مجله اینترنتی تحلیلک

یکشنبه/ 18 شهریور / 1403
Search
Close this search box.
مستند زیر این چتر باران می بارد

بیمه آری؟ بیمه نه؟ / نقد و بررسی مستند «زیر این چتر باران می بارد»

ساقی سلیمانی منتقد سینما، تئاتر و ادبیات در نوشته ای به مستند «زیر این چتر باران می بارد» پرداخته است.

ساقی سلیمانی منتقد سینما، تئاتر و ادبیات در نوشته ای به مستند «زیر این چتر باران می بارد» پرداخته است. این منتقد سینما در این نوشته‌ی خود که در اختیار مجله اینترنتی تحلیلک قرار داده، آورده است:

بیمه آری؟ بیمه نه؟

«کتایون جهانگیری با فیلم «زیر این چتر باران می بارد» در جشنواره حقیقت حضور دارد.

رویکرد جهانگیری در این فیلم حضور مستقیم کارگردان در تمام طول فیلم و به عنوان نماینده جامعه در مقابل مسئولین است تا با پرسش ها و پاسخ های شکل گرفته در طول فیلم، با آمارها و داده ها و حتی اطلاعاتی متناقض از سوی مسئولین، اطلاعاتی را ارایه دهد.

در بخش آغازین فیلم یک ریتم مشخص و گزارشی دنبال می شود و شاید داده های فیلم هم از فهم عموم تا حدی خارج باشد و در خلال پیچیدگی های سبک پاسخگویی مسئولین، مخاطب گیج و گم شود، اما این گزارش ها از بخش میانی و پایانی فیلم در همان ریتم رویکرد به سمت چالشی می رود و با ارایه مدرک و سند عملکرد افراد مصاحبه شونده را در خصوص بیمه های کارگری زیر سوال می برد.

این فیلم از رویکرد گزارشی و چالشی خود پیرامون موضوع خاص خارج نمی شود و به سمت برخورد خاص تصویری نمی رود، گویا به عمد صاحب اثر تصمیم دارد صرفا پشت پرده های اوضاع نابسامان بیمه تامین اجتماعی را طی سالهای مختلف آشکار کند.

این مستند در ضمن همگام با پرسش و پاسخ، از نریشن برای گزارش داده ها و برداشت های عمومی از داده ها استفاده می کند که باز هم توسط کارگردان این گویندگی صورت می گیرد و حضور پر رنگ کارگردان از ابتدا تا انتهای اثر به شکل عمدی دیده می شود، حتی در اکثر اوقات جهانگیری را در مرکز توجه دوبین می بینیم. این حضور در ابتدای اثر با بیان اوضاع نابسامان بیمه هنرمندان توجیه می شود و گویا کارگردان سفری را آغاز می کند برای یافتن این پاسخ که چرا بیمه آری و چرا بیمه نه؟

این مستند ارزش آماری برای مدیران خواهد داشت و برای اطلاع از مشکلات انواع بیمه تامین اجتماعی است. موضوع چندان قابلیت برخوردهای هنری را ندارد و یا برخوردهای متفاوت تصویری و کارگردان هم از رفتن به این سمت و سو پرهیز می کند. بی شک از مصائب اینگونه مستندها، راضی کردن مسئولین به مصاحبه است و ترس از هر گونه تدوین و ترسیم تصاویر گرفته شده با رویکردهای هنری و به ناگزیر گاهی صرفا با یک گزارش مستقیم و تا حدی چالشی مواجهیم، اما در جشنواره حقیقت اتفاق خوبی که وجود دارد دسته بندی مستندهاست که تکلیف مخاطب و سلیقه اش را مشخص می کند و این مستند در بخش کارآفرینی حاضر است.»

ساقی سلیمانی

منتقد سینما، تیاتر و ادبیات

 

بیشتر بخوانید

حکایت فرمان آرا

یک لوکیشن ساده / نقد و بررسی فیلم کوتاه «یک آرایش ساده»

قهرمان از هر جهت / نقد و بررسی مستند «قهرمان»

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x