مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
بهرام بیضایی

مطرودِ محبوب؛ مختصری درباره بهرام بیضایی

بهرام بیضایی در پنجم دی ماه سال هزار و سیصد و هفده در یک خانواده فرهنگی و هنری به دنیا آمد. به واسطه جلسات شعری که در کودکی به همراه پدرش در آن شرکت می کرد_ و مدتی بعد در منزل خودشان برگزار می شد_ به گفته خودش با اهمیت واژه آشنا شد.

درباره بهرام بیضایی

بهرام بیضایی در پنجم دی ماه سال هزار و سیصد و هفده در یک خانواده فرهنگی و هنری به دنیا آمد. به واسطه جلسات شعری که در کودکی به همراه پدرش در آن شرکت می کرد_ و مدتی بعد در منزل خودشان برگزار می شد_ به گفته خودش با اهمیت واژه آشنا شد. بعدتر وقتی قلم به دست گرفت و آنچه که در ذهن و اندیشه و دغدغه اش می گذشت را به نگارش درآورد می توان اهمیت و وسواس او را بر انتخاب واژگان دید.

آرش نشانه ای از نبوغ بیضایی

در نوجوانی و هجده نوزده سالگی اولین نسخه از آرش را می نویسد. بیضایی یک سال پشت دانشگاه ماند و به مطالعه شاهنامه و اسطوره پرداخت. زندگینامه و آنچه بر او رفته است را به راحتی می توان جستجو کرد و یافت اما چیزی که از اهمیت بیشتری برخوردار است نبوغ بیضایی است. بیضایی دغدغه مند و بسیار خوانده است و در همان دوران نوجوانی_جوانی نسخه ابتدایی آرش را می نویسد، متنی که بعدها آن را در مقابل و مواجهه با آرش کسرایی خواند.

نگاه منحصر به فرد

بعد از آن اژدهاک را نوشت که یک نگاه متفاوت به داستان از پیش گفته شده ضحاک است. در کنار قلم و زبان و ساختار منحصربه فردی که بیضایی دارد، این نوع نگاه او و زاویه جدیدی که به داستان نگاه می کند یکی از مهم ترین و اتفاقا جذاب ترین مؤلفه های نوشته اوست. شاید نمونه ای که بیشتر دیده شده باشد و همه آن را بشناسند فیلم روز واقعه است.

فیلمی که فیلمنامه آن را بیضایی در سال شصت و یک نوشت و در سال شصت و سه نیز آن را به چاپ رسانید و شهرام اسدی فیلم آن را در سال هفتاد و سه ساخت. بیضایی نیز برای این فیلمنامه نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد.

اجبار به انزوا

بیضایی در طول دوران هنری خود با پستی و بلندی های بسیار مواجه شده و در مواقعی مجبور به انزوا و گوشه نشینی شده است که از جمله آن ها می توان به چندین سال ممنوع الکار بودنش و اتفاقاتی که پیش از اجراها برایش رقم می زدند، اشاره کرد.

از جمله آن می توان به آخرین تئاتری که بیضایی در ایران روی صحنه برد، یاد کرد. اجرای نمایش افرا که فراز و فرودهای بسیار به دنبال داشت و در نهایت در سال هشتاد و شش در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه رفت و با استقبال چشمگیری مواجه شد.

بیضایی پژوهشگر

بیضایی یکی از مهم ترین و بزرگترین پژوهشگران ادبیات نمایشی به حساب می آید که از جمله آثارش در این زمینه می توان به کتاب های: نمایش در ایران، نمایش در چین، هیچکاک در قاب و… اشاره کرد.

بیضایی با وجود تمام اتفاقات و حاشیه های پیش آمده در هیچ شرایطی راکد نماند و این را با نگاهی به کارنامه و تألیف هایش می توان فهمید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
افشین محبی
5 سال قبل

جانم استاااااد

مهدیه راستگو
5 سال قبل

چه حیف که ایران نیستن

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x