مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
سیر و لیمو

معجون سیر و لیمو / آیا معجزه ای در راه است؟

معجون سیر و لیمو یکی از نسخه ‌های منسوب به جناب ابن‌سینا است که امروزه دست ‌به ‌دست می‌ چرخد و خیلی ‌ها را می‌ فریبد، درحالی‌ که احتمالا روح شیخ‌ الرئیس هم از آن بی ‌خبر است.

معجون سیر و لیمو

معجون سیر و لیمو یکی از نسخه ‌های منسوب به جناب ابن‌ سینا است که امروزه دست ‌به ‌دست می‌ چرخد و خیلی ‌ها را می‌ فریبد، در حالی‌ که احتمالا روح شیخ‌ الرئیس هم از آن بی ‌خبر است، ترکیب جادویی لیمو و سیر برای پاکسازی بدن و رفع پلاک ‌های عروقی است.

نخست بدانید که هر توصیه گیاهی، لزوماً برخاسته از طب ایرانی نیست و بسیاری از آموزه ‌های فضای مجازی، مانند همین ترکیب، اگر درست باشند، مربوط به گیاه ‌درمانی نوین‌ هستند و نه طب ایرانی.

ظاهراً ماجرای گسترش این توصیه ظاهراً طبیبانه در میان عموم مردم و حتی برخی پزشکان متخصص، از یک بروشور پزشکی- بهداشتی آلمانی شروع شده است که البته مستندات کافی علمی هم نداشته اما به جهاتی مورد توجه ویژه برخی افراد قرار گرفته است.

افرادی که با اصول و قواعد پژوهش ‌های علمی به‌ویژه در دانش پزشکی آشنا هستند، می‌ دانند که یک گزاره علمی باید چه مراحلی را طی کند و از چند مرحله علمی عبور کند و چه مستنداتی را فراهم و ارائه نماید تا بتواند برای جامعه عمومی و علمی کشور و جهان مطرح گردد و مورد پذیرش قرار گیرد که ظاهراً این فرمول خطرناک یعنی معجون سیر و لیمو چنین مراحلی را طی نکرده و همچنان مستندات علمی لازم را ندارد!

سیر و لیمو
سیر و لیمو

توصیه مهم برای مصرف کنندگان سیر و لیمو

از نگاه پزشکی پارسی، این ترکیب، به شدت «جالی»‌ است و به این اعتبار می‌تواند در برداشتن لایه‌ های رسوبی نامناسب و رفع پلاک‌های عروقی اثربخشی نسبی داشته باشد ولی با توجه به «شدت» عملش، می ‌تواند هم‌ زمان به لایه‌های سلولی طبیعی عروق هم آسیب برساند و موجب کندگی آن ها شود که ناگفته پیداست در صورت تداوم مصرف می ‌تواند چه عواقب وخیمی (از خون‌ریزی تا سکته و…) در پی داشته باشد!

یادمان باشد: خطای بزرگی است اگر گمان کنیم که «گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی عارضه ندارند»! گرچه درمان‌های طبیعی به خاطر نوع نگاهی که مکاتب طب مکمل به مفاهیم پایه‌ای بهداشت و درمان دارند، بسیار کم‌ عارضه‌تر از درمان‌های شیمیایی نوین هستند، ولی اصلا نباید بدون عارضه تلقی شوند.

«با اصلاح سبک زندگی، درمان را به پزشکان کاربلد بسپاریم و از خود درمانی بپرهیزیم.»

سیر و لیمو
سیر و لیمو

نکته مهم درباره معجون سیر و لیمو

معرفی تمامی گیاهان دارویی و میوه ها صرفا جهت بالا بردن دانش عمومی جامعه است و توصیه برای مصرف نیست. برای بهره مندی درست از خواص دارویی گیاهان حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

برای سلامت خود جانب اعتدال را در مصرف تمامی مواد غذایی و گیاهی رعایت نمایید.

بیشتر بخوانید: خواص خرما در طب سنتی و اثرات مفید آن بر بدن

خواص خرما

با تشکر از دکتر مرتضی مجاهدی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x