مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
عمارت مسعودیه

معرفی عمارت مسعودیه تهران

عمارت مسعودیه ساختمانی تاریخی واقع در میدان بهارستان تهران است که در دوره ی قاجار (1295 ه.ق) به دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است.

عمارت مسعودیه تهران

در زمان قاجار در اطراف تهران حصاری وجود داشت که در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده بود. در این حصار که به حصار شاه طهماسبی معروف بود چندین دروازه وجود داشت و ورود و خروج به پایتخت از طریق دروازه‌ها انجام می‌شد که امروز اثری از آن حصار و دروازه‌ها باقی نمانده است. عمارت مسعودیه فعلی همراه با باغ نگارستان و باغ لاله‌زار و باغ سردار ایروانی در شمال حصار شاه طهماسبی قدیمی قرار دارند که در حال حاضر بهارستان نامیده می‌شود.

عمارت مسعودیهعمارت مسعودیه ساختمانی تاریخی واقع در میدان بهارستان تهران است که در دوره قاجار (۱۲۹۵ ه.ق) به دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است.

عمارت مسعودیه تهران

نام این عمارت دیدنی از نام بانی آن مسعود میرزا گرفته شده است و به همین دلیل آن را عمارت مسعودیه می نامند. باغ مسعودیه مانند تمام بناهای آن زمان دو بخش اندرونی و بیرونی داشت که امروز فقط بخش بیرونی باغ باقی مانده است. باغ فعلی هفت عمارت دارد که از طریق چندین حیاط به هم ارتباط دارند.

در حال حاضر از آن اندرونی باشکوه چیزی باقی نمانده است. هفت عمارت بیرونی، هنوز پابرجاست. این عمارت‌ها در حیاط‌هایی متفاوت قرار گرفته‌اند و از آن جمله می‌توان به عمارت دیوان خانه، عمارت و حیاط سید جوادی، عمارت حیاط خلوت، عمارت سردر پیاده‌رو، عمارت سردر کالسکه رو، باغ دیوان خانه، عمارت سفره خانه و حوض خانه و بناهای دوره پهلوی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی باغ نگارستان تهران

عمارت مسعودیهقسمت‌های عمده این عمارت در حال مرمت و بازسازی‌اند و نمی‌توان از همه بخش‌های آن بازدید کرد.

هنرهای گوناگونی نظیر کاشی کاری، نقاشی دیواری، گچ بری، خطاطی و تزیینات نفیس در این بنا به چشم خورده و زیبایی ویژه ای به این باغ و عمارت های آن بخشیده است. تقسیم بندی های فضایی با عملکردهای گوناگون از دیگر مشخصات این عمارت است.

هفت کتیبه ارزشمند در این بنا وجود دارد. یک کتیبه در سردر کالسکه رو، دو کتیبه در سردر اصلی، دو کتیبه در عمارت مشیریه و دو کتیبه هم در عمارت دیوان خانه قرار دارد.

عمارت مسعودیه و وقایع تاریخی

این عمارت در طول سال های عمر خود شاهد وقایع بسیاری بوده است. زمانی این بنا یکی از پایگاه های مشروطه خواهان و مخالفان محمدعلی شاه بود. در سال ۱۲۸۷ بمبی دست ساز زیر کالسکه محمدعلی شاه در نزدیکی این عمارت منفجر شد و باعث شد تا محمد علی شاه مجلس را به توپ ببندد.

پس از واقعه بهارستان، این عمارت نیز به همراه خانه ظهیرالدوله و دیگر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.

سال ها بعد این عمارت تاریخی توسط رضا شاه خریداری و به وزارت فرهنگ و معارف، اوقاف و صنایع مستظرفه اهدا شد. مدت ها نیز از این عمارت به عنوان وزارت آموزش و پرورش و دانشکده افسری استفاده می‌شد. سپس سازمان میراث فرهنگی متولی امور مربوط به آن شد و آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانید.

عمارت مسعودیهبسیاری از ساختمان های فرهنگی کشور در عمارت مسعودیه بنا شده اند. درسال ۱۳۰۴ در یکی از اتاق های این عمارت، کتابخانه ای رسمی توسط انجمن معارف برپا شد که پایه تاسیس کتابخانه ملی ایران شد.

چند سال پس از آن اولین موزه تاریخ کشورمان در این بنا افتتاح شد. یکی دیگر از اتاق های این عمارت به عتیقه های باستانی جمع آوری شده از سراسر ایران اختصاص یافت و این پایه گذاری اولین موزه ایران محسوب می شود. اشیای عتیقه این مکان در سال ۱۳۱۸ به موزه ملی منتقل شدند.

می‌توان از این عمارت به‌عنوان اولین کتابخانه و موزه رسمی ایران یاد کرد.

عکس‌هایی قاب شده از وزرایی که عمارت مسعودیه در هفت دهه از وزارت معارف تا آموزش و پرورش میزبان آن ها بوده، بر دیوار عمارت حکیمیه در مسعودیه نصب شده است.

عمارت مسعودیه تهران درسال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

عمارت مسعودیه

کافه عمارت مسعودیه

یکی از جاذبه های عمارت مسعودیه، کافه عمارت مسعودیه است که داخل این عمارت قرار دارد. شیشه های رنگی بسیار زیبای کافه عمارت مسعودیه جلوه زیبایی به آن بخشیده است و مکانی مناسب برای صرف قهوه قجری در فضایی قدیمی است.

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه

آدرس عمارت مسعودیه

آدرس عمارت مسعودیه: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان

ساعت بازدید: یکشنبه تا جمعه از ۹ صبح تا ۸

این عمارت در محدوده طرح ترافیکی قرار دارد لذا استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای رسیدن به این مکان روش مناسب تری است. نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این بنا، ایستگاه بهارستان صفا و نزدیکترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه ملت است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیک، در این بخش با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما بودیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سربزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی عمارت مسعودیه تهران اختصاص داشت.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x