مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
بهترین عکاسان معاصر

معرفی بهترین عکاسان معاصر

عکاسی معاصر یک ژانر نیست؛ بلکه نقطه عطفی در تاریخ عکاسی است. اغلب عکاسانی که طی 50 سال اخیر مورد توجه قرار گرفتند و یا حائز اهمیت تلقی شدند به عنوان عکاسان معاصر نام برده می شوند.

معرفی بهترین عکاسان معاصر

عکاسی معاصر یک ژانر نیست؛ بلکه نقطه عطفی در تاریخ عکاسی است. اغلب عکاسانی که طی ۵۰ سال اخیر مورد توجه قرار گرفتند و یا حائز اهمیت تلقی شدند به عنوان عکاسان معاصر نام برده می شوند.

با ما همراه باشید تا با عکاسان معاصر در دنیا و آثارشان آشنا شوید.

بهترین عکاسان معاصر

گوهر دشتی

1437364029770 1

گوهر دشتی از مضامین تاریخی و توپوگرافی ایران در صحنه‌های عکاسی به منظور نشان دادن محیط پیرامون و رویدادهای فعلی استفاده می‌کند. او در اهواز زندگی می کند و شاهد صحنه های جنگ بوده و همین موضوع باعت شده است که موضوع غالب کار او زندگی در زادگاهش و تاریخ خشونت جنگ باشد.

بهترین عکاسان معاصر

مهدی وثوق نیا

unnamed 5

مهدی وثوق نیا به عنوان یک عکاس مستند در پی ثبت مناظر از دست‌ رفته شهر است. مجموعه‌های دلهره‌آور وی از منطقه پامنار در جنوب تهران، انزلی در شمال ایران و… نمایانگر مناطقی است که فراموش‌شده به نظر می‌رسند و فاقد نشانه‌های زندگی‌اند.

بهترین عکاسان معاصر

شادی قدیریان

shadi 1

شادی قدیریان تصاویری از تناقضات جامعه مدرن امروز ایران را به نمایش می‌گذارد، فرهنگی که در هاله‌ای از ابهام بین سنت و مدرنیته قرار گرفته است.

محمد رضا میرزایی

محمدرضا میرزایی.jpg1

محمدرضا میرزایی بیشتر به عکاسی از رویکردهای انتزاعی و غالباً عکاسی مبتنی بر هندسه خیابانی علاقه‌مند است. این عکاس معاصر ایرانی از طریق لنز دوربین دیدگاه‌های خود را به مخاطب نشان می‌دهد و بیننده را به پرسیدن سؤال و تفکر در مورد پس‌ زمینه‌های احتمالی هر تصویر دعوت می‌کند.

بهترین عکاسان معاصر

یلدا معیری

yalda moayeri2

تمرکز اصلی یلدا معیری در عکاسی بر پوشش رخدادهای مهم خبری به‌خصوص جنگ و درگیری، وقوع بلایای طبیعی در نقاط مختلف جهان از جمله کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، اندونزی، لبنان و گرجستان بوده است. برخی از آثار یلدا معیری در انتشارات بین‌المللی مانند تایم، نیوزویک و سایر مطبوعات اروپایی به چاپ رسیده است.

تهمینه منزوی

Ma sortie de prison fut le plus beau jour de ma vie

هدف اصلی تهمینه منزوی از عکاسی و فیلمسازی افشای مسائل اجتماعی پیرامون نسل جوان در ایران و افغانستان است. این عکاس معاصر ایرانی با پیگیری مشکلات مربوط به نسل جوان جامعه ایران در پی ثبت درگیری‌های اجتماعی موجود در جامعه است.

بهترین عکاسان معاصر

مجید سعیدی

unnamed 6 1

در سن ۱۸ سالگی به منظور عکاسی از پناهندگان راهی مرز ایران و عراق شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. بیش از دو دهه، تمرکز اصلی مجید سعیدی بر روی مسائل بشر دوستانه در خاورمیانه بوده است و توانسته برنده جوایز مختلف عکاسی شود. مجید سعیدی تاکنون ۷ بار عنوان بهترین عکاس خبری ایران را به دست آورده و همچنین دارای نشان درجه‌ یک هنری ایران است.

محمدرضا دومیری گنجی

Mohammad Reza Domiri Ganji0 1

عکس‌های زاویه باز وی از معماری ایرانی و پرداختن به جزئیات کاملاً متقارن و به تصویر کشاندن جاذبه‌های گردشگری ایران باعث شده است که آثار دومیری گنجی همانند یک کالیدوسکوپ واقعی به نظر برسد. وی تاکنون نمایشگاه‌های انفرادی مختلفی را در اروپا، امارات متحده عربی، آلمان و کره جنوبی برگزار کرده است.

بهترین عکاسان معاصر

جاسم غضبان‌پور

 بهترین عکاسان معاصر

سبک عکاسی جاسم غضبان‌پور متناسب با شرایط تغییر کرده است. وی در دوران نوجوانی عکاسی از زندگی روزمره در زادگاه خودش را آغاز کرده است. با آغاز جنگ ایران و عراق سعی در نشان دادن صحنه‌های جنگ و تأثیرات جنگ در محل زندگی خودش داشت. سقوط طالبان در افغانستان، استقلال کردها در کردستان عراق نیز از دید لنزهای وی پنهان نماند.

 آدنریاس گورسکای (Andreas Gursky)

andreas gursky.jpgPortrait

فراتر از اینکه وی به دلیل نرخ فروش حیرت انگیز و جا به جا کردن برخی از رکوردهای دنیای عکاسی هنرهای زیبا، مشهور است، گورسکای عکاسی است که دنیای مدرن را به صورتی جذاب به تصویر می کشد. عکس های او اماکنی را به تصویر می کشد که وجود خارجی ندارند.

بهترین عکاسان معاصر

آنی لیبوویتز (Annie Leibovitz)

 بهترین عکاسان معاصر

آنی لیبوویتز عنصری مهم در عکاسی است. پرتره های او حقیقتا به دارایی ارزشمند صحنه و عرصه عکاسی معاصر تبدیل شده اند؛ از عکس های تجاری گرفته تا صمیمی ترین تصاویرش. سرمایه ای که او به این عصر از دوران عکاسی بخشیده گنجیست واقعی. در واقع اگر او نبود، مجله رولینگ استون هم نبود.

کریس مک کاو (Chris McCaw)

Chris McCaw profile

کریس مک کاو عکاس آمریکایی است که نوع بسیار متفاوتی از عکاسی را انجام داده و تصاویر بی نهایت اعجاب انگیز خلق می نماید.
وی در پایان کار عکسبرداری با فناوری چاپ پالادیوم پلاتین، نتایج نهایی را چاپ می نماید. وی از تکنیک های بسیار منحصر به فردی برای گرفتن نورهای طولانی از مناظر و آسمان خراش ها استفاده می نماید.

بهترین عکاسان معاصر

سیندی شرمن (Cindy Sherman)

0 CS

سیندی شرمن عکاسی آمریکایی است که به خاطر پرتره های مفهومی اش مشهور است.

فرانچسکا وودمن (Francesca Woodman)

 بهترین عکاسان معاصر

از نخستین پرتره اش در سن ۱۳ سالگی تا درگذشت او در سن ۲۲ سالگی، بیش از ۸۰۰ تصویر تهیه کرده که در آن از هویت خود پرده برداشته است. عکس های وی با ویژگی های دید بی نظیر و برخورداری از طیف گسترده ای از تکنیک های نوآورانه شناخته می شوند. همچنین این عکس ها در بسیاری از دانشگاه ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند.

بهترین عکاسان معاصر

 مایکل ولف (Michael Wolf)

 بهترین عکاسان معاصر

ولف کار خود را در سال ۱۹۹۴ به عنوان عکاس خبرنگار آغاز کرد و هشت سال را در مجله آلمانی استرن واقع در هنگ کنگ گذراند. تصاویر وی به عنوان اسناد واقع گرایانه ای از معماری و فرهنگ ابر شهرها استفاده می شود. او به عنوان یک خارجی، فهمید در چیزهایی که مردم علاقه به عکس گرفتن از آنها ندارند، لذت خاصی نهفته است.

بهترین عکاسان معاصر

رایان مک گینلی (ryan mcginley)

 بهترین عکاسان معاصر

رایان مک گینلی جوان ترین هنرمندی است که تاکنون نمایشی کاملا انفرادی در موزه هنر آمریکایی ویتنی داشته است، وی تصاویری ساخته که به سبب آن ها به عنوان مهمترین عکاس در آمریکا به او احترام می گذارند. سبک او با گذشت زمان مشمول دگرگونی شده است. او به مستندسازی دوستان نزدیک خود در شرایط زندگی واقعی پرداخت که عملی کاملاً شگفت آور است.

بهترین عکاسان معاصر

جف وال (Jeff Wall)

 بهترین عکاسان معاصر

کار جف وال به تعریف اصطلاح عکس مفهومی کمک شایانی کرده است. عکس های او اغلب با دقت بالایی کنترل می شوند؛ درست مانند صحنه فیلمبرداری، فرایندی با کنترل کامل تمامی جزئیات. گاهی اوقات برخی آهنگسازها از تصاویر او همانند نقاشی های کلاسیک ایده گرفته اند. بسیاری از تصاویر وی منظره بسیار بزرگ، وسیع و گسترده ای است که گویی در جعبه ای از نور قرار داده شده اند. به گفته او ایده نمایش چنین تصاویری هنگام سفر با اتوبوس بین اسپانیا و لندن و پس از بازدید از یک نمایشگاه بزرگ بازرگانی زیر نور چراغ های ایستگاه اتوبوس به ذهنش خطور کرد.

با بخشی از بهترین عکاسان معاصر آشنا شدیم، شناخت عکاسان و شناختن روش آن ها می تواند شما را به عکاس بهتری تبدیل کند.

بیشتر بخوانید

عکاسان مشهور تاریخ (قسمت اول)

عکاسان مشهور تاریخ (قسمت دوم)

 

مجله اینترنتی تحلیلک