مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی کتاب کشتن مرغ مینا نوشته هارپر لی

کتاب کشتن مرغ مینا نوشته‌ی نل هارپر لی نویسنده‌ی آمریکایی زبان است. کتاب کشتن مرغ مقلد که بسیار دراماتیک و تأثیرگذار است، به اصل و ریشه های رفتار های انسان، معصومیت و تجربه، مهربانی و بی رحمی، عشق و نفرت و شوخ طبعی و ترحم می پردازد.

معرفی کتاب کشتن مرغ مینا نوشته هارپر لی

درباره نویسنده

هارپر لی در ۲۸ آوریل سال ۱۹۲۶ میلادی در مونروویل در غرب ایالت آلاباما دیده به جهان گشود. وی در دانشگاه آلاباما در رشته حقوق تحصیل کرد و به گردآوری خاطرات روحانیون سده نوزدهم میلادی، جرم شناسی و موسیقی پرداخت. هارپر لی سپس به نیویورک رفت و در یک مؤسسه هواپیمایی مشغول به کار شد اما چیزی که وی را به شهرت رساند، نویسندگی بود.

او در سال ۱۹۶۰ میلادی رمان «کشتن مرغ مینا» را منتشر کرد که یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های تاریخ شد و شهرتی جهانی را برای هارپر لی به ارمغان آورد.

از این کتاب آثار اقتباسی بسیاری از جمله یک فیلم به همین نام در ۱۹۶۲ میلادی به وسیله رابرت مولیگان کارگردان سرشناس هالیوود ساخته شد. در نظرخواهی‌های عمومی همواره از فیلم «کشتن مرغ مقلد» به ‌عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تمام عمر تماشاگران سینما نام برده می‌شود.

معرفی کتاب «کشتن مرغ مینا» نوشته هارپر لی

هارپر لی با نوشتن این کتاب و به خاطر تلاش‌هایش در زمینه‌ ادبی مدال آزادی ریاست‌جمهوری آمریکا را در ۲۰۰۷ میلادی دریافت کرد.

نویسنده‌ی کتاب کشتن مرغ مینا فردی خجالتی و آرام بود. او بر اثر سکته بخشی از شنوایی و بینایی خود را از دست داد و از آن پس تا پایان عمر خود در خانه سالمندان زندگی کرد. سرانجام هارپر لی در ۱۹ فوریه سال ۲۰۱۶ در ۸۹ سالگی درگذشت.

درباره کتاب کشتن مرغ مینا

کتاب کشتن مرغ مینا نوشته‌ی نل هارپر لی نویسنده‌ی آمریکایی زبان است. این کتاب که بسیار دراماتیک و تأثیرگذار است، به اصل و ریشه های رفتارهای انسان، معصومیت و تجربه، مهربانی و بی رحمی، عشق و نفرت و شوخ طبعی و ترحم می پردازد.

این رمانِ برجسته که با نام «کشتن مرغ مقلد» نیز شناخته می‌شود، موفق به دریافت جایزه‌ی پولیترز در سال ۱۹۶۴ میلادی شد.

داستان از زبان دختر بچه‌ای سفید پوست به‌نام اسکات فینچ دخترِ اتیکاس فینچ است. فینیچ وکیلِ تام رابینسون است که به جرم تجاوز به دختری سفید پوست در شهر کوچک میکوم در ایالات آلاباما محاکمه می‌شود.

هارپرلی در کتاب «کشتن مرغ مینا» وکیل را به عنوان قهرمان اخلاقی نشان داده است. او همچنین در تلاش بوده تا مسائل مختلفی مانند بی عدالتی نژادی و کشتار بی گناهان، مسائل مربوط به طبقات اجتماع، شجاعت، محبت، نقش‌های جنسیتی را نشان بدهد.

در کتاب مرغ مینا مردم شهر میکوم خودپسند و نژادپرست شناخته می‌شوند و اتیکاس فردی جسور، انسان‌دوست و پدری مهربان است که با قدرت و شجاعت از عدالت و انسانیت دفاع می‌کند و در مقابل نژادپرستی و بی‌عدالتی واکنش نشان می‌دهد.

مقصود نویسنده از به‌ کارگیری مرغ مقلد یا همان مرغ مینا، معصومیت است و این نام برای کتاب، برگرفته از صحنه‌ای است که اتیکاس یک تفنگ‌ بادی برای کریسمس به فرزندان خود هدیه می‌دهد و به آن‌ها گوشزد می‌کند که فراموش نکنند هرگز نباید به یک مرغ مقلد شلیک کنند؛ زیرا کشتن این پرنده یک گناه محسوب می‌شود.

کتاب کشتن مرغ مقلد در سال ۱۹۶۰ نوشته شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به‌ فروش رفته‌ و همچنین به‌ بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده است.

برشی از کتاب کشتن مرغ مینا

همین‌ که پدرم جواز وکالت گرفت به می‌کمب مراجعت کرد تا شروع به کار کند. می‌کمب در فاصلهٔ تقریباً بیست میلی مشرق آبادی فینچ، مرکز استان می‌کمب بود.

اثاثیهٔ دفتر آتیکوس در عدلیه از یک جالباسی، یک سلفدان، یک تخته شطرنج و یک کتاب دست‌نخوردهٔ قانون آلاباما تجاوز نمی‌کرد.

نخستین مشتریان او آخرین دو نفری بودند که در زندان استان می‌کمب به دار آویخته شدند.

آتیکوس اصرار کرد مساعدت مقام‌های رسمی را که به آن‌ها اجازه می‌داد به‌عنوان مجرم درجهٔ دوم شناخته شوند تا زندگی‌شان را نجات دهند، بپذیرند، ولی آن‌ها از خانوادهٔ هورفورد بودند و در استان می‌کمب این نام مترادف با کله‌خر است.

هَوِرفوردها بهترین آهنگر شهر را در منازعه‌ای بر سر یک مادیان کشتند. ادعایشان این بود که آهنگر مادیان را به‌ قصد دزدی نزد خود نگاه داشته است و آن‌قدر بی‌پروا بودند که عمل قتل را در حضور سه نفر شاهد مرتکب شدند.

برای دفاع از خودشان در قبال جنایتی که مرتکب شده بودند، به عقیدهٔ آن‌ها کافی بود تکرار کنند «پدرسگ حقش همین بود» می‌خواستند حتماً به‌ عنوان مجرم درجهٔ اول، بی‌تقصیر اعلام شوند و در نتیجه تنها کاری که آتیکوس می‌توانست برای مشتریانش انجام دهد، این بود که در مراسم خداحافظی ابدی آن‌ها حضور یابد و شاید از همین جا بود که تنفر عمیق پدرم نسبت به وکالت در مدافعه‌های جنایی شروع شد.

 

امیدواریم از مطالعه کتاب کشتن مرغ مینا نوشته هارپر لی لذت ببرید و برای دیدن سایر معرفی کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x