مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کاریز کیش

معرفی شهر کاریز کیش / شهر زیرزمینی در عمق ۱۶ متری کیش

شهر کاریز در عمق 16 متری زمین از سطح زمین واقع شده است. بلندی سقف آن هشت متر است و این مجموعه قنات بیش از 10 هزار مترمربع وسعت دارد. بیشتر دیواره های آن پوشیده از سنگواره، صدف و مرجان‌هایی است که به‌نظر کارشناسان جهانی و ایرانی  270 تا 570 میلیون سال عمر دارند و تک‌تک آن شناسایی شده و دارای شناسنامه رسمی هستند.

معرفی شهر کاریز کیش

همراهان مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی شهر زیرزمینی کاریز کیش اختصاص دارد.

در قرن پنجم و ششم هجری که جزیره کیش مرکز و درگاه تجارت خلیج فارس و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان بود، آب آشامیدنی جزیره کیش از کیفیت بالایی برخوردار بوده و کشورهای حوزه خلیج فارس هم از این آب برای مصارف خود استفاده می کردند و در ازای معاوضه کالا یا اجناس دیگر، آب را می خریدند. در مسیر ساخت شهر زیرزمینی کاریز فسیل بسیاری از جانوران دریایی از سقف مرجانی تونل به دست آمد. آزمایش‌های دقیق در دانشگاه مونیخ نشان داد که این سقف زیبا بین ۱۱۰ تا ۵۵۰ میلیون سال عمر دارد.

معرفی شهر زیرزمینی کاریز کیش

معرفی شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر کاریز در عمق ۱۶ متری زمین از سطح زمین واقع شده است. بلندی سقف آن هشت متر است و این مجموعه قنات بیش از ۱۰ هزار مترمربع وسعت دارد. بیشتر دیواره های آن پوشیده از سنگواره، صدف و مرجان‌هایی است که به‌نظر کارشناسان جهانی و ایرانی  ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال عمر دارند و تک‌تک آن شناسایی شده و دارای شناسنامه رسمی هستند.

در طول مسیر قنات ها، چاه هایی برای برداشت آب وجود داشت و از آب قنات به صورت ساکن و جاری استفاده می کردند. از این آب برای آبیاری فضای سبز و مصرف شرب ساکنین منطقه استفاده می شده است. این مجموعه قنات ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و از پیشرفته ترین تجهیزات و روش ها در زمان خود برای حفر آن استفاده کردند.

معرفی شهر زیرزمینی کیش
شهر زیر زمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز دو ویژگی دارد که می تواند این بنا را در فهرست ابنیه جهانی قرار دهد:

۱) این کاریز در اعماق جزیره مرجانی دنیا یعنی کیش قرار دارد.

۲) تنها بنایی در جهان است که سقف آن مملو از صدف ها و مرجان های طبیعی است.

N3631073 6454189
شهر زیرزمینی کاریز کیش

جاهای دیدنی کیش: شهر کاریز کیش

نخستین بار یک ایرانی مقیم آلمان به نام مهندس حاجی حسینی در سال ۱۳۷۸، بعد از ۳۲ سال که به ایران بر می گشت به فکر بازسازی کاریز کیش افتاد. بر روی دیواره ها و سقف های این شهر زیرزمینی فسیل هایی از جانوران و آبزیان به جا مانده که قصه تکامل بشر و روزگاری را که بر جهان گذشته، مرور می کند. راه زیرزمینی کاریز به نوعی احداث شده که افراد می توانند در مسیرهای تعبیه شده، روی تخت ها یا درون حجره ها و ایوان ها بنشینند، غذا یا نوشیدنی میل کنند و در عین حال صدف ها و مرجان هایی را که در سقف ها از گذشته های دور به یادگار مانده، تماشا کنند.

شهر زیزمینی کاریز کیش
شهر زیر زمینی کاریز کیش

 

امیدواریم از مطالعه معرفی شهر زیرزمینی کاریز کیش لذت برده باشید و با سفر به این مکان اوقات خوب و ماندگاری را برای خود رقم بزنید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x