مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
مسجد جامع تبریز | مسجد جامع کبیری تبریز

مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری تبریز) / یادگار دوران سلجوقی

این مطلب به معرفی مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری تبریز) اختصاص دارد. تاریخ بنا و نام بانی اولیه آن به طور دقیق معلوم نیست. عدّه‌ای بنای قدیمی این مسجد را به دوره سلجوقیان نسبت می‌دهند و عده ای دیگر بر این باورند که قدمت این بنا به دوران قبل از سلجوقیان بر می گردد.

مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری تبریز)

همراهان مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری تبریز) اختصاص دارد. تاریخ بنا و نام بانی اولیه آن به طور دقیق معلوم نیست. عدّه‌ای بنای قدیمی این مسجد را به دوره سلجوقیان نسبت می‌دهند و عده ای دیگر بر این باورند که قدمت این بنا به دوران قبل از سلجوقیان بر می گردد.

مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری تبریز)، یادگار دوران سلجوقی

مسجد جامع تبریز | مسجد جامع کبیری تبریز
جاذبه گردشگری تبریز / جاهای دیدنی تبریز

مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری تبریز) یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز مربوط به دوره سلجوقیان است. در کتاب‌های تاریخی این مسجد را بیشتر با عنوان “جامع کبیری” نام برده و می شناسند.

مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری تبریز) در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قدیمی‌ ترین بخش مسجد شبستان وسیعی است از تاق و گنبدهایی برفراز ستون‌های هشت‌گوش آجری که زینت‌بخش آن گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانهٔ دورهٔ روادیان (مقارن سلجوقیان) است. مسجد جامع در دورهٔ ایلخانان مغول مورد توجه و تعمیر بوده و بخش‌هایی به آن افزوده شده‌است. محراب رفیع گچ‌بری شده، یادگار آن دوره است.

مسجد جامع کبیری تبریز
مسجد جامع تبریز آدرس

در دورهٔ حکومت آق‌قویونلوها بر آذربایجان، گنبدی رفیع مزین به انواع کاشی کاری‌های معرق به وسیلهٔ «سلجوق‌شاه بیگم» همسر اوزون حسن در بخش شمالی آن احداث شده که هنوز هم پایه‌ها و گوشه‌هایی از کاشی‌ کاری‌های آن باقی‌ مانده است.

در زمین‌ لرزهٔ سال ۱۱۹۳ هجری که بسیاری از بناهای تبریز آسیب دید، این مسجد نیز از خرابی مصون نماند. مسجد فعلی با پایه‌های متین و پوشش تاق و چشمه بعد از زلزله در اوایل حکومت قاجار و توسط «حسینقلی‌خان دنبلی» حاکم وقت تبریز بنا شده‌است و از آثار مهم دورهٔ قاجاریه است.

مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری تبریز) به مسجد جمعه نیز معروف است.

آدرس مسجد جامع تبریزی

این مسجد در انتهای بازار تبریز و ضلع جنوبی صحن مدرسهٔ طالبیّه و بین مسجد حجت‌الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی واقع است و یکی از قدیمی‌ترین ابنیه تاریخی این شهر به‌شمار می‌آید.

مسجد جامع تبریز | مسجد جامع کبیری تبریز

همچنین می توانید با کلیک بر روی عکس زیر معرفی مشهد اردهال کربلای ایران / سرداب اعجاب انگیز را مطالعه کنید.

مشهد اردهال

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x