مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی شهرک سینمایی غزالی تهران

شهرک سینمایی غزالی در غرب تهران واقع شده است. در این شهرک دکورهای خیابان‌ها و ساختمان‌های مربوط به فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، ساخته و نگهداری می‌شود.

شهرک سینمایی غزالی

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی شهرک سینمایی غزالی اختصاص دارد.

شهرک سینمایی غزالی

شهرک سینمایی غزالی در غرب تهران واقع شده است. در این شهرک دکورهای خیابان‌ها و ساختمان‌های مربوط به فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی ساخته و نگهداری می‌شود.

این شهرک توسط کارگردان فقید علی حاتمی در سال ۱۳۵۸ و با همکاری بهترین دکوراتورهای ایتالیایی ساخته شده است.

بسیاری از فیلم ها و سریال های تاریخی در این مجموعه ساخته شده است، شهرک دارای سه مجموعه لوکیشن قبل از اسلام، بعد از اسلام و دوره معاصر است. این مجموعه دارای قسمت های مختلفی مانند میدان توپخانه، ساختمان عدلیه، خیابان لاله زار، سینما تابان، گراند هتل، عکاسخانه و چند مغازه دیگر است.

مرحوم علی حاتمی برای ساخت فیلم هزار دستان به چنین محلی که آن زمان از تهران را به خوبی به تصویر بکشد نیاز داشت. از مکان‌های سریال هزار دستان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، خیابان لاله‌زار، خیابان اکباتان، جواهر فروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه آباد و کافه پارس تهران قدیم و اخیرا سریال شهرزاد می توان اشاره کرد.

علی حاتمی شهرک غزالی را در اوج دقت و امانت و شبیه به ایرانِ قدیم ساخته است. خود مرحوم علی حاتمی درباره‌ ساخت شهرک غزالی گفته است: «وقتی کار ساخت شهرک غزالی را شروع کردم جوانی بودم و وقتی از در شهرک غزالی درآمدم، پیرمردی شده بودم.»

شهرک سینمایی غزالی

لوکیشن های فیلم هایی نظیر هزاردستان، شیخ مفید، سربداران، هشت بهشت، کاراگاه علوی، کفش های میرزا نوروز و غیره در شهرک سینمایی غزالی بوده است.

x x شهرک سینمایی غزالی 59f47ee8b6649

یکی دیگر از بناهای مهم سریال هزار دستان و سریال شهرزاد، ساختمان سینما تابان است که نبش خیابان لاله زار واقع شده است و جزو اولین سینماهای تهران است که اولین فیلم ناطق ایرانی نیز به نام دختر لر، ساخته عبدالحسین سپنتا در آن اکران شد.

شهرک سینمایی7

یکی از جاهای دیدنی شهرک سینمایی غزالی، دکور شهر اورشلیم است. این دکور را برای فیلمبرداری سریال مریم مقدس ساختند.

اورشلیم معماری قبل از اسلام دارد و در سال ۱۳۷۸ ساخته شد. شهریار بحرانی در یک فضای ۵۰۰۰ متر مربعی، محل زندگی حضرت مریم را ساخت.

شهرک سینمایی غزالی panoramio 6

شهرک سینمایی غزالی panoramio 5

داوود میرباقری برای ساخت سریال امام علی، یک فضای ۶۲ هزار متر مربعی را به شهر کوفه تبدیل کرد تا بتواند حال و هوای آن زمان را به بهترین شکل نشان بدهد.

برای کسانی که تماشای تهران قدیم برایشان جالب است، دیدار از شهرک سینمایی و گراند هتل و خیابان ‌لاله زار آن می تواند بسیار جالب باشد.

cinema city 48

زمان بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر

شماره تماس شهرک سینمایی غزالی: ۰۲۱۴۴۱۹۵۵۸۲

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x