مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 28 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

مصرف ویتامین یا استفاده از تغذیه مناسب در کودکان

مصرف ویتامین یا تغذیه مناسب

انواع و اقسام ویتامین های رنگارنگ و پر زرق و برق هر مادر و پدری را ترغیب خواهد کرد که از این امکانات موجود برای بهبود وضعیت سلامت کودک خود بهره برند. طبعاً برای خدمت رسانی به یگانه دردانه زندگی «قیمت» اهمیتی ندارد.

شرکت های دارویی خارجی و داخلی هم از این پاشنه آشیل جامعه ما بهره بی حساب می‌برند و به جای رفع نیازهای واقعی دارویی، این مواد را در برنامه اقتصادی!! خود قرار می‌دهند.

گاهی اوقات عذاب وجدان از اینکه نتوانسته ایم از این دارو ها استفاده کنیم، پرده‌ای از جنس «کم لطفی» به تمام خدماتی که در طی ماه ها و سال‌ها به کودک خود ارائه داده‌ایم، بر دیدگان ما می‌اندازد.

اما این‌گونه نیست. درست است که در طی رشد سریع دوران شیرخوارگی و حتی بلوغ، نیاز کودک و نوجوان ما به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر می‌شود، اما حتماً نیاز به اشکال دارویی این مواد، تنها راه موجود نیست.

گر نیاز به آهن و ویتامین ها در یک تا دو سال اول زندگی توجیه منطقی دارد، اما مصرف این مواد در سایر ایام زندگی چه توجیهی دارد؟!

ویتامین ها و مواد معدنی و… در رژیم غذایی مناسب که دربردارنده میوه ها، سبزی ها، لبنیات، حبوبات، گوشت و… باشد، کافی است و این ها تأمین کننده نیاز های کودک است.

در موارد زیر هم مکمل ها ممکن است مورد نیاز باشد

کودکان بیمار، خصوصاً بیماری های مزمن

بدغذایی جدی کودک و عادات غذایی نامناسب

گیاه خواری مطلق

مصرف نوشابه های گازدار که جذب ویتامین ها و مواد معدنی را مختل می‌کنند.

بیماری های خاص

اثبات کمبود ویتامین یا مواد معدنی خاص در پاراکلینیک

دکتر سید محمد سعید ناصری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x