیل ها سبب کاهش ویتامین ها و ارزش غذایی آن ها شده و همچنین به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد نمک، فشار خون را افزایش می دهند و برای بیماران قلبی و عروقی و بیماران کلیوی مضرند.

همچنین خوردن خارج از اعتدال آجیل ها می تواند موجب بروز چاقی، بثورات جلدی، آسیب به دندان ها، افزایش چربی و فشار خون و … گردد.

در صورت امکان کشمش و توت خشک را در ترکیب آجیل عید خود قرار داده و از مغزهای خام و تازه استفاده کنید تا هر چه بیشتر از خواص بی شمار آن ها بهره مند شوید.

 

با تشکر از دکتر علیرضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x