مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی مشهد اردهال کربلای ایران / سرداب اعجاب انگیز

مشهد اردهال نام روستایی است که در ۳۰ کیلومتری غرب کاشان واقع شده است. این روستا در میان افراد محلی به مشهد قالی نیز مشهور است. این مکان محل دفن پیکر پاک امامزاده شهید، سلطان علی بن محمدباقر (علیه السلام) فرزند بلافصل امام محمد باقر(علیه السلام) پیشوایِ پنجم شیعیان است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی مشهد اردهال کاشان اختصاص دارد.

مشهد اردهال کربلای ایران

مشهد اردهال نام روستایی است که در ۳۰ کیلومتری غرب کاشان واقع شده است. این روستا در میان افراد محلی به مشهد قالی نیز مشهور است. این مکان محل دفن پیکر پاک امامزاده شهید، سلطان علی بن محمدباقر (علیه السلام) فرزند بلافصل امام محمد باقر (علیه السلام) پیشوایِ پنجم شیعیان است.

مشهد اردهال کربلای ایران

مراسم قالی شویان در مشهد اردهال به عنوان جاذبه معنوی گردشگری کشور شناخته می شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

a13ebfec 5695 4335 bcb1 7161a608d5d6

مراسم قالی شویان مشهد اردهال

مراسم قالی شویان مشهد اردهال هر ساله در دومین جمعه مهرماه در اردهال که در ۴۰ کیلومتری کاشان قرار دارد، برگزار می‌شود.

مراسم قالی‌ شویان تنها آیین مذهبی است که در ایران اسلامی به تاریخ هجری شمسی برگزار می شود. این مراسم آمیخته با فرهنگ، سنت و مذهب تشیّع مردم این مرز و بوم است.

Qalishuyan carpet washing ritual Mashhad e Ardahal Iran 1دسته های پیاده روی برای خونخواهی شهید اردهال (امامزاده سلطان علی بن محمد باقر علیه السلام)، به رسم هر ساله روز پنجشنبه پس از اقامه نماز صبح از مسجد جامع فین حرکت کرده و در نهایت نزدیکی‌های غروب خورشید پس از طی مسیری ۴۰ کیلومتری وارد مشهد می‌شوند.

قالیشویان

اهالی این منطقه، رسم دیرینه‌شان را با پیاده‌روی خون‌خواهان اولین سفیر ولایت از روز قبل از مراسم اصلی و از کاشان به اردهال ‌آغاز می‌کنند.

حدود ساعت هشت صبح روز جمعه اهالی فین چوب به دست از محل نهری که به جوی شاهزاده حسین معروف شده، به سوی بقعه متبرکه حرکت می‌کنند تا با تجمع در صحن‌ها به مداحی، سخنرانی و عزاداری بپردازند.

در این مراسم چوب‌ها به عنوان نمادی از خون‌خواهی بالای سر برده می شود و قالی به عنوان نمادی از پیکر سلطان علی بن محمد باقر روی دست‌ها حمل می‌شود.

مشهد اردهال کربلای ایران
مشهد اردهال کربلای ایران

همچنین هرساله در سومین جمعه از مهر ماه، مردم متدین روستای نشلج به‌یاد هفتمین روز شهادت حضرت، مراسم سوگواری و تعزیه‌خوانی که به کیفیت شهادت حضرت می‌پردازد برگزار می‌کنند. در این مراسم‌ها ده ها هزار نفر از اقصی نقاط میهن اسلامی شرکت می کنند.

مختصری از نحوه ورود اولین سفیر ولایت به ایران

در سال ۱۱۳ هجری قمری مردم فین کاشان قاصدی را به نام «عامر بن ناصر فینی» به مدینه نزد امام محمد باقر علیه السلام فرستاده بودند و از ایشان درخواست پیشوایی داشتند.

امام علیه السلام فرزند خود یعنی سلطان علی بن محمد باقر علیه السلام، برادر امام جعفر صادق علیه السلام را به ایران فرستادند.

سلطان علی بن محمد باقر با رسیدن به کاشان در محله فین ساکن شدند و از آن جایی که منطقه اردهال، تابستان‌های خنکی دارد در این فصل در اردهال اقامت می‌کردند.

این امامزاده عظیم الشان نزدیک سه سال در این منطقه به هدایت مردم اشتغال داشتند و در این مدت بسیاری از شیعیان را گرد خود جمع کردند.

مشهد اردهال کربلای ایران
مشهد اردهال کربلای ایران

در این هنگام بود که دولت وقت از این محبوبیت در نزد افکار عمومی آزرده گشت و سپاهی برای قتل وی به کاشان فرستاد.

جنگ نابرابری میان ایشان و سپاهشان با سپاهیان حکومت درگرفت و در نهایت در سال ۱۱۶ هجری آن شخصیت بزرگوار در منطقه قتلگاه اردهال همراه با صد تن از یاران با وفای خود پس از جنگی نابرابر همچون جد مظلومش حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام به شهادت می رسند.

شهادت گاه

اهالی فین هم با شنیدن این حادثه به خون‌خواهی برخاستند و پیاده و سواره با چوب و چماق، خود را به قتلگاه شهیدان اردهال رسانده و در نهایت از قاتلان (حارث ملقب به زرین‌کفش بارکرسفی، حاکم وقت منطقه و مامورانش) انتقام گرفتند.

بدن مطهر آن حضرت و یارانش از قتلگاه به مکان فعلی (حرم مطهر) در مشهد اردهال منتقل و دفن می شوند.

قتلگاه

به دلیل تشابه زیاد شهادت این امامزاده بزرگوار با جدش حسین بن علی علیه السلام، این مکان به کربلای ایران معروف شده است.

در برخی از کتاب‌های مذهبی روایتی آمده که امام جعفر صادق (علیه السلام) می‌فرمایند:

هرکس برادرم علی (ع) را در اردهال زیارت کند همانند کسی است که جدّم حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده باشد.

سرداب اعجاب انگیز

ایوان صفا در صحن امامزاده قرار دارد. پس از عبور از ایوان صفا در سمت راست پله هایی وجود دارند که به سردابی با عمق سه و نیم متر می رسند.

در سال ۱۳۱۳ هجری، “اعتضاد الدوله” فرماندار قم فرمان داد تا در سرداب را باز کنند. وی شخصاً داخل سرداب شد و حدود یکصد تابوت را در آن جا دید که درون آن ها پیکرهایی سالم در حالی که لباس به تن دارند و روی گونه های بعضی از آن ها، خون خشکیده دیده می شود، وجود داشتند. او احتمال داد این پیکرها متعلق به یاران شهید حضرت علی بن محمد باقر علیه السلام باشند.

مدتی بعد از مشهور شدن این واقعه در بین مردم، آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی (ره) که از مراجع عظام تقلید بودند نیز در این مورد حساس شدند و دعوت مردم محل را برای مسافرت به این منطقه پذیرفتند.

ایشان در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی، به نیت تأمین موتور برق برای حرم که تا آن زمان از برق محروم بود، به این منطقه رفتند و پس از اقامت چند روزه، برای مشاهده سرداب از نزدیک، اقدام کردند.

ایشان نیمه شب دستور دادند خادمان حرم، گوشه ای از سطح ایوان صفا را شکافته و دریچه ای به سردابه باز کنند؛ آیت الله مرعشی (ره) از خاکریز کنار سرداب به داخل رفتند و وارد محوطه بزرگی در زیر این آستان مقدس شدند.

این مرجع عالیقدر پس از خروج از سرداب، ماجرا را این گونه نقل کرد: «در جانب شرقی سرداب، متجاوز از یکصد تابوت به اندازه های مختلف بلند و کوتاه و رنگ های متفاوت زرد و سیاه، در سه ردیف، روی یکدیگر گذاشته شده است که قسمتی از تخت های چند تابوت شکسته شده است و درون هر یک، جسدی در لباس، با سر و صورت باز و مو های ژولیده نمودار است.»

ایشان که از برجسته ترین متخصصان علم تاریخ و انساب بودند، از پوسیده نشدن تابوت ها و سالم ماندن این اجساد، اظهار تعجب و اعلام کردند که این پیکرهای مطهر، مربوط به یاران شهید حضرت علی بن باقر (ع) است.

 

همچینن مقبره سهراب سپهری شاعر نامدار ایرانی نیز در صحن این امامزاده واقع شده است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

2 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابراهیم
2 سال قبل

بنده بصورت خیلی شانسی شنیدم و گفتم که حیف است از زیارت همچین جایی درست برداشت و حتی مسیرم هم به سمت جنوب کشور بود ولی خدا رو شکر که قسمت شد رفتم و پساز ان هر وقت به جنوب بروم حتما میروم زیارت و بهمین خاطر یکی دو شب در کاشان ساکن میشوم.
و اما شما
چرا به مردم اطلاع رسانی نمیکنید ؟
که کربلایی در ایرانمان هست ؟

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x