مجله اینترنتی تحلیلک

دوشنبه/ 31 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران

موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در زمان پهلوی تاسیس شد. این موزه که یکی از موزه های وابسته دانشگاه تهران است در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۲۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

همراهان همیشگیمجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران اختصاص دارد.

 

موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران

موسسه باستان‌ شناسی دانشگاه تهران در زمان پهلوی تاسیس شد. این موزه که یکی از موزه های وابسته دانشگاه تهران است در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۲۰۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

در سال ۱۳۳۸ شمسی دکتر عزت الله نگهبان، پدر باستان‌شناسی ایران، در دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تهران اقدام به تأسیس مؤسسه باستان‌ شناسی کرد. هدف از تشکیل این موسسه انجام پژوهش‌های علمی در زمینه‌ی موضوعات مرتبط با باستان‌شناسی، شناسایی فرهنگ و تمدن‌های گذشته ایران و سرزمین‌های هم‌جوار بود.

در سال ۱۳۴۵ شمسی دکتر ایرج افشار باغ فردوس شمیران را وقف کرد و در اختیار این موزه و پژوهش های علمی این رشته قرار داد.

موسسه باستان‌ شناسی دانشگاه تهران از جمله موقوفات دکتر افشار به شمار می رود. طبق ماده ۲۳ وقفنامه اول، درباره این موقوفات آمده است: درآمد باید صرف ترجمه و تألیف و چاپ کتب و رسالات که باید با هدف این موقوفات موافق باشد و همچنین کمک به مجله آینده در صورت احتیاج و احتمالا دادن جوایز به نویسندگان بشرح دستور این وقفنامه گردد.

بخش مفرغ و آهن

‎ موسسه باستان‌ شناسی دانشگاه از زمان تأسیس خود تا کنون نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های علمی، پژوهش‌های باستان‌شناسی، تربیت دانشجویان و شرکت در کاوش‌های علمی و آموزشی داشته است و در کاوش‌های محوطه‌هایی مانند مارلیک، هفت تپه، تپه زاغه، تپه قبرستان، الموت، کلاردشت، اسماعیل آباد قزوین حضور داشته است.

یکی از اقدامات این موسسه ایجاد موزه‌ای تخصصی برای گسترش پژوهش‌های باستان‌شناسی بود که اشیاء و یافته‌های فرهنگی که از طریق کاوش‌های باستان‌شناسی این موسسه در دشت قزوین به دست می‌آید، در این مکان در معرض نمایش قرار داده می‌شود.

این موزه اشیایی تاریخی از دوره‌ی پیش از اسلام تا پس از اسلام دارد.

بخش نوسنگی و مس سنگی

در این بخش اشیایی از کاوش‌ محوطه‌های باستانی زاغه و قبرستان که مربوط به دوران نوسنگی و مس سنگی هستند، نگهداری می‌شود. اشیایی که در این بخش می‌توان دید شامل: پیکرک‌های انسانی وحیوانات، سفال‌های ساده و منقوش، سردوک‌های گلی، اشیای شمارشی گلی، ابزارهای مختلف سنگی و استخوانی، تیغه های سنگی، درفش مسی، اشیاء گلی بیضی و مکعب شکل، مهره های گلی، النگوی مرمری، زیور آلات، جمجمه انسان یافت شده از تپه زاغه، مهره‌های گوش‌ماهی و سنگی، قالب‌های ریخته‌گری است.

بخش نوسنگی و مسی 1

در تالار عصر مفرغ و آهن موزه می‌توان ظرف‌های سفالی، ظرف لوله دار، سردوک‌های گلی و استخوانی، سرگرز سنگی، پیکرک‌های سفالی و گلی، مهره‏‌های سنگی، پیکرک‌های مفرغی اسب، زنگوله مفرغی، النگوهایی مفرغی، خنجرهای مفرغی، سر پیکان‌های مفرغی و اشیای مختلف آهنی قرار دارد. اشیا این بخش از تپه‌ی سگزآباد یافت شده است.

بخش تاریخی و اسلامی

در این بخش از ظروف سفالی، آجر کتیبه دار و پیکرک از هفت تپه خوزستان قرار دارد. همچنین کاشی‏‌های کتیبه ‏دار زرین ‏فام، آجرهای نقش‌‏دار محراب‏‌گونه، قطعه ‏سنگ تراش‏‌دار و ترکیب آجر و کاشی، ظروف سفالی و شیشه‌ای، خصوصاً در دیگ و یا سینی سفالی نقش‏ دار که از کاوش‌های رصدخانه‌ی مراغه به دست آمده، وجود دارد.

بخش تاریخی و اسلامی

بازدید از موزه‌ی موسسه باستان‌ شناسی

علاقه‌مندان به موزه باستان شناسی و اشیای تاریخی برای دیدن این موزه می‌توانند به محله‌ی باغ فردوس، خیابان ولی عصر، ایستگاه پسیان، نبش خیابان لادن، مجتمع موقوفات دکتر محمود افشار، پلاک ۱۷۳۱، ضلع شرقی خیابان مراجعه کنند.

ساعت کار این موزه از ۸ تا ۱۵ است.

تلفن تماس: ۲۲۷۰۹۲۰۴

نحوه دسترسی

مسیر اتوبوس: خطوط اتوبوس تندرو میدان تجریش به میدان راه آهن _ ایستگاه پسیان

مسیر مترو: ایستگاه تجریش خط یک مترو تهران

 

منبع: سایت موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران

 

امیدواریم از مطالعه معرفی موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران لذت برده باشید.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x